Hledá se zaměstnanec. Na internetu!

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Personální marketing, zkráceně HR marketing, řeší zaměstnavatelům jejich aktuální i dlouhodobé náborové potřeby. Tato marketingová disciplína firmám pomáhá oslovit a získat potřebné pracovníky formou zviditelnění se na trhu práce, přispívá k budování dobrého jména zaměstnavatele a podporuje procesy vedoucí k vyšší spokojenosti a motivovanosti stávajících zaměstnanců.

Pro velké i malé společnosti bez rozdílu platí, že dobře vnímaný zaměstnavatel své nové zaměstnance najde snáze, a jeho lidé jsou navíc aktivnější a více motivovaní. Takový zaměstnavatel ušetří náklady díky kratší lhůtě pro obsazení pozice a ještě si může vybírat z velkého množství kandidátů. Pryč jsou doby, kdy živnostníkovi stačilo na dveře nalepit cedulku: „hledá se brigádník“, nebo vystavit svůj inzerát za výlohou nejbližšího obchodu. Ani malé firmy si dnes nemohou dovolit spoléhat se pouze na text „přijmeme obchodníka“ v řádkové inzerci v tisku nebo čekat na uchazeče, které jim pošle úřad práce.

Koncentrace nabídek

Změny v životním stylu a dostupnost informací na všudypřítomném internetu nutí zaměstnavatele ke zcela novým taktikám pro získávání zaměstnanců. Potvrzují to i statistiky. Na 80 procent lidí uvádí internet jako zdroj informací o pracovních příležitostech. To přináší revoluční výhody jak zaměstnavatelům, tak i budoucím zaměstnancům. Internetové pracovní portály fungují jako agregátory pracovních nabídek. Uchazeči to vědí, a proto takové portály při hledání práce preferují. Například Prace.cz nabízela koncem roku přes 30 000 nabídek. Zaměstnavatelé nemají prostředky, aby na jedno místo přivedly desetitisíce lidí hledajících práci. To dokážou pouze velké portály a zaměstnavatelé z toho těží. Inzeráty týkající se brigád nebo krátkodobého pracovního poměru, určeného především studentům, mohou zaměstnavatelé například na serverech Prace.cz nebo Jobs.cz zveřejnit zcela zdarma.

Jak by měl inzerát vypadat

Velký význam má samotné zpracování personálního inzerátu. Ten často bývá první vizitkou firmy a všichni víme, co se říká o prvním dojmu… Při snadnosti srovnání mnoha podobných nabídek zaměstnání záleží na každém detailu.

Jaký by měl být dobrý personální inzerát?

• Ve všech ohledech srozumitelný a stručný.
• Bezchybně a pečlivě napsaný.
• Z názvu pozice musí být patrná pracovní náplň.
• Na začátku by měl být jednou větou uveden předmět podnikání firmy.
• Náplň práce, požadavky a nabídka stručně v bodech.
• Nikdy nezapomenout na benefity finanční i nefinanční.
• Uvádění mzdy má smysl zejména, pokud je fixní a nelze o ní vyjednávat.

V prostředí internetu k dobrému inzerátu připočítejme ještě jeden aspekt – nejen obsah, ale i forma je důležitá. Graficky dobře zpracovaný inzerát nebo vhodně zvolená šablona s logem firmy je plus pro zaměstnavatele. Inzerát je dobré vybavit stejnou „štábní kulturou“, designem chceteli, jakou mají webové stránky zaměstnavatele, kde bývá často sekce „Kariéra“, „Zaměstnání“ nebo „Volná místa“. Při hledání práce totiž slouží webové stránky jako zdroj informací o budoucím zaměstnavateli.

Co kde nabízejí

Server Jobs.cz nabízí firmám službu, díky níž mohou své kariérní stránky provozovat na stejnojmenné adrese jmenofirmy. jobs.cz. Zaměstnavatel se pak nestará o provoz kariérních stránek a ještě mu specialisté poradí, jak nejlépe zaujmout uchazeče. Ti najdou veškeré informace pohromadě na jednom místě a na snadno zapamatovatelné adrese. I malá firma s omezenými zdroji tak může mít profesionálně zpracovaný nábor zaměstnanců a vůbec přitom nevadí, že nemá personální ani marketingové oddělení a že jedinou osobou řešící oblast personalistiky je nezřídka asistentka, účetní nebo vlastník firmy. Podle březnové zprávy Ministerstva průmyslu a obchodu ČR zaměstnávají malé a střední firmy dvě třetiny všech zaměstnanců. Ve skutečnosti má svou „značku zaměstnavatele“ každá firma, která někoho zaměstnává, ať ji vědomě kultivuje nebo nikoli. Nezapomeňte, že dobré zprávy se šíří rychle a špatné pětkrát rychleji. Zaměstnavatelům by mělo záležet na dobré pověsti u stávajících i potenciálních zaměstnanců přinejmenším stejně tak, jako jim záleží na jejich zákaznících.