Internetová tržiště se učí marketingu a reklamě

Online tržiště s rukodělnými výrobky začínajících umělců a řemeslníků může být počátkem slibné kariéry.

Online tržiště s rukodělnými výrobky začínajících umělců a řemeslníků může být počátkem slibné kariéry. Zdroj: Repro Strategie

Online tržiště s rukodělnými výrobky začínajících umělců a řemeslníků může být počátkem slibné kariéry. Uspět v obrovské konkurenci motivuje tvůrce, aby pracovali na obchodní strategii a osvojovali si základy marketingu a reklamy.

Originální kabelky, dřevěné šperky, dětské hračky či módní háčkované plédy. Na největším českém internetovém tržišti s rukodělnými výrobky Fler.cz není o osobité nápady nouze. Do virtuálních obchůdků dnes již 73 tisíc registrovaných prodejců nahlédne denně až 140 tisíc návštěvníků a dohromady do svých nákupních košíků vloží až šest tisíc výrobků. Hodnota nabízeného zboží ve všech prodejních galeriích dosahuje podle provozovatele serveru až dvě miliardy korun. Řečeno ve zkratce, Češi kouzlu Fleru jednoznačně propadli.

Konkurence z pohodlí domova

S nápadem vytvořit otevřený server, který nebude nabízet výhradně zboží známých designérů, ale dá šanci hlavně začínajícím umělcům, řemeslníkům a vůbec všem nadšencům, kteří rádi tvoří, přišel v roce 2008 bývalý reklamní kreativec Jiří Kubeš. Princip, na kterém tržiště vystavěl, není nic složitého: stačí se jen zaregistrovat, naplnit výlohu zbožím a pak už jen čekat na objednávky. Tvůrci si celý prodejní systém od prezentace výrobku až po jeho distribuci k zákazníkovi řídí sami a provozovateli odvádějí pouze několikaprocentní provizi z prodeje.

„Správa nezávislá na místě umožňuje pružnou pracovní dobu, takže na online tržišti může najít uplatnění široké spektrum prodávajících od matek na rodičovské dovolené po poloprofesionální firmy,“ řekla Strategii PR specialistka Kateřina Peterová.

Opravdu prorazit a proměnit svého koníčka ve vítaný přivýdělek či rovnou v plnohodnotné zaměstnání už tak snadné není. Vzhledem k tomu, že každý prodejce může svůj obchod zvelebovat prakticky v jakoukoli denní či noční dobu z pohodlí domova, konkurence na serveru je obrovská.

Na největším českém internetovém tržišti s rukodělnými výrobky Fler.cz není o osobité nápady nouzeNa největším českém internetovém tržišti s rukodělnými výrobky Fler.cz není o osobité nápady nouze | Repro Strategie

Nabídka originálních a kvalitně zpracovaných výrobků je sice pořád neodmyslitelnou podmínkou úspěchu, ambiciózní tvůrci si s tím ale nevystačí. Aby zaujali a přesvědčili návštěvníka obchůdku ke koupi, potřebují ovládat základy úspěšné strategie prodeje na internetu. A nezáleží na tom, zda se jedná o ostřílené podnikatele či starší dámy, které se kvůli Fleru naučily pracovat s počítačem.

Důvěryhodnost a dobré jméno

„Majitelé“ virtuálních prodejních galerií si nutnost ucelené obchodní strategie uvědomují. Svědčí o tom rozšířené a hojně navštěvované diskusní kluby a poradní skupiny, v nichž se to pojmy z marketingu a reklamy jen hemží. Probírány tu jsou návody, jak vyrobit fotostan, aby vznikla profesionálně vyhlížející fotografie se správným pozadím a využitím světla, nebo rady, jak napsat zajímavý profil či jak správně stanovit cenu.

„Chvíli trvá, než se člověk prokousá tím, co Fler nabízí a co může pro podporu svého profilu udělat,“ říká Irena Minaříková z jihomoravského Podivína, která si na serveru otevřela obchod s recyklovanými kabelkami z džínsoviny Nielia. Od letošního jara jich zvládla prodat více než sto kusů. „Zákazníci nemají možnost si zboží prohlédnout a osahat, takže fotografie jsou opravdu tím, co prodává,“ řekla Strategii prodejkyně.

Důležitá je rovněž důvěryhodnost a „dobré jméno“ prodejce odvíjející se od hodnocení, která po nákupu píšou a zveřejňují nakupující. „Špatné reference mě od nákupu spolehlivě odradí a stejně tak dlouhá odezva od prodejce, pokud se ho na něco dotážu,“ zdůrazňuje jedna z nakupujících Magda Stoklásková.

Správnou péči o zákazníky jako jeden z klíčů k úspěchu podtrhuje i Jana Hlínová ze Strmilova na Jindřichohradecku, která od roku 2011 tvoří módní zboží pod značkou Jane Art. „Zjistila jsem, že každý zákazník vyžaduje něco jiného. Někdo si rád vymění pár zpráv a někomu jinému zase stačí si pouze zboží objednat. Je na mě, jak toho využiji.“

Na největším českém internetovém tržišti s rukodělnými výrobky Fler.cz není o osobité nápady nouzeNa největším českém internetovém tržišti s rukodělnými výrobky Fler.cz není o osobité nápady nouze | Repro Strategie

Možnosti, jak lépe prezentovat výrobky a upozornit na svou práci, nabízí i Fler. „Je to kombinace nástrojů běžně používaných napříč internetem s nástroji, které jsme sami vyvinuli,“ řekla Strategii mluvčí serveru Michala Gregorová. V této souvislosti je třeba zmínit například tzv. topování, které umožňuje přesunout vlastní zboží v seznamu na přední místa či placenou reklamu označovanou jako Fler Show a Cat Show. Škála nástrojů by se navíc měla do budoucna rozšiřovat. „Aktuálně pracujeme na sofistikované platební bráně a vlastní dopravě,“ dodává k tomu tvůrce a provozovatel serveru Kubeš.

Z online galerie do kamenné prodejny

Uchytit se na internetovém tržišti vyžaduje čas a určitou námahu. Pokud ale uživatelé vynaloženou energii správně využijí, bohatě se vyplatí – zkušenosti a dovednosti získané propagací a prodejem vlastnoručně vyrobeného zboží na Fleru lze totiž uplatnit i v reálném profesním životě. „Je to možnost, jak si vyzkoušet podnikání s minimální vstupní investicí. Umístit na online tržiště deset výrobků, otestovat tím jejich prodej a získat zpětnou vazbu od nakupujících by v klasickém prostředí šlo jen těžko,“ myslí si PR specialistka Peterová.

Virtuální obchod tak může výrazně přispět k rychlejšímu rozjezdu podnikání a skutečně stát na začátku slibné kariéry. Odhodlaný prodejce s vyššími ambicemi může svůj profil rozšířit třeba o zakázkovou výrobu nebo rozjet úspěšný kamenný obchod.

Na největším českém internetovém tržišti s rukodělnými výrobky Fler.cz není o osobité nápady nouzeNa největším českém internetovém tržišti s rukodělnými výrobky Fler.cz není o osobité nápady nouze | Repro Strategie

„Díky Fleru jsem získala sebevědomí,“ říká již citovaná Jana Hlínová, která si vedle obchodu na největším českém internetovém tržišti a samostatného e-shopu otevřela na náměstí v Jindřichově Hradci také kamennou prodejnu, kde prodává nezávislou módu, šperky, tašky a oděvní a bytové doplňky. Její značka Jane Art slaví i další úspěchy, v březnu letošního roku získala od úřadu průmyslového vlastnictví zápis o registraci ochranné známky.

Kombinaci galerie na Fleru a kamenného obchodu si Hlínová pochvaluje. „Fler navštíví spousta zákazníků, kteří by do fyzické prodejny nikdy nepřišli. V kamenném obchodě zase odpadá anonymita internetu a zákazníkům mohu osobně poradit.“

Vysněnou prodejnu nejen s vlastním rukodělným zbožím si na Malé Straně v Praze před časem otevřela i další zkušená prodejkyně Monika Stratilová, která na online tržišti prodává pod značkami Miss fashion a Ilex. „Povedlo se mi vytvořit útulné místo se zajímavou nabídkou a příjemnou atmosférou, kde se zákazníci cítili dobře,“ řekla Strategii.

Ačkoli se prodeji dařilo, po čase se ukázalo, že na uhrazení nutných výdajů spojených s provozem prodejny v centru města to nestačí. Stratilová tak byla nucena obchod zavřít. Nezdar s podnikáním vysvětluje především vlastní nezkušeností, protože hned ze začátku podcenila nezbytnost a rozsah propagace.

„Prodejce by měl vědět, komu chce prodávat, a podle toho i směřovat reklamu,“ říká dnes a dodává, že se ze svých chyb poučila. Prodávat bloomerky, které bývaly součástí spodního prádla našich prababiček a dnes představují módní hit, bude na svém internetovém profilu i nadále. A stejně tak pilovat marketingové znalosti.