Joao Paulo da Silva: Dnešní databáze jsou předem mrtvé

João Paulo da Silva

João Paulo da Silva Zdroj: Lubos Wisniewski

Mobilní komunikace, záplava dat a práce v cloudu způsobují revoluci ve způsobu, jakým firmy vyrábějí a dodávají své služby a produkty, říká Joao Paulo da Silva, marketingový ředitel SAP pro oblast EMEA.

Tradiční doménou SAP jsou podnikové informační systémy. Kam svou působnost rozšiřujete?

Kromě vlastních produktů pro správu dat a marketingovou komunikaci SAP nabízí i několik analytických řešení na bázi tzv. inside driven marketingu. Například lidé, kteří si na Amazon.com koupí nějakou knihu, si často koupí i další produkty na tomto serveru. A my umíme analyzovat, jaké produkty to typicky jsou. Nebo jiný příklad – naše call centra v Evropě registrují denně ohromné množství hovorů, čímž se zároveň generuje velké množství leadů. A my pochopitelně hledáme co nejrychlejší způsob, jak tyto kontakty předat prodejcům.

Hodně diskutovaným marketingovým nástrojem jsou sociální sítě…

Pro sociální média vyvíjíme textové analyzátory, které umožňují měřit sentiment uživatelů různých sítí, ať je to Twitter, Facebook nebo jiné, vůči určité značce nebo produktu. Ale umožňují také mnohem lépe s trhem komunikovat. Když máte 1000 lidí, kteří komentují to, co děláte, nemůžete reálně těmto tisíci lidem odpovědět. Ale neměl byste promeškat příležitost odpovědět třem z nich, kteří mají po padesáti tisících followerů a publikují kolem dvou set tweetů měsíčně. A k tomu potřebujete nástroj, který vás na tyto klíčové lidi upozorní. Pokud třeba zjistíme změnu v sentimentu o jedno procento, můžeme na změnu situace ihned reagovat.

Jaké hlavní trendy z pohledu SAP momentálně hýbou marketingovou komunikací?

V prvé řadě je to mobilní komunikace. Množství lidí používajících mobilní komunikační prostředky je ohromující – na celém světě si 4,5 miliardy lidí předplácí nějakou mobilní službu. Dalším trendem jsou data, přesněji jejich množství. Vezměte si, že 90 procent všech dat, která v tuto chvíli existují, vzniklo v posledních dvou letech. Způsob, jakým s daty zacházíte, je proto klíčový. Bez dalšího vývoje jsou databáze, a dokonce i pevné disky v podobě, jaké je známe dnes, předem mrtvé.

A třetí trend?

Tím je jednoznačně cloud, kdy nepotřebujete vlastní zaměstnance na to, abyste uskutečnil svůj obchodní plán. Takto vzniká třeba nový software, ale na tomto principu budou v budoucnu založeny i marketingové služby. Pokud tyto tři trendy spojíte, máte tu revoluci ve způsobu, jakým firmy vyrábějí a dodávají své služby a produkty, a také ve způsobu, jakým spotřebitelé tuto nabídku konzumují.

Máte po ruce nějaký příklad?

Můžu uvést příklad z Francie. Jde o velký retailový řetězec Groupe Casino, který provozuje kolem stovky velkých hypermarketů, asi 300 supermarketů a přes dva tisíce malých obchodů. Je jasné, že v tak rozsáhlé síti je plánování a sledování promoakcí extrémně komplikované. Casino využívá náš in-memory systém SAP HANA zahrnující ty nejvýkonnější analytické nástroje, které v současnosti máme. Pomocí tohoto systému se pak pro zákazníka, který vstupuje do kteréhokoli hypermarketu této sítě, generuje na míru šitá nabídka slev a promoakcí. Ta se opírá o reálné profily obsahující historii nákupů jednotlivého zákazníka, jeho preference apod. V okamžiku, kdy tento zákazník vstupuje do obchodu, systém kontroluje stav zásob ve skladu a nabídku v prodejně, a dokonce může v reálném čase začít jednat s dodavateli určitého zboží. Umíte si představit, jaké nároky to klade na systém, pokud takto v jednom okamžiku probíhá analýza několika tisíc jednotlivých zákazníků? A pochopitelně to vše musíte stihnout včas – pokud už je zákazník na parkovišti a nakládá si nákup do auta, je mu promonabídka, která v tu chvíli přistane v jeho mobilním telefonu, k ničemu. Myslím, že tento příklad propojení mobilní komunikace, velkého objemu dat a cloudu je exemplární.