Když filmaři začínají reklamou

Když filmaři začínají reklamou

Když filmaři začínají reklamou Zdroj: Marek Malusek, Film Servis Karlovy Vary

Je to celkem běžná věc: absolventi režie filmových škol točí své první profesionální práce pro... reklamní agentury. Řada takovýchto režisérů, kteří se proslavili ve světě filmu, letos pobývala na filmových festivalech v Česku.

Jako každoročně jsme pátrali po autorech reklamních spotů mezi začínajícími režiséry, jejichž filmy nabízí v Karlových Varech sekce filmů Variety. Dva „exotické úlovky“ se nám ale podařily v podobě slavných světových režisérů tzv. art filmů, od kterých by jejich spojení s reklamou čekal málokdo.

Reklamy? Abych se uživil

Na letošním Febiofestu uvedl svou retrospektivu čítající tři světově proslulé filmy ruský režisér Andrej Zvjagincev (na fotografii vpravo). Jeho debut Návrat vyhrál slavný festival v Benátkách, to už za sebou měl divoká léta devadesátá, kdy se živil natáčením soap oper a reklam.

„Vystudoval jsem hereckou školu v Novosibirsku, ale nemohl jsem najít práci, a abych vůbec přežil, dělal jsem uklízeče. Navíc byly tenkrát role ve filmech a televizi mizerně placené, mnohem lepší honoráře měli režiséři. A tak jsem natočil asi dvacet reklamních spotů pro ruské klienty. Pro jaké? Na to jsem už radši zapomněl… Pamatuju si jen, že šlo třeba o boty a kancelářský nábytek. Točil jsem řadu let tak 2-3 reklamy za rok. Jaká byla tenkrát moje motivace? No jediná - abych měl na živobytí… Spoty byly postaveny na výrazných hercích. Jako režisér jsem se na nich naučil práci s herci a kamerou a vyučil se řemeslu. Produkční společnost REN-TV jeden z mých spotů zaujal a nabídla mi režii seriálu gangsterek a soap oper. Na začátku tisíciletí jsem začal připravovat hraný Návrat a od reklam jsem se odstřihnul.“

Ke spotům od grafiky a malby

Letošní Letní filmová škola přivezla několik režisérských superhvězd. Patřil k nim i íránský režisér Abbás Kiarostamí (foto vlevo) proslavený úspěchy svých minimalistických filmů na festivalu v Cannes. Své poslední filmy natočil v Evropě a Japonsku a bere je spíš jako prostředek obživy - svých íránských filmů si cení víc. „Když nemohu sehnat peníze na film doma, jdu do zahraničí. Je to jako v době mých filmařských začátků, mé první práce byly reklamy! Já byl od začátku výtvarně nadaný, maloval jsem a dělal grafiku. Lákal mě film, k tomu se ale v Íránu dalo dostat jen přes točení reklamních spotů. Tak jsem se do toho pustil.

Režíroval jsem je asi dva roky a byla to pro mě dobrá škola. Byly hodně výtvarně laděné, pro natáčení jsem využíval dětských herců, tedy vlastně neherců. Pak jsem se od reklam dostal ke hraným filmům pro děti a o dětech, ty jsem točil dalších dvacet let. Natáčení reklam i filmů je pro mě podobné jako malování: Prostě vezmete svůj stojan a plátno a jdete do Íránu, kde můžete malovat. Anebo si ho postavíte ve Francii, i tam můžete malovat. Nebo natáčet film.“

Talenty: Reklamou se učíme

K nejzajímavějším programovým sekcím patří na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary přehlídka deseti evropských režisérů, jejichž filmy vybírají redaktoři hollywoodského časopisu Variety. I letos jsme mezi nimi našli tvůrce, kteří točí profesionální reklamní spoty.

Timo Vuorensola z Finska přivezl sci-fi, ve kterém dobývají nacisté z Měsíce Zemi; z festivalu odjížděl na natáčení reklamního spotu na finskou vlasovou kosmetiku Priorin. „Reklamy točím pravidelně už od filmové školy, mám jich za sebou asi dvacet. Jejich natáčení docela dobře doplňuje moji hranou tvorbu. Co se mi na nich líbí nejvíc? Že se dají vytvořit v rozumně krátké době! A vyzkouším si na nich nové kamery, speciální digitální efekty. Točím je ve vlastní produkci, mám podíl i ve firmě vyrábějící zvláštní efekty.“ Točí pro největší finské klienty včetně Nokie a bankovních domů a v mezidobí připravuje svoji novou hranou komedii Zabil jsem Adolfa Hitlera.

Když filmaři začínají reklamouKdyž filmaři začínají reklamou | Marek Malusek, Film Servis Karlovy Vary

Humor ve filmech i reklamách

Mladý Angličan Tom Kingsley uvedl na karlovarském festivalu komedii Černá tůň. Reklamy a klipy ho zatím živí, natáčí je jak pro uvádění v TV, tak na YouTube. Tam běží kampaň o osmi spotech doplněná pětiminutovým fiktivním dokumentem o blahodárných účincích vlasového gelu VO5. Je autorem reklam pro recyklační společnost Envirofone i spotů na produkty, na které by prý rád zapomněl… V Británii je vyhledávaným reklamním režisérem, zastupuje ho renomovaná produkce Blink. A jaký je jeho postoj k téhle branži? „Je to prima. Na rozdíl od filmů tady dostávám za práci dobře zaplaceno. Jasně že to dělám pro peníze…“ Norský režisér Magnus Martens přivezl na festival černou komedii ve ztřeštěném tempu Jackpot. Reklamy točí už od roku 1999. „Je to dobrý způsob, jak vydělat peníze…“

Zpočátku režíroval 2-3 spoty za měsíc, pro kina i TV. I teď mezi svými hranými filmy natáčí kolem šesti spotů ročně, hlavně na lokální produkty. Jeho první reklamní prací byl komediální spot pro norský deník VG. Prosadil se i v tvrdé norské konkurenci, což kromě zájmu klientů potvrzují i nominace na shortlisty v kreativních soutěžích. „Režírovat reklamy je důležité, přináší mi to nejen finanční stabilitu pro moji hranou tvorbu, ale i častou profesní spolupráci s nejlepšími lidmi v oboru a se zajímavými klienty. A nutí mě to k tomu, abych podával ty nejlepší kreativní výkony.“ Magnusovým posledním spotem je jak jinak než komediální reklama pro mobilního operátora One Call.

Belgický režisér Geoffrey Enthoven se proslavil tragikomedií Hasta la vista! o tom, jak se tři handicapovaní mladíci vydávají do Španělska s cílem přijít o panictví. Film oceněný v Montrealu je po projekci ve Varech právě uváděn do českých kin. Sociálními tématy se zabývá Enthoven i v reklamách, natočil spoty Šance pro každého a Děti s rakovinou. Své tři hrané filmy dotuje právě z natáčení reklam. „V Belgii jsem vyhledávaným režisérem na komediální spoty, reklamy se starými lidmi a se zvířaty. Můj spot na,light‘ krmivo pro psy Bento Kronen Light získal v Cannes Young Director´s Award. Najdete ho na YouTube, stejně jako můj další,psí‘ spot Kiki s hlavní hrdinkou čivavou namotanou na vodítko.“ Kromě filmů a reklam točí klipy, rok dělal TV show, ale také třeba film o záchraně klimatu.

Režisérka hraje v ekospotech

Mezi deseti evropskými režiséry byly ve Varech zastoupeny i dvě mladé ženy. Žádná z nich se režií reklam sice nezabývá, Dánka Anne-Grethe Bjarup Riis v nich však hraje! V Karlových Varech představila svůj režijní počin Tento život, poněkud akademické drama z doby 2. světové války. V Dánsku je známou herečkou, tento obor původně vystudovala a hrála ve filmech slavných režisérů Thomase Vinterberga a Thomase Bo Larsena. Ale hraje i v reklamách. „V Dánsku v nich účinkují i největší herecké hvězdy, je to práce jako každá jiná. Každý koneckonců může říci ne. Klidně bych je i režírovala, tedy pokud by byl produkt,cool‘. Já jsem ekologickou aktivistkou, na toto téma bloguji a píšu sloupky do novin a hrála jsem v reklamních spotech diskontního řetězce s ekologickými produkty Netto postavených na myšlence, že každý by měl mít možnost koupit si ekologické produkty levně“.

Text: Aleš Hudský
Foto: Marek Malůšek, Film Servis Karlovy Vary