Spot jsem si vyhledal na internetu poté, co jsem na něj slyšel během dvou dnů od různých lidí zcela protichůdné názory. Zatímco někteří byli v jeho hodnocení veskrze pozitivní a nešetřili superlativy, druzí si nebrali servítky a nekompromisně, ba vášnivě, spot odsoudili. Prostě ideální živná půda pro tento článek. Otvírám spot plný očekávání. Na první pohled cítím, že Kofola rozhodně nezklamala, co se týče poetiky vyprávění a brilantně vystavěných dialogů. Herci fungují z hlediska castingu i hraní a vůbec je cítit, že režie byla vedená s citem. Prostě je to spot na Kofolu se vším řemeslným umem, na který jsme u ní zvyklí. I ústřední myšlenka – z bylinek nemůže vzejít nic špatného – demonstrovaná na příběhu lásky je jednoduchá, silná a prostě skvěle vystavěná. Jak se říká – na značku.
Skalpel prosím
Tak odkud to škarohlídství? Proč ty vášnivé diskuse? Bohužel, polemika není vedena nad důvtipností či kvalitou provedení spotu. Problém spočívá v jeho morální dimenzi a otázkou je, zda Kofola nezašla příliš daleko. Příběh lásky je totiž příběhem „zakázané“ lásky a odehrává se mezi učitelkou a studentem střední školy. Navíc rozhodně nejde o žádné platonické vzplanutí, naopak. Kofola v tomto spotu beze zbytku naplnila svůj slogan – Když ji miluješ, není co řešit. Tentokrát si však troufla „argumentem lásky“ ospravedlnit překročení hranice zákona, a to v tak citlivé oblasti, jako je sexuální vztah osoby formálně nadřízené a nezletilce. Odtud je jen kousek k poskytnutí výhody (smazání pětky) a naplnění podstaty trestného činu. Problém nevidím ani tak v samotné dramatizaci aktu „zakázané“ lásky, jako spíš v jeho oslavě a obhajobě. V tomto kontextu zní prohlášení, že z bylinek nemůže vzejít nic špatného, prostě jako provokace.
V reklamě je samozřejmě povolená nadsázka, a pokud by Kofola jen zpochybnila trapné předsudky či zastaralé morální normy, měla by pro ni diskuse o novém spotu jistě pozitivní přínos. V tomto případě má však tábor odpůrců příliš silné argumenty, které nelze odmávnout jako plané moralizování. Zkuste si na místo studenta Kopřivy dosadit studentku Kopřivovou a sexy učitelku vyměnit za mužského pedagoga. Nebo si do rolí obsadit své vlastní děti. Najednou se to nedá odbýt s tím, že „ každý kluk byl jednou zamilovaný do svojí učitelky“ – a nad puberťákem ve vás zvítězí rodič.
Alternativní medicína
Diskuse budou bezpochyby ještě vášnivé a jsem zvědav na reakci Rady pro reklamu, ale názor si nakonec musíte udělat sami. Myslíte, že v lásce je povoleno cokoli, nebo podle vás Kofola překročila mez? Ať už se přikloníte ke kritikům nového spotu, nebo k němu zaujmete smířlivější postoj, obávám se, že nám všem bylinky od Kofoly po dlouhých diskusích tak trochu zhořknou v ústech. Škoda, spot je jinak opravdu moc hezký a tak silná značka jako Kofola nemá podle mého názoru podobné kontroverze zapotřebí…
Autor je Strategic Planning Director v agentuře DDB Praha