Jan Kratina: Cestovní ruch je plný příležitostí

Jan Kratina

Jan Kratina Zdroj: archiv autora

Zatímco jiní hráči se z trhu stahují, společnost CPI Hotels využívá příležitostí k další expanzi. Nedávno zrekonstruovali hotely ve Špindlerově Mlýně a v Českých Budějovicích. „Už v květnu otevřeme druhý luxusní hotel ve Františkových Lázních,“ říká generální ředitel a předseda představenstva CPI Hotels Jan Kratina.

Česká střediska a hoteliéři bojují v poslední době o každého zákazníka. Těm dnes již nestačí jen strohé ubytování, ale vyžadují další přidané služby. Jaký je současný turista ve srovnání s minulostí?

Konkurence je opravdu veliká, takže jednoznačně úspěšní budou jen ti nejlepší. Podíváme-li se na Špindlerův Mlýn, tak dvanáct tisíc lůžek v městečku s tisíci trvale žijícími obyvateli vytváří obrovské konkurenční prostředí, které je zároveň plné příležitostí. Projekt Clarionu v horském středisku číslo jedna nepochybně najde své místo, protože i do Krkonoš přicházíme s kvalitou. Ta vychází z konceptu hotelů Clarion, který s sebou nese vysoké nároky na standardy. Naším úkolem je stále rostoucí očekávání turistů naplnit, pak jsem přesvědčen, že se k nám hosté budou rádi vracet. Clarion Hotel Špindlerův Mlýn disponuje největší ubytovací kapacitou v Krkonoších, proto máme výrazné předpoklady k tomu, abychom nabídli servis napříč segmentačním spektrem klientů, kteří ocení kvalitní a profesionální služby.

Čtěte také: Jak se vytváří produkt v cestovním ruchu


Platí to i pro B2B jako jsou konferenční a eventové akce?

Nelze říci, že bychom pozorovali obecné trendy charakteristické pro všechny kapacity naší hotelové skupiny CPI Hotels. Přijíždí více hostů, zejména těch zahraničních, a to se týká i kongresové turistiky, což můžeme dokonale pozorovat na našich hotelech Clarion, které vykazují neustálý růst počtu účastníků konferenčních akcí. Specifický je náš nový Clarion Hotel Špindlerův Mlýn, kde vzhledem k umístění v nejatraktivnějším horském středisku v ČR jsou pro konání konferenčních akcí velmi exponované právě zimní měsíce. Jiná věc je to, že poptávka se stále zaměřuje na nízkonákladovou nabídku, levnější varianty cateringu či zkracování pobytu na minimum, byť firmy utrácejí určitě více než v loňském roce.

Nedávno jste otevřeli, zrekonstruovali hotel ve Špindlerově Mlýně a v Českých Budějovicích. Jde z vaší strany o strategický plán nakupovat v době, kdy ceny nemovitostí jsou nižší? Jaké jsou vůbec plány společnosti?

Určitě trh s nemovitostmi je v současné době pro ty, kteří nakupují, nesmírně zajímavý. Naše společnost dotčené nemovitosti nevlastní, ale hotely provozujeme v nájemním vztahu. Tento model nám vyhovuje, přestože jsme otevřeni všem variantám, tedy nemovitosti vlastnit, být v nájmu nebo hotely vést na základě manažerské smlouvy pro jiné provozovatele. Jednoznačně máme v plánu zdokonalovat stávající provozy, zkvalitňovat služby všech našich brandů, ale i přicházet s novinkami. Tou poslední je zbrusu nový lázeňský hotelový řetězec s léčebnými a wellness procedurami, který na trhu začínáme budovat pod značkou Spa & Kur Hotels. S novým názvem zatím funguje bývalý Lázeňský dům ve Františkových Lázních, ale už v květnu otevřeme ve Františkových Lázních druhý luxusnější hotel tohoto nového řetězce, čtyřhvězdičkový Spa & Kur Hotel Harvey. Hlavní pozornost věnujeme značce kongresových hotelů Clarion, které provozujeme v Praze a v krajských městech. Jako již osmý jsme prvního dubna otevřeli čtyřhvězdičkový Clarion Congress Hotel v Českých Budějovicích, který vznikl rekonstrukcí někdejšího hotelu Gomel. V další Clarion se aktuálně proměňuje bývalý hotel Sigma v Olomouci, který bude hotový ve druhé polovině roku 2013.

Hoteliéři tvrdí, že jim B2B akce přináší každoročně více peněz než individuální turistika. Jak to vidíte vy?

Nikdy není v silách jednoho hotelu ani celého řetězce, aby stoprocentně napřímo obsáhl veškerou svoji cílovou skupinu přijíždějících hostů. Proto existuje výrazný prostor pro zprostředkovatele, kteří se obvykle specializují na určitou skupinu, ať už podle věku, národnosti či destinace. Funguje to v segmentu leisure, ale i korporátních eventů, kongresů a konferencí. Poslední dobou dochází k rozvoji přes internetové rezervační systémy, ale jednoznačně podtrhuji, že v zájmu každého provozovatele hotelu je získat co nejvíce klientů napřímo.

Italští manažeři tvrdí, že místní turismus zažívá značnou krizi. Proto hodlají více podporovat incoming i ze zemí, jako je Česko. Nezačíná tak trochu boj o české bonitní zákazníky?

Boj o české zákazníky se rozhořel už dávno. Češi jsou zejména v zimních měsících velice zajímavou cílovou skupinou právě pro alpská střediska. Nakonec můžeme pozorovat, že řada hotelů provozuje své webové stránky i v češtině. V čem ale můžeme konkurovat zahraničí je právě úroveň služeb. Hoteliéři v českých horských střediscích výrazně zapracovaly na kvalitě i portfoliu poskytovaných služeb, které už teď jsou naprosto srovnatelné s kapacitami v Itálii nebo Rakousku.