Jaký je souboj Facebooku s Google Plus? A existuje vůbec?

Facebook vs Google Plus

Facebook vs Google Plus

Je na světě půl roku, teprve několik měsíců je otevřená i pro uživatele bez pozvánky a možnosti firemní propagace zatím nabízí spíše formální než užitné. Řeč je o sociální platformě Google Plus, o které se díky silné mediální propagaci hovoří od jejího vstupu na trh jako o posledním a nejvážnějším konkurentovi pro krále trhu, Facebook.

Google se v různých formách o existenci ve sféře nových online médií, označovaných souborně jako „social“, již pokusil vícekrát a vždy šlo o neúspěch. Orkut, Buzz, Wave. Nástup Google Plus byl raketový - zatímco prvních 10 milionů uživatelů dosáhl Facebook za 2,5 roku, Google Plus se na tuto metu vyšvihl za pouhé dva týdny. Nová platforma Googlu však přichází na trh, který právě Facebook a Twitter vybudovaly, a rychlý uživatelský nárůst sám o sobě stačit nebude. Vedle celosvětových čísel máme i ta česká - Facebook eviduje v ČR zhruba 3,5 milionu uživatelských účtů. Google Plus oficiální data neposkytuje, lze ale dojít ke zhruba 30-40 tisícům - tedy přibližně 100krát menší uživatelská základna, jejíž členové navíc vzhledem k dlouhému uzamčení sítě na pozvánky rozhodně nepatří mezi „mainstreamové“.

Příchod firemních stránek

Na začátku listopadu se po dlouhém čekání na Google Plus objevila možnost zřídit firemní stránku. Těch českých je na Google Plus v současnosti lehce nad 1000, největší z nich patří webu Živě.cz, který má ve svých „kruzích“ přes 5000 lidí. Počet příznivců poté rychle klesá - již na 14. místě nedosahuje ani 1000 lidí. Velké značky zatím na českém Google Plus, až na několik výjimek, chybí, nebo mají zanedbatelný počet příznivců. Největší české firemní stránky na Facebooku počítají fanoušky ve statisících, ale to je vzhledem k rozdílné velikosti uživatelské základny pochopitelné.

Ačkoli je na hodnocení ještě brzy, a to nejen firemních stránek, ale i Google Plus jako sociální platformy celkově, působí zatím firemní stránky oproti Facebooku chudě. Je to dané absencí upravitelných prvků - největší prostor pro kreativitu mají administrátoři na Google Plus v pruhu profilových fotografií, o přidávání aplikací nemůže být řeč. Tento přístup odráží minimalistický styl Google Plus, v blízké budoucnosti však jistě dá Google administrátorům do rukou další nástroje, pomocí kterých půjde firemní stránky upravovat.

Body sbírá Google Plus za rychlé indexování zveřejněného obsahu do svého vyhledávače, což je samozřejmě dobrá zpráva pro značky, které chtějí získat lepší výsledky. Google Plus je samozřejmě také jednou ze součástí integrované nabídky Googlu, takže pro firmy je velmi snadné v jejím rámci využívat i další služby - například díky aplikaci pro Android oslovit i klienty s těmito smartphony.

Facebook je v prvé řadě dlouhodobě zažitou sociální platformou, časový náskok však znamená i potenciální riziko - dlouholetí uživatelé se mohou postupně začít nudit a hledat v oblasti sociálních sítí nové podněty. Efektivita firemních stránek na Facebooku může být diskutabilní, v této otázce však jde o naprosto individuální výsledky. Kvalitně vedené stránky mohou přinášet jasně měřitelné kvalitní výsledky, na druhou stranu firma, která vsadí pouze na shánění velkého množství fanoušků a již se nesoustředí na jejich kvalitu a obecně na cíle, které prací s Facebookem sleduje, bude téměř jistě výsledkem zklamaná.

Obě platformy mají na trhu prostor a ve vzduchu nyní visí otázka, jakým směrem se firemní stránky na Google Plus vydají. V současnosti jsou jejich možnosti oproti zažitému a dobře fungujícímu Facebooku nesrovnatelně menší. Je ale třeba mít na paměti, že Google Plus za sebou nemá ještě ani první rok fungování a jsou do něj vkládána velká očekávání. Klíčem bude tempo inovací, které stihne Google přinášet, a postup integrace sítě do dalších aktivit Googlu.

Počet uživatelů Google+ a Facebooku v roce 2011 (v mil.Počet uživatelů Google+ a Facebooku v roce 2011 (v mil.

Autoři jsou konzultanty My.cz