Komunikační agentury hrají škatulata

Komunikační agentury hrají škatulata

Komunikační agentury hrají škatulata Zdroj: archiv

Nejen podle personálních přestupů to vypadá, že problémy má hned několik kdysi větších marketingových agentur. Potíže hlásí třeba FCB, Lowe nebo Proximity. Na druhé straně vystrkují růžky některé mladší reklamní firmy.

„Pár velkých jmen ještě padne do kolen,“ předvídal už na jaře letošní reklamní sezonu Svatopluk Jírů, ředitel Young & Rubicam Praha. Tedy agentury, která pod sebe na začátku letošního roku převzala tým JWT, mezi jejíž klienty patří mBank, Mazda, Bayer či Shell.

Několik posledních měsíců dává šéfovi Youngů za pravdu. V létě opustil řady agentury FCB Prague nejen stávající šéf Robert Hegenbart, ale také Michal Mikeš, syn bývalého dlouholetého šéfa Asociace komunikačních agentur. Nedlouho předtím odešel z Mark/BBDO Andrej Štuk, který agenturu po odchodu Petra Topinky krátce vedl. Společně s kolegyní Anetou Kolajovou zakotvili oba ve společnosti Outbreak, jež se zabývá integrovanými kampaněmi.

A aby toho nebylo málo, potvrdily se původní dohady o tom, že agentura Lowe Prague je v obtížích a zbavuje se kvůli klesajícímu počtu klientů a zaměstnanců svého honosného sídla, kubistické vily na pražském Rašínově nábřeží.

Jaký bude další osud původně velkých agentur, které přes dvě desetiletí udávaly tón domácímu marketingovému průmyslu? A kam se dlouholetí matadoři, na nichž práce těchto společností často stála, dále profesně posouvají?

Směr Dubaj

Někteří našli své nové místo na slunci v Dubaji, kde již několik let pracuje třeba Martin Jaroš, někdejší ředitel marketingu T-Mobilu. Pro kampaně místního mobilního operátora Ooredoo stihl využít služeb pražského týmu agentury Saatchi & Saatchi.

V září tam zřídila svoji pobočku agentura Fast Forward, součást domácí odnože Young & Rubicam. Na Arabském poloostrově plánuje nabízet marketingové i právní služby a pracovat pro lokální klientelu. Spolu s tím chce pomoci jak českým obchodníkům, kteří sem míří, tak naopak těm arabským rozšiřujícím svůj byznys také do střední Evropy.

Před necelými dvěma roky se tam rozhodl odejít i Petr Václavek, jenž předtím působil například v agenturách BBDO, Grey a Leo Burnett či ve vlastním projektu Lemonade. Václavek se v rámci BBDO už stihl podílet na tamních kampaních pro Ooredoo, Costa Coffee, Gulf Bank či Central Bank of Kuwait.

Čeští kreativci se v nemalém počtu poohlížejí po práci na Arabském poloostrově.Čeští kreativci se v nemalém počtu poohlížejí po práci na Arabském poloostrově. | Repro Strategie (Michael Tomes)Petr Václavek se z Arabského poloostrova vrací s novým projektem do Česka.

Dalším, kdo jej letos následoval, byl kreativní šéf Ogilvy Will Rust, který zamířil do místní pobočky této mezinárodní sítě, aby zde pracoval pro Coca-Colu nebo IBM. Na Blízkém východě je také Kristián Hloušek, jenž byl několik let oporou podlinkové agentury Proximity Prague.

Bye-bye, velké agentury

Jiní, kteří udávali tón domácímu agenturnímu životu, zůstávají a věnují se všemožným aktivitám. Zakladatel agentury BBK Time a kreativní ředitel Ogilvy & Mather Daniel Bartek vstoupil do poštovního světa, když se stal výkonným ředitelem společnosti ČP Cloud, jež se mimo jiné v rámci České pošty zabývá odesíláním dopisů e-mailem.

Další jeho kolega z Ogilvy Marek Tesař je už více než dva roky marketingovým ředitelem Českého olympijského výboru, Michal Charvát, který prošel agenturami Euro RSCG, Mark/BBDO či Impact, je od loňského podzimu šéfem Asociace komunikačních agentur, kde nahradil Jiřího Janouška. Ztrátu utrpěla Ogilvy ke konci minulého roku také na postu nejvyšším, když ji po patnácti letech opustil Ladislav Báča.

Michal Charvát jako šéf Asociace komunikačních a gentur buduje reklamkám zázemíMichal Charvát jako šéf Asociace komunikačních a gentur buduje reklamkám zázemí | Repro Strategie (Hynek Glos)Michal Charvát opustil běžný agenturní život a jako šéf Asociace komunikačních agentur buduje reklamkám zázemí.

S firmou, která se může zatím jako poslední pyšnit titulem Agentura roku, se navíc v létě rozloučil i Radek Vítek, který před deseti lety přišel z agentury GCI. Vítek vedl Ogilvy PR společně s Ditou Stejskalovou, jednou z mála, která v agentuře vydržela už od 90. let. Přestože v době, kdy se s týmem v pražských Holešovicích loučil, tvrdil, že „zvažuje možnosti svého dalšího profesního působení“, bylo vše ve skutečnosti asi trochu jinak.

Hned po dvou měsících se objevil jen o zhruba tři kilometry dál, když rozšířil tým agentury Konektor, jejíž vlastníky jsou bývalé opory velkých agenturních týmů Leo Burnett, Saatchi & Saatchi či Mark/BBDO Martin Charvát, Petr Rydl a Filip Humplík. Ve vedení píárové odnože této nezávislé komunikační skupiny tak částečně nahrazuje práci, kterou do té doby odváděli oba partneři agentury PR.Konektor – Jaroslav Duroň a Rostislav Starý.

Duroň se má odteď věnovat více oblasti CSR a Starý jak řízení sítě Eurocom Worldwide, jejímž jediným členem je u nás a na Slovensku právě PR.Konektor, tak integraci onlinových a offlinových komunikačních aktivit a digitálnímu PR.

V oblasti PR je vůbec živo. Kdo by si ještě před několika málo lety pomyslel, že Reckitt Benckiser si na veškerou PR komunikaci najme domácí agenturu Adison Tomáše Fridricha a Alžběty Pavlínové? K novým klientům brněnské společnosti Lesensky.cz patří nyní i mezinárodní vydavatel stravenek Ticket Restaurant, společnost Edenred. Rubikon PR Šimona Rákosníka od června pracuje pro mezinárodní distribuční službu DPD.

Turbulence, kam se podíváš

Ani další velcí hráči nezůstali v tomto roce ušetřeni personálních turbulencí, i když se navenek tváří, že se nic zásadního nestalo. Strategie už v lednu jako první informovala, že končí celé nejvyšší vedení digitální divize Havasu v čele s Belgičanem Peterem Vijgenem a přesouvá se pod nový projekt Swimming Pool, jenž úzce spolupracuje s Young & Rubicam z komunikační skupiny WPP.

Záda Havasu ukázal i Ondřej Pavelek, který zde pracoval v pozici social media directora. Pod jeho vedením vznikla agentura Bistro Social, která doplnila služby sesterských firem Adexpres, Bistro a Mobile Internet. Otřásly se i agentury, které se zaměřují na dílčí služby v oblasti marketingové komunikace. Společnost Entre Karla Zoubka, která se specializuje na korporátní komunikaci s důrazem na firemní tiskoviny a výroční zprávy, opustili v létě Petr Čermák, který zde strávil hned 17 let, a kreativní ředitel Milan Sypěna.

Čermáka nahradil David Novák, jenž do konce minulého roku působil v roli group account directora v McCann-Momentum.

Z trhu pak zcela zmizela značka B.I.G. Prague, největší producent a současně i pravidelný vítěz soutěží výročních zpráv. Šéfka agentury Jaroslava Jalovecká se přesunula ke kreativci Pavlu Rakušanovi, s nímž už přes 15 let spolupracuje, a stala se jednatelkou a výkonnou ředitelkou jejich společného projektu Monolake.

Hodinová sazba komunikačních agentur (v Kč)Hodinová sazba komunikačních agentur (v Kč) | Repro Strategie

Změny probíhají také u mediálních agentur. MEC (dříve Mediaedge:cia) má od srpna nového výkonného ředitele Ondřeje Šimůnka, který je podřízen přímo Danielu Živicovi, chairmanovi pro Česko a Slovensko. Šimůnek svoji kariéru začal před třinácti lety v Ark Thompson a poté prošel agenturami Mindshare a MediaVest. Šimůnkovo jmenování nabylo platnosti po ukončení tříletého funkčního období Marka Hofhanzla jako CEO MEC pro Českou republiku.

Mládí vpřed

Zadavatelé oproti minulosti o mnoho více a častěji tendrují. Snaží se ale také oslovovat agentury, které jsou na trhu mnohdy i jen několik málo let, či dokonce měsíců. Konektor, Dark Side, Knowlimits, Bistro, Symbio Digital, Adexpres, Triad Advertising nebo Socialsharks tak zavedeným firmám nejen zdatně sekundují, ale už i ohrožují jejich výsadní pozici, kterou na trhu marketingové komunikace kdysi měly.

Dark Side Michala Kříže, který měl v minulosti svoji agenturu První multimediální, a Tomáše Jindříška, jenž pracoval dlouhá léta v Ogilvy, od letoška komunikuje třeba i mezinárodní fastfoodový řetězec KFC, a to zejména na sociálních sítích. Opírá se přitom o předchozí zkušenosti, kdy pracoval pro některé značky Nestlé a obchodní centra na pražském Chodově a Černém Mostě. Digitální Adexpres Jana Galgonka zase upoutal pozornost developera PPF Real Estate, Axa Assistance nebo kliniky Asklepion.

Triad Advertising, za nímž stojí od roku 2005 Slovák Marek Mrázik, se v červnu stal výhradním dodavatelem digitálních služeb IKEA pro domácí, slovenský i maďarský trh nebo i rychloobrátkový Reckitt Benckiser. „Triad uspěl ve velmi kvalitní konkurenci ostatních agentur, protože nás zaujal především mimořádně vyrovnaným výkonem během celého výběrového řízení,“ komentoval výběr agentury manažer externí komunikace IKEA Michal Kroupa. Vedle Triadu se tendru švédské firmy zúčastnilo 14 agentur, do užšího výběru se pak dostaly ještě OgilvyOne a Symbio.

Z garáže do světa

Právě Symbio se zařadilo mezi tradiční dodavatele těch největších domácích i zahraničních zadavatelů. Na práci si ho v poslední době najal cestovatelský průvodce Lonely Planet, Mattoni, Fernet Stock či státní České dráhy, kterým agentura připravuje novou podobu jejich webové prezentace. Už předtím jim Symbio navrhlo nový design aplikace Můj vlak pro Android a iOS. Tým Roberta Haase a Libora Šimona vznikl už v roce 1999, kdy bylo hlavním cílem firmy „vytvářet krásné weby“.

Od té doby se agentura rozrostla a rozšířila své aktivity podle toho, co klienti požadují. Za svůj vzor v té souvislosti považují především nástup některých švédských digitálních agentur, které si v posledních zhruba pěti letech vydobyly skvělé renomé nejen na místním, ale hlavně na mezinárodním marketingovém trhu.

Do skupiny nezávislých agentur Kindred Group patří agentura Michala Nýdrleho, která už dlouho spolupracuje s celosvětovými brandy. Příkladem je Makro, ING (nově NN) či Huawei, pro nějž je od letoška hlavní agenturou, a zajišťuje tak komplexní aktivity jak v oblasti sociálních médií a digitálu, tak kreativy a PR. Také Nýdrle původně zakládal čistě „garážový“ projekt, který se živil zpočátku webovými prezentacemi pro developery, jako je společnost CTP, nebo pro kadeřnictví Tony & Guy.

Původně maličká agentura Michala Nýdrhleho stahuje náskok mezinárodní konkurence.Původně maličká agentura Michala Nýdrhleho stahuje náskok mezinárodní konkurence. | Repro Strategie (Martin Pinkas)Původně maličká agentura Michala Nýdrleho stahuje náskok mezinárodní konkurence.

Před více než čtyřmi lety se agentura dokonce na čas stala součástí nadnárodní sítě WPP. Jak však Nýdrle pro Strategii uvedl, spojení pro něho nakonec nebylo tak výhodné, jak si původně myslel, a později z něho proto raději vycouval.

Dinosauři se nedají

Ten, kdo ještě před rokem předvídal kdysi velkým agenturám úplný konec, se možná přepočítal. Mark/BBDO si dokázala nejen udržet takové klienty, jako jsou Mercedes-Benz, Douwe Egberts nebo Pepsi, ale i získat do svého týmu nové posily, jak ukazuje příklad Jakuba Hanzlíčka, který byl už předtím kreativním šéfem v Publicisu a Saatchi & Saatchi.

Také Havas neprodává svoji kůži zadarmo. Novým directorem jeho digitálu se stal průkopník této komunikace u nás Tomáš Klečka a ředitelem pro mezinárodní klienty Jakub Kašpar, který má zkušenosti z Leo Burnett a dalších agentur. Letenským se podařilo získat práce na BTL aktivitách a interní komunikaci T-Mobilu či PR zakázky pro Sazku a Google.

McCanni zase slaví díky vítězství v tendru Walmarku, jenž na devíti trzích střední a východní Evropě agentuře zaručuje příjem z ATL, BTL, digitálních i PR aktivit. Vedle toho získala tříletou zakázku na marketing značky Kvalita Evropské unie. Zadavatelem je Potravinářská komora. Na začátku prázdnin pak ohlásil plánovaný návrat do Čech Petr Václavek, jenž z Dubaje připravuje rozjezd své agentury Above & Below. Ta by měla od příštího roku působit jak v Praze, tak na Blízkém východě.

Trochu jinak na věc

Své místo na slunci si chtějí udržet i ti, kteří před 20 lety v reklamě začínali. Bývalý šéf Leo Burnett a Kaspen Robert Peňažka se podílel na zrodu hudebně-divadelního projektu pro malé i velké Kašpárek v rohlíku či ceněného seriálu Kmeny o subkulturách ve společnosti, který se dočkal knižní i televizní podoby. Peňažka byl vždy trochu „jiný“. Nepřekvapí proto, že si už před téměř sedmi lety založil kreativní studio Yinachi, které pracuje pro J&T nebo Home Credit ze skupiny PPF.

Peňažka spolu s Petrem Topinkou, jenž byl dlouholetým šéfem Mark/BBDO, také založil projekt Future Bakery, který si již při svém zrodu před rokem dal do vínku cíl být největším nezávislým kreativním oddělením v republice.

Ten má to a ten zas tohle
Reklamní a marketingové agentury, které u nás působí, mají většinou jednoho až dva vlastníky. Jsou-li součástí nadnárodní sítě, přidává se k nim samozřejmě i mezinárodní majitel. Ten někdy ovládá celou firmu a pouze jednatelé jsou z Česka. Například jednateli Young & Rubicam Praha jsou Petr Havlíček a Svatopluk Jírů, více než 99 procent firmy však patří Young & Rubicam International Group se sídlem v Nizozemsku.
Jiná bývá situace u PR agentur. Ani tak velké jméno, jako je například Ogilvy, nevlastní čistě zahraniční subjekt. Je pravda, že 85 procent firmy patří nizozemské Berkeley Sguare Holding, zbylých 15 procent má ale Dita Stejskalová, která je současně ředitelkou agentury pro Česko. Ještě více domácích spoluvlastníků je samozřejmě typické pro české PR agentury. V AC&C, která pracuje například pro T-Mobile nebo Seznam.cz, má většinu Jan Klíma a 49 procent patří podle obchodního rejstříku Martinu Frýdlovi.
V posledních několika letech začíná převládat trend, kdy je vlastnictví větších PR agentur rozšiřováno o další osoby. Může to být spojeno jednak s obavou původních majitelů, aby jim osvědčení manažeři neodešli jinam, častěji jim to však slouží jako výraz poděkování za dosavadní věrné služby a současně i jako další motivace. A většinou ani tolik nevadí, že je podíl těchto nováčků ve firmě neúměrně menší, než je tomu u otců zakladatelů.
Bison & Rose, jak samotný název napovídá, mají už od svého zrodu dva lídry – Miloše Růžičku a Jiřího Bise. Postupně k nim ale, byť menším podílem, přibyl Roman Šmíd a Vladimír Bystrov. AMI Communications na první pohled už nereprezentují pouze Marek Stránský a Milan Hejl, nýbrž také Jan Kučmáš a Eva Sroka. Jeden z průkopníků PR u nás – Václav Pavelka – svoji agenturu už několikrát přejmenoval (aktuálně je to Native PR), v průběhu času se však také spojoval s dalšími kolegy z oboru, kteří měli v agentuře menší podíl. V rámci oficiálních dokumentů proto v agentuře stále ještě figuruje třeba Petr Stoklasa, ale také dlouholetá zaměstnankyně Jana Čechová.
PR agenturu Ewing Pavlíny Rieselové a Jiřího Hrabovského zase navenek zastupuje bývalý mluvčí Českých drah a současný zaměstnanec Ondřej Kubala, jenž má také podle rejstříku ve firmě desetiprocentní podíl.