Jaké jsou podle vás současné trendy v oboru a jak na trendy reagují vaši klienti? - anketa

Ilustrační foto

Ilustrační foto

1. Jaké jsou podle vás současné trendy v oboru a jak na trendy reagují vaši klienti? 2. Co nového nabízíte a jaké služby, produkty plánujete nasadit v roce 2012?

Alena Lomičová, Garp*cz, General Manager 1.

1. V minulých letech sledujeme zmenšující poptávku klientů po tzv. řešeních na klíč, od zadání po realizaci. Většina klientů řeší samotnou realizaci zakázek in-house. Tyto trendy agentura Garp*cz vítá, protože posun spíše do konzultační a strategické roviny odpovídá dlouhodobé garpovské strategii. Na druhou stranu klienti čím dál více požadují integrovaná marketingová řešení, která nezahrnují pouze propojování různých komunikačních kanálů nebo podlinky a nadlinky. Prostor pro skutečnou integrovanou komunikaci tak, jak ji známe z vyspělejších trhů, otevírají především sofistikovanější klienti. Dopad ekonomické krize nebo její, tak často medializované obrácení ve svůj prospěch neřeší pouze reaktivně, taktickými kampaněmi, ale pracují na svých značkách s dlouhodobým pohledem, vizionářsky, jako správní hospodáři. Kreativita se pak neprojevuje pouze v samotných nápadech, ale posouvá se do kreativního přístupu k propojení všech možných typů aktivit, k vytváření nových kanálů a vymýšlení tzv. kreativních a strategických mostů. Kreativci a stratégové, kteří jsou schopní vymýšlet právě kreativní a strategické mosty, jsou velice nedostatkové zboží, a proto si je snažíme vychovat.

2. Část agentury Garp*cz se dlouhodobě zaměřuje na cílovou skupinu matek s předškoláky a dětmi na prvním stupni. Máme mnohaleté zkušenosti v komunikaci s mateřskými a základními školami v Čechách i na Slovensku. Tyto zkušenosti budeme v příštím roce rozvíjet a investovat do rozvoje dalších znalostí ve zmiňované oblasti.

Miro Lukáč, Fabrika R. A., ředitel

1. Vidím větší posun od marketingu výrobku nebo služby k zákazníkovi. V minulosti byly firmy zvyklé nabízet to, co vyrobily. Dnes se musejí daleko více než dřív zabývat tím, co lidé doopravdy chtějí a po čem touží, musí se soustředit na poznání potřeb koncového zákazníka. To se stává skutečně klíčovým momentem. Zákazník je hybatelem marketingové komunikace. Aby informace, kterou prostřednictvím reklamních aktivit vysíláme do světa, našla odezvu, musí být velmi přesně zacílena. To si uvědomujeme nejen my v agentuře, ale i lidé v marketingových odděleních našich klientů.

2. Silnou zbraní Fabriky, jako klasické ATL agentury, je strategické plánování založené na přesných výsledcích výzkumu značek. Brand Power je nástroj, který jsme vyvinuli společně s výzkumnou agenturou Ipsos Tambor a který dokáže naprosto přesně ukázat, jak si značka stojí na trhu, jaká je její síla a pozice v porovnání s konkurencí. Dokážeme sledovat, jak se vyvíjí vztah zákazníka ke značce. Sledujeme přes tisíc značek, a to nejen těch mezinárodních, ale také těch domácích. Máme k dispozici kontinuální data za posledních osm let a ve výzkumu stále pokračujeme a doplňujeme je novými informacemi. To nám umožňuje připravovat přesnější strategie s přihlédnutím k pozici a síle konkrétní značky a jejích konkurentů. Měřením intenzity vztahu zákazníků ke značce, znalostí jejich profilů i profilů zákazníků konkurence můžeme být přesnější v plánování jednotlivých strategických kroků. Díky spolupráci s americkou společností SAS Institut můžeme klientům nabídnout různé, velmi přesně cílené komunikační strategie zaměřené od cross sale nebo up sale marketingu až po retenční programy, které mají předcházet odlivu zákazníků. V poslední době se soustřeďujeme na nové technologie na internetu, které umožňují přesnější plánování a zásah cílových skupin. To se samozřejmě odráží ve větší efektivitě kampaní. Také připravujeme přeskupení našich aktivit do holdingové struktury.

Marek Sojak, LineArt Group Business, Development Manager

1. Již delší dobu přetrvává neustálý kolotoč slev a akčních nabídek, který podle mého názoru vede k deformaci trhu. Další fenomén současného BTL segmentu je přemíra výběrových řízení a spolupráce na projektové bázi. Jak tedy dál? Věřím, že partnerství a dlouhodobější forma spolupráce může pomoct k lepšímu porozumění a kontinuity budování značek, budování vztahu klient vs. agentura a obecně kultury komunikace a byznysu a síla značky zvítězí nad slevou.

2. Jako komunikační skupina funguje LineArt Group již čtvrtý rok - máme čtyři specializované divize: Line Art Activation se specializací na Brand & Sales Activation, dále Line Art Design (Brand & Packaging Design), třetí divize New Wave Production řeší eventy, konference, teambuildingy, obchodní prezentace a poslední je Sabotage Advertising se zaměřením na ATL (TV spoty, radiospoty, venkovní reklama, tištěná reklama, online, guerilla). Další rozšiřování skupiny se v tuhle chvíli neplánuje. Když vidím převahu projektů na trhu se zaměřením na přímou podporu prodeje, tak si myslím, že v roce 2012 budeme ještě víc nabízet nebo využívat exkluzivní pojištění promocí, které jsme uvedli v lednu 2011.