Geolokační sociální sítě zažívají boom
Přibližně před rokem se většina českých socialmarketérů těšila na oficiální příchod Facebook places do ČR, leč realita bohužel zůstala daleko za očekáváním, zejména díky chybějící podpoře Facebook Deals. Nejpopulárnější sítí tohoto typu tak zůstala Foursquare. Mimochodem, podle statistiky Václava Lohra, který se sledováním sítě u nás zabývá, ji v dubnu loňského roku využívalo přibližně 6 200 uživatelů. O rok a měsíc později jejich počet přesáhl 22 000 a stále roste. Počet aktivních uživatelů (check-in alespoň jednou týdně) se pak blíží polovině celkového počtu.
Když to milujete, není co řešit
Snad každý uživatel Foursquare potvrdí, že se jedná o fantastický nástroj při cestách na neznámá místa. Na základě GPS souřadnic a připojení k internetu aplikace ukáže nejpopulárnější podniky v okolí, pomocí mapy zajistí bezproblémovou navigaci a ještě umožní přečíst, co si o dané venue myslí předchozí návštěvníci. Obchodníkům pak poskytuje zajímavou příležitost, jak přilákat nové zákazníky. Představte si neznámou ulici, ve které vidíte tři kavárny. Všechny naleznete přes svého Foursquare klienta, ale jen u jedné z nich svítí nepřehlédnutelný oranžový nápis „Special“, který skrývá desetiprocentní slevu či dortík zdarma při každém check-inu. Navíc v informacích o venue naleznete několik kladných recenzí zákazníků, kteří už podnik vyzkoušeli. Najednou už není rozhodování tak těžké, že?
„Geekovská“ benzínka
S nápadem využít Foursquare k posílení prodeje a zvýšení loajality na čerpacích stanicích Lukoil jsme přišli poprvé vloni. Síť na rozdíl od své konkurence neprovozuje žádný benefitní program, namísto toho se snaží klást důraz na cenu a kvalitu. Zavedení Foursquare Specials se tak jevilo jako optimální alternativa, i když pro omezenou skupinu lidí.
Po nezbytném „přivlastnění“ všech 43 stanic, které Lukoil v ČR provozuje, spouštíme benefitní program stylově 16. dubna – na mezinárodní Foursquare Day. Události předcházela menší propagace na pražském setkání příznivců této sítě o tři dny dříve. Cílem bylo demonstrovat propojení online a offline světa.
V polovině dubna začíná fungovat také propagace na Facebooku, a to nejen na již existujícím firemním profilu Lukoilu, ale také cílenou reklamou na uživatele Foursquare. Zároveň pomocí Twitteru oslovujeme zákazníky ostatních čerpacích stanic, kteří využívají Foursquare, s nabídkou Specials u Lukoilu. A jaké tedy jsou?
Pro nejčastějšího zákazníka, tzv. Mayora, je na každé stanici připravena káva zdarma při každé návštěvě. O tento status se však zvláště na těch frekventovanějších stanicích vede tvrdý boj, proto nasazujeme také doplňkový program Loyalty Special, který nabízí kávu zdarma za každý pátý check-in kdekoli v síti Lukoil v ČR. Káva byla zvolena proto, že patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější produkty na stanicích Lukoilu.
Výsledky
Většina Lukoil venues v Česku existovala dříve, než se o ně společnost začala zajímat. V momentě „přivlastnění“ počátkem roku 2012 bylo na všech stanicích zaznamenáno přibližně 1800 check-inů za celou dobu fungování jednotlivých venues. V polovině dubna, kdy jsme se rozhodli spustit Specials, čítalo počitadlo 2485 check-inů. Po prvním měsíci fungování jsme se dostali až k číslu 3326, což znamená 841 přihlášení za měsíc, tedy necelých třicet denně. V tomto období si bonus pro Mayora vyzvedlo 186 zákazníků a Loyalty Special odemklo 106 dalších. I když v celkovém prodeji zatím tato čísla nehrají zásadní roli, rozhodně ukazují velmi zajímavý trend, totiž, že je o LBS v Česku zájem, a ten exponenciálně roste. Navíc se stále zřetelněji ukazuje, že se osobní přístup ke klientům, i těm potenciálním a třeba prostřednictvím internetu, vyplácí. Navíc, pozitivní zkušenost zákazníka získaná na internetu může přinést nemalý benefit v podobě sdílení zkušenosti s jeho přáteli, ať již ve virtuálním, či reálném světě.
Autor je New media & digital consultant ve společnosti Pleon Impact