Facebook nahrává sponzorům sportovců

Ať už naši sportovci vyhrávají, anebo ne, jejich účty na sociálních sítích jsou plné sympatií

Ať už naši sportovci vyhrávají, anebo ne, jejich účty na sociálních sítích jsou plné sympatií Zdroj: Repro Strategie

Stále více českých sportovců objevuje kouzlo sociálních sítí. Nejenže umožňují každodenní interaktivní kontakt s jejich fanoušky, ale je to také skvělá příležitost, jak jednoduše a levně uspokojit stávající sponzory – a políčit si na nové.

Ať se zeptáte kohokoli, dostanete stejnou odpověď. Za jednoznačného a nezpochybnitelného krále českých sociálních sítí je považován hokejista s legendárním číslem 68 na zádech. Příspěvky, které Jaromír Jágr adresuje „hokejové rodině“, jsou pověstné. Nechybí jim vtip, nadhled a především autentičnost, která spolu s osvědčenou značkou zajišťuje sportovci obrovskou odezvu a velký počet lajků, komentářů a sdílení.

Jágr byl možná jedním z prvních, avšak zdaleka není jediným českým sportovcem, který kouzlu Facebooku propadl a naučil se s ním pracovat.

Pokud se zaměříme na počet fanoušků, podle serveru SocialBakers.com je nejsledovanější českou sportovní celebritou na Facebooku brankář Petr Čech. Fotbalistův profil, který je po vzoru drtivé většiny v zahraničí žijících českých sportovců spravován převážně v angličtině, k dnešnímu dni opalcovalo více než 4,7 milionu fanoušků.

Šťastná prohra

Lajky nejsou všechno. Ač se nemohou chlubit tak vysokým počtem followerů jako Čech a druhý nejsledovanější Jágr, zajímavým způsobem se svými fanoušky zejména v poslední době komunikují zástupci méně populárních sportů, než je fotbal a hokej. Tenista Tomáš Berdych neváhá na svou zeď vedle videí z běžných sportovních klání postnout například fotografii ze zákulisí Turnaje mistrů a jeho kolega Radek Štěpánek zase sdílí obrázky své rodiny, a nechává tak nahlédnout do svého soukromí.

Naposledy své fanoušky originálním způsobem nadchla biatlonistka Gabriela Soukalová, která prohlásila, že jestli její partner, světový badmintonista a několikanásobný mistr republiky Petr Koukal, nevyhraje zápas, zveřejní svoje telefonní číslo. Sázku prohrála, své slovo splnila a přes dvě hodiny vytrvale zvedala hovory. Takový zásah do soukromí je ovšem mezi vrcholovými sportovci ojedinělý.

Ať už naši sportovci vyhrávají, anebo ne, jejich účty na sociálních sítích jsou plné sympatiíAť už naši sportovci vyhrávají, anebo ne, jejich účty na sociálních sítích jsou plné sympatií | Repro Strategie

Síť pro všechny

Přestože někteří čeští sportovci mají otevřené účty i na jiných sociálních sítích, například na Twitteru oblíbeném v zámoří, Facebook mezi nimi jednoznačně vede. „Facebook má největší zásah a je na oboustrannou komunikaci lépe uzpůsoben než Twitter či Instagram,“ myslí si Michael Mareš, šéf webu Forbes.cz, který dlouhodobě sleduje propojení sportu s byznysem.

Podle firemního sociologa a odborníka na média Vojtěcha Bednáře spočívá největší síla Facebooku v tom, že se s ním naučí plnohodnotně pracovat každý. „Všechny ostatní sítě lze použít jen někdy nebo pouze pro někoho,“ vysvětlil Strategii. Předností Twitteru je pak například to, že v Česku jej sledují zejména novináři.

Úspora času

Proč Facebook české sportovce tolik fascinuje? „Je to ta nejjednodušší cesta, jak být ve spojení se svými fanoušky, kteří se zajímají o moji kariéru, sportovní výsledky i mimosportovní dění vrcholového sportovce,“ vysvětluje Strategii důvody, proč pravidelně zásobuje facebookovou zeď novinkami ze svého sportovního života, Petr Koukal. Zdůrazňuje také, že aktivita na sociálních sítích může být i způsobem, jak k neprotežovaným sportům přilákat větší pozornost.

Lyžařka Šárka Strachová podotýká, že zveřejňování informací na sítích je pro samotné sportovce pohodlnější než jiné metody komunikace s veřejností zejména v tom, že mohou na nastalé situace reagovat okamžitě. Stačí mít po ruce chytrý telefon nebo tablet. „Pro mě jeden status po závodě nahrazuje až deset telefonátů, často prakticky stejných, které jsem s Českem absolvovala v předfacebookové éře po povedeném závodě,“ napsala Strategii.

Sportovci sociální sítě vyzdvihují i proto, že díky nim získávají kontrolu nad tím, jaké informace a v jaké formě se dostanou přímo k fanouškům. Nikdo je pak nemůže obvinit z výroků, které neřekli nebo které média překroutila či vytrhla z kontextu. Každý si je může během pár vteřin ověřit na jejich profilu.

Otevřeno sponzorům

Popularita Facebooku u sportovců roste v neposlední řadě i kvůli tomu, že jim poskytuje perfektní možnost, jak se prezentovat společně s nějakou značkou. Podle marketingového ředitele Českého olympijského výboru Marka Tesaře jde o jednoduchý a finančně nenáročný způsob, jak plnit povinnosti vůči stávajícím sponzorům, a zároveň je to cesta, jak oslovit partnery nové. Strachová s ním v tomto souhlasí.

„Stále častěji vnímám a respektuji přání sponzorů dostat se na můj Facebook. Ráda to plním – je to uznání informační a marketingové hodnoty mých stránek, pokud je a bude prezentace na této sociální síti ceněna přinejmenším stejně jako na kombinéze či webu,“ říká slalomářka.

Ilustrační fotoIlustrační foto | Michael Tomes, E15

Spolupracovat se sponzory na sociálních sítích se snaží také Koukal. Vymýšlí některé příspěvky tak, aby z toho mohli profitovat i jeho partneři. „Rozhodně jsem ale proti prvoplánovým reklamním příspěvkům. Myslím si, že to na sportovce i sponzora vrhá negativní světlo,“ dodává.

Sociální sprcha

Podle odborníků na sociální sítě univerzální recept na úspěšnost u followerů neexistuje. Důležité je stanovit si hned ze začátku určitá pravidla. Sportovec musí mít především jasno v tom, co od svého pohybu na sítích očekává. Pokud chce pouze sdílet se sportovní komunitou radost z vítězství či překonání osobního maxima, nikoho k tomu nepotřebuje. Avšak v případě, že touží po nastavení komplexní komunikační strategie s fanoušky, je dobré oslovit profesionála, který mu v tom pomůže.

Výjimkou nemusí být v tomto ohledu ani spolupráce se sportovními svazy a asociacemi. Například Český olympijský výbor připravuje pro své svěřence speciální školení o komunikaci na sociálních sítích a také jim představuje možnosti, jak prezentovat partnery. Úskalí života na sociálních sítích jsou obrovská a nezvládnutá komunikace může mít nedozírné následky nejen pro konkrétního sportovce, ale v případě kolektivního sportu i pro image celého týmu či pověst sportovního odvětví.

Své by mohli vyprávět mladí čeští prvoligoví fotbalisté Lukáš Vácha a Roman Bednář, kteří za své nedávné neopatrné výroky na sociálních sítích schvalující násilí na tribunách sklidili pořádnou dávku kritiky, a to nejen od trenérů, širšího vedení klubu a novinářů, ale i od svých fanoušků.

Nepsát o ničem

Rada odborníka se může hodit i při psaní konkrétních příspěvků, proto to za sportovce někdy dělají najaté agentury nebo členové PR týmu. Olympijská medailistka Strachová přiznává, že na facebookové stránky přispívá jak ona, tak její PR manažer. „Máme nastavenou nepsanou strategii, že píšeme, když je co sdělovat. Nehrajeme si na povinné počty příspěvků či časy, kdy je nejlépe postovat.“

Badmintonista Koukal se snaží texty psát sám. Ke svému facebookovému účtu pouští další osobu pouze v případě, že mu ve zveřejnění aktuálního výsledku ze zápasu brání nespolehlivost internetového připojení ve sportovní hale.

„Nikdy by však nemělo dojít k tomu, že sportovec svůj profil zcela svěří do cizích rukou a sám se ho zřekne. Přišel by tak o autenticitu,“ zdůrazňuje mediální poradce Bednář.