Glosa: Sociální média v kleci

Nejlepší česká MMA bojovnice Lucie Pudilová při sparingu s redaktorkou iSport.cz

Nejlepší česká MMA bojovnice Lucie Pudilová při sparingu s redaktorkou iSport.cz Zdroj: Barbora Reichová (Sport)

Nejlepší česká MMA bojovnice Lucie Pudilová při sparingu s redaktorkou iSport.cz Terezou Janovskou
Nejlepší česká MMA bojovnice Lucie Pudilová při sparingu s redaktorkou iSport.cz Terezou Janovskou
Nejlepší česká MMA bojovnice Lucie Pudilová
Nejlepší česká MMA bojovnice Lucie Pudilová
Ronda Rouseyová nedostala v krátkém souboji žádnou šanci
12
Fotogalerie

Smíšená bojová umění, neboli MMA, si získávají v Česku stále větší popularitu. Asi nejzásadněji se na jeho popularizaci podepsala americká organizace UFC, taková Liga mistrů bojových sportů. Zajímavé je, že tento stále poněkud výstřední sport se vyvíjel podobně jako komerční přístup k sociálním médiím.

Když se v roce 1993 odehrál první galavečer UFC, pro mnohé to byl šok. Prakticky žádná pravidla, neomezený časový limit, chybějící váhové kategorie. Celou akci podnítila vlastně jediná myšlenka – zjistit, jaké bojové umění je opravdu nejlepší na světě. Tak proti sobě postupně nastupují ve vzájemných duelech boxeři, judisté, sumisté, thaiboxeři a pár zástupců okrajových disciplín.

Velmi podobně se s novým fenoménem sociálních médií popasoval na začátku desetiletí také tuzemský marketingový trh. O potenciální nový zdroj obživy začaly soupeřit PR agentury, mediálky, digitální agentury a klasické reklamní agentury s cílem ukázat klientům, že právě ony vědí, jak využít naplno potenciál nových médií. 

Vraťme se zpátky do klece. Přestože v americké UFC zpočátku dominoval Royce Gracie se svým legendárním uměním brazilského jiu jitsu, rozdíly mezi zápasníky už zdaleka nebyly tak propastné a hlavně - být dobrý pouze v boji na zemi najednou nestačilo. Pro dosažení vítězství začala být důležitější všestrannost. Tehdy tak byly položeny základy nového svébytného sportu – MMA, který kombinuje efektivně techniky boxu, thajského boxu, zápasu a boje na zemi.

Vémola vs. Végh. O2 arenu čeká zápas století, vše o Oktagon 15!>>>

 Analogicky pak na marketingovém bojovém poli vznikají social media agentury, které se už nezaměřují pouze na psaní líbivých příspěvků či nákup mediálního prostoru k umístění bannerů, ale zvládají vytěžit z nových médií maximum. Kromě tvorby atraktivního obsahu zvládnou také naplánovat konverzní kampaň, postarat se o reputaci značky, průběžně analyzovat množství získaných dat a navrhnout optimalizaci investic. Sociální média se tak stávají svébytným marketingovým „sportem“. 

Nakonec je tu stránka finanční. Když na začátku devadesých let proběhly první galavečery, dočkala se organizace z dnešního pohledu marginálního zájmu a navíc si vysloužila zákaz v některých státech USA. Série vnitřních reforem nicméně vedla ke stále větší popularitě a loni byla UFC prodána za více než čtyři miliardy dolarů.

Podobně nelehká byla zpočátku i cesta sociálních médií, respektive jejich komerčního využití. Přes počáteční nedůvěru se však začaly investice do této oblasti zvyšovat a dnes tvoří social nedílnou součást marketingového mixu. O zvýšeném zájmu ze strany zadavatelů vypovídá mimo jiné hodnota Facebooku, který jsou cenu zvýšil od vstupu na burzu v roce 2012 více než trojnásobně.

Autor je managing director Bistro Social