Martin Jaroš na skok z Kataru: Věř si a makej!
Martin Jaroš působí od začátku letošního roku jako Senior Director Marketing Communications & Brand ve společnosti Ooredoo, což je bývalý Q Telecom, takže se i s rodinou přestěhoval do Kataru. „Je to malá, dvoumilionová země, počet obyvatel je znám s přesností na hodinu a momentální stav si můžete kdykoliv zjstit na svém mobilním telefonu. To je přesně jeden z rozdílů v pojetí moderních technologií mezi Katarem a evropskými státy,“ řekl Jaroš a dodal, že 85 procent obyvatelstva jsou cizinci, takže marketing se v této zemi dělá minimálně v sedmi jazycích.
Katarské postřehy sepisuje Martin Jaroš na svém : „Televize se tu točí málo, protože to prostě není efektivní médium. Jestli vás přesto zajímá, co jsme udělali, tak tady je film o naší 4G síti z června. Jasně, na váš vkus to bude takový moc herojský, vážný a nudný, ale tady to rozechvívá ty správné struny…“
„Katar je nápadný tím, že má peníze a jeho HDP je s velkým odstupem v celosvětovém měřítku nejvyšší. Velká část našich zákazníků je opravdu bohatá, protože Katar je jedničkou i v osobním bohatství, asi 14 procent rodin patří mezi dolarové milionáře. Ale na druhou stranu je tady spousta lidí s extrémně nízkými příjmy. Ty bohaté nezajímá nic, co se dá běžně koupit v obchodech, takže si je musíte zatraceně dobře předcházet, ti na druhé straně zase nejsou kolikrát ani gramotní,“ popisoval Jaroš místní trh.
Jak potěšit ty, co mají všechno?
Katar je jedničkou v prodeji hezkých telefonních čísel. „Tenhle byznys běží pořád, každý měsíc prodáme čísla, která stojí v přepočtu až milion korun, zisk z těchto prodejů posíláme na charitu, ale musíme prostě pracovat i s lidmi, pro které je krásné číslo nebo to, že mají nový iPhone o den dřív než je oficiálně trhu, všechno,“ věnoval se Jaroš specifikům místního trhu. Mluvil o extrémním rozpětí marketingu, když se dostal ke komunikaci s těmi na druhé straně žebříčku příjmů. U nich je podle jeho zkušeností dobré používat velice jednoduchá a návodná sdělení, ale zároveň je není možné jako zákazníky podceňovat. Jako příklad velice úspěšného produktu uvedl službu pro lidi, kteří posílají svoje vydělané peníze pravidelně domů do zahraničí.
Tahle země je laboratoř
Katar má ideální podmínky pro rozvoj mobilního internetu. „Dá se říct, že je to laboratoř, toho, jak telekomunikace budou všude na světě vypadat za tři roky, možná až za pět let. Je to proto, že lidi tady mají peníze, milují inovace, je tady výborné pokrytí a spousta lidí, kteří nemají zájem pořídit si pevný internet a navíc tady lidé tráví spoustu času v dopravních prostředcích.“ Jaroš v souvislosti s mobilním internetem mluvil velice obdivně o fungování tamní vlády: „Tady je elektronická vláda skutečnou realitou, je příjemné, když vám vláda říká, abyste si aktualizovali svou aplikaci, že se vám s ní bude lépe pracovat,“ vysvětlil a snímky z obrazovky mobilu doložil, jak jednoduchý je například převod auta nebo obnovení řidičského průkazu.
Takhle to v Kataru prostě funguje a pro nás v Čechách by bylo jenom dobře, kdybychom tato pravidla převzali: *Jen ta nejlepší služba je pro zákazníka přijatelná* *Služ chudým i bohatým* *Věř si a dělej*
„Když vám vláda dělá takovou konkurenci, tak to by bylo, abyste se vy, jako komerční firma, nepochlapili a nedělali to ještě líp, navíc data, která táhnou aplikace a mobilní internet, se stávají absolutním tahounem příjmů,“ řekl Jaroš a dodal, že díky nim letos Ooredoo prožívá nejlepší příjmový rok v celé své padesátileté historii.
O Martinu Jarošovi se dočtete také zde: