Hořké bylinky

Nový spot na Kofolu je proveden se
vším řemeslným umem, na který
jsme u ní zvyklí. Otázka je, zda
tentokrát nezašla příliš daleko.

Nový spot na Kofolu je proveden se vším řemeslným umem, na který jsme u ní zvyklí. Otázka je, zda tentokrát nezašla příliš daleko. Zdroj: Kofola

Kofola přichází na trh s novou variantou nesoucí název Extra bylinková. Uvedení provází nový televizní spot, o kterém se rozhodně bude mluvit. Vlastně se už mluví.

Spot jsem si vyhledal na internetu poté, co jsem na něj slyšel během dvou dnů od různých lidí zcela protichůdné názory. Zatímco někteří byli v jeho hodnocení veskrze pozitivní a nešetřili superlativy, druzí si nebrali servítky a nekompromisně, ba vášnivě, spot odsoudili. Prostě ideální živná půda pro tento článek. Otvírám spot plný očekávání. Na první pohled cítím, že Kofola rozhodně nezklamala, co se týče poetiky vyprávění a brilantně vystavěných dialogů. Herci fungují z hlediska castingu i hraní a vůbec je cítit, že režie byla vedená s citem. Prostě je to spot na Kofolu se vším řemeslným umem, na který jsme u ní zvyklí. I ústřední myšlenka – z bylinek nemůže vzejít nic špatného – demonstrovaná na příběhu lásky je jednoduchá, silná a prostě skvěle vystavěná. Jak se říká – na značku.

Skalpel prosím

Tak odkud to škarohlídství? Proč ty vášnivé diskuse? Bohužel, polemika není vedena nad důvtipností či kvalitou provedení spotu. Problém spočívá v jeho morální dimenzi a otázkou je, zda Kofola nezašla příliš daleko. Příběh lásky je totiž příběhem „zakázané“ lásky a odehrává se mezi učitelkou a studentem střední školy. Navíc rozhodně nejde o žádné platonické vzplanutí, naopak. Kofola v tomto spotu beze zbytku naplnila svůj slogan – Když ji miluješ, není co řešit. Tentokrát si však troufla „argumentem lásky“ ospravedlnit překročení hranice zákona, a to v tak citlivé oblasti, jako je sexuální vztah osoby formálně nadřízené a nezletilce. Odtud je jen kousek k poskytnutí výhody (smazání pětky) a naplnění podstaty trestného činu. Problém nevidím ani tak v samotné dramatizaci aktu „zakázané“ lásky, jako spíš v jeho oslavě a obhajobě. V tomto kontextu zní prohlášení, že z bylinek nemůže vzejít nic špatného, prostě jako provokace.

V reklamě je samozřejmě povolená nadsázka, a pokud by Kofola jen zpochybnila trapné předsudky či zastaralé morální normy, měla by pro ni diskuse o novém spotu jistě pozitivní přínos. V tomto případě má však tábor odpůrců příliš silné argumenty, které nelze odmávnout jako plané moralizování. Zkuste si na místo studenta Kopřivy dosadit studentku Kopřivovou a sexy učitelku vyměnit za mužského pedagoga. Nebo si do rolí obsadit své vlastní děti. Najednou se to nedá odbýt s tím, že „ každý kluk byl jednou zamilovaný do svojí učitelky“ – a nad puberťákem ve vás zvítězí rodič.

Alternativní medicína

Diskuse budou bezpochyby ještě vášnivé a jsem zvědav na reakci Rady pro reklamu, ale názor si nakonec musíte udělat sami. Myslíte, že v lásce je povoleno cokoli, nebo podle vás Kofola překročila mez? Ať už se přikloníte ke kritikům nového spotu, nebo k němu zaujmete smířlivější postoj, obávám se, že nám všem bylinky od Kofoly po dlouhých diskusích tak trochu zhořknou v ústech. Škoda, spot je jinak opravdu moc hezký a tak silná značka jako Kofola nemá podle mého názoru podobné kontroverze zapotřebí…

Autor je Strategic Planning Director v agentuře DDB Praha