Filmový marketing láká do Prahy miliony Číňanů

Jen Číňané vědí kde

Jen Číňané vědí kde Zdroj: Repro Strategie

Praha se loni stala poprvé dějištěm čínského filmu. Romanci „Jen my víme kde“ už v Číně vidělo 60 milionů diváků a český konzulát v Šanghaji nestíhá vydávat víza. Za vším stojí promyšlená marketingová synergie.

Romanci o lásce dvou mladých lidí z Dálného východu natočila loni v létě v Praze, v kulisách Starého Města, Malé Strany a v dalších lokacích, Sü Ťing–lej, v Asii nesmírně slavná režisérka, scenáristka a herečka.

Herecké superhvězdy, které hojně popisovaly Prahu na sociálních sítích, i vysoká sledovanost snímku způsobily v Číně zvýšení zájmu o česká víza o 73 procent, a film tak plní jeden ze svých cílů – láká k nám asijské turisty. To vše je výsledkem synergické spolupráce institucí CzechTourism, Czech Film Commission a původem české, dnes již globální filmové produkční společnosti Milk & Honey Films.

Přímý kontakt

Milostný příběh zasazený do dvou časových rovin se původně měl odehrávat v Paříži, čínská produkční společnost Kaila Pictures si však nakonec vybrala Prahu. „Česká republika má svou vlastní osobitou kulturu. Navíc máme velmi silnou podporu ze strany velvyslanectví České republiky a České filmové komise, ty nám zprostředkovaly setkání s několika tuzemskými produkcemi,“ řekl producent snímku Jackie Jiao.

S přehozením destinace to samozřejmě není jen tak: čínské filmaře přilákal do Prahy po letech prolobbovaný systém tzv. filmových investičních pobídek Státního fondu kinematografie, který zaručuje vrácení 20 procent nákladů utracených při filmování. Společnost Kaila Pictures v Česku natáčela za 40 milionů korun, a protože byli se službami českých filmařů spokojeni, budou se sem dál vracet.

„Před rokem jsme otevřeli vlastní zastoupení v Šanghaji, a jak se nyní ukazuje, byl to správný krok. Koproducentem snímku jsme se stali i díky tomu, že v naší pobočce v Los Angeles pracuje producent čínské národnosti a kontakt byl opravdu ,napřímo‘,“ přiblížil Strategii spolupráci producent Tomáš Krejčí z filmové produkční společnosti Milk & Honey Pictures.

Kasovní trhák

Jméno Sü Ťing-lej, která film nejenže režíruje, ale je také autorkou scénáře, koproducentkou a ztvárnila jednu z rolí, mělo být zárukou, že snímek se po své valentýnské premiéře 14. února stane v Číně kasovním trhákem s milionovou návštěvností. Obrovský zájem vzbudilo už samotné natáčení. Na sociální síti Weibo (čínské obdobě Twitteru) si postřehy Sü Ťing-lej, která patří k největším hvězdám současné Číny, bezprostředně po zveřejnění přečetlo přes 200 milionů lidí a takřka šest milionů je komentovalo.

Režisérka dosud natočila pět celovečerních filmů, za které získala řadu prestižních domácích i mezinárodních ocenění a které v Číně vidělo přes 97 milionů diváků. Prahu navštívila poprvé, do české metropole se zamilovala a chce se sem brzy vrátit natočit další film. „Spolupráce s čínskými filmaři se rozjela skvěle,“ hlásí Krejčí, „loni jsme v Praze natočili další romanci Města v lásce, třetí film připravujeme pro natáčení v letošním létě.“ Na filmech s čínskými tvůrci u nás spolupracují čeští filmaři, například architekt Milan Býček či kostýmní výtvarnice Katarína Hollá.

Lennonova zeď na pražské Kampě by se díky filmařům už brzy mohla stát místem dostaveníčka mladých čínských turistůLennonova zeď na pražské Kampě by se díky filmařům už brzy mohla stát místem dostaveníčka mladých čínských turistů | Repro StrategieLennonova zeď na pražské Kampě by se díky filmařům už brzy mohla stát místem dostaveníčka mladých čínských turistů

Filmové crosspromo

Dá se předpokládat, že film Jen my víme kde přiláká do České republiky nejen další čínské produkce, ale především turisty. Dosavadní zkušenosti potvrzují, že asijští diváci rádi navštěvují místa, kde se odehrává jejich oblíbený film, a Praha by se tak pro ně v dohledné době mohla stát vyhledávanou turistickou destinací.

Právě na tom intenzivně pracuje CzechTourism. „Jako již několikrát dříve, naposledy na rovněž premiérové česko-mexické koprodukci Přijde letos Ježíšek?, jsme na natáčení a promítání filmu navázali marketingovými aktivitami včetně soutěží pro diváky,“ říká Strategii hlavní projektový manažer CzechTourismu Jiří Dužár.

„Už na loňské prázdninové natáčení jsme přivezli dvacet čínských novinářů na press trip, který obsahoval i cestu po mimopražských památkách. V prosinci, ještě před únorovou premiérou, jsme uspořádali soutěž na sociální síti Weibo s hlavní cenou – cestou do Prahy. Deset výherců pak strávilo Vánoce v Praze, dostali se na filmové lokace či do restaurací, kam chodil filmový štáb na obědy,“ doplňuje Dužár.

Záznam z této cesty běžel v Číně v televizi, samotný film pak zhlédlo něco kolem 15 milionů diváků v kinech a dalších čtyřicet prostřednictvím služby video-on-demand (VOD). „Obrovský zásah měl profil filmu a jeho hvězd, idolů čínských teenagerů, na Weibo. Nejen samotný romantický příběh Číňanů v historické Praze, ale i marketingové a komunikační akce související s jeho uvedením jsme vyhodnotili jako velmi efektivní destinační marketingovou kampaň,“ dodal Dužár.

Čí chleba jíš...

Nezávislá filmová produkční společnost Milk & Honey Pictures se zaměřuje především na mezinárodní koprodukci filmů a televizních minisérií, a také na mezinárodní reklamy. Spolupracovala například na filmech Děti Duny, Anna Franková nebo na pokračování upírského hororu Blade II: Bloodlust. Společnost má kanceláře v Los Angeles, Praze, Jihoafrické republice, Latinské Americe, Austrálii a také v Pekingu a Šanghaji.

„Každý druhý hollywoodský film se točí částečně za čínské peníze,“ vysvětluje Krejčí, „mít v Číně své zastoupení je pro produkci nutností, my máme dvě: v Šanghaji pro reklamy a v Pekingu pro film a televizi.“ Čína podle něj nejenže financuje zahraniční filmy, ale chce točit své vlastní v zahraničních lokacích. Čínské agentury nabízejí čínské režiséry reklam a právě reklamy jsou pro Milk & Honey hlavním zdrojem příjmů.

„V Číně jsme letos natočili tři reklamy, stali jsme se ale také partnerem velké čínské kapitálové společnosti, která s námi plánuje rozvíjet televizní a filmové projekty. Nás si vybrali jako globální produkci, která dobře zná lokální podmínky v různých světadílech a která do filmů investuje produkční i kreativní služby – náměty dodává česká strana.“ A proč uspěla na čínském trhu právě česko-americká produkce? „Respektujeme to, co čínský drak vyžaduje,“ shrnuje Krejčí.