Martin Richter: Fantazii se meze nekladou

Jednatel Spyronu Martin Richter

Jednatel Spyronu Martin Richter Zdroj: Jiri Cerny

Retailové ale též i gastronomické podniky se už pomalu učí, že je třeba mít vlastní tvář. S tím souvisí především komunikace směrem ke klientům, jejíž součástí je i logo, navigace, web, ale též třeba fasáda nebo interiér podniku. Jak by měla vypadat vizuální komunikace, jsme se zeptali Martina Richtera, jednatele ze společnosti Spyron.

Vizuální komunikace dnes hraje velkou roli. Kvalitní design se pomalu, ale jistě stává jedním z hlavních prostředků, jak přilákat a také udržet zákazníka. Nestačí se v restauraci jenom dobře najíst, ale důležité je i příjemné prostředí, do kterého se člověk rád vrací.

Doba, kdy se jméno firmy na budově vyrábělo z dřevolaminátu a polepilo jednoduchou bílou nebo pestrobarevnou samolepící fólií, je asi pryč. Jaké jsou současné trendy v designu obchodů, nákupních center a gastronomických podniků?

Pestrá škála kvalitních nateriálů ve spojení s modermí tiskovou technologií dává prakticky neomezené možnosti při dekoraci skel, zdí, nábytku, svítidel nebo fasád. Důležité je, že vysoká míra individualizace není spojená s neúměrným navyšováním ceny. Dnes, více než kdy v minulosti platí, že fantazii se meze nekladou. Tyto technologie ve spojení s kvalitním architektem nebo designérem dávají vzniknout velice zdařilým realizacím, kterých už má naše firma na kontě celou řadu.

Mnozí restauratéři a hoteloví manažeři sází na zajímavý design svých podniků. Umí celý koncept dotáhnout do konce, nezastavují se na polovině cesty?

Provozovatelé restaurací, hotelů, obchodů a podobných provozoven si dnes už většinou uvědomují, že se investice do celkového designu vyplácí. Je důležité řešit nové projekty komlexně, včetně konečného designu prostorů a věcí jako jsou dekorace na sklech, tapety, dekorace nábytku a podobně. Naštěstí s přístupem „ono se to pak nějak dodělá“ se už dnes setkáváme jen zřídka. Také možnosti redesignu stávajících prostor jsou dnes na vysoké úrovni a umožňují provést rekonstrukci bez velkých stavebních úprav. V tomto případě většinou narážíme na omezený rozpočet zadavatele. Většinou se řeší v první řadě obnova vybavení a na grafiku zbývají velmi omezené prostředky.

Na trhu jsou různé možnosti propagace na fasádě (polepy, světelná reklama apod.). Co a pro jaké případy doporučujete klientům jednotlivá řešení realizovat?

Realizace exteriérové reklamy nebo dekorace závisí na konkrétních podmínkách a nelze je zobecnit. V podstatě se dá říct, že dokážeme vyhovět každému rozumnému požadavku, od fólie určené pro polep přímo i na velmi hrubou fasádu až po velmi luxusní světelné poutače nebo skleněné panely s grafikou. Trendem poslední doby jsou právě fasádní fólie, které dovolují instalovat grafiku bez složitých nosných konstrukcí a zásahů do pláště budovy, což má vliv i na příznivou cenu takové instalace.

Lze nějak zobecnit, jaká jsou pravidla využití barev v interiéru? A podle jakých kritérií by si měl obchodník zvolit barevnost obchodu…

Tyto věci necháváme hlavně na designérech a architektech, se kterými spolupracujeme. Obecně lze říct, že nastává odklon od barevných rostlinných motivů, které byly v minulosti velmi moderní. Současné realizace obsahují tlumenější barvy a méně výrazné motivy. V minulosti byla grafika v celkovém řešení poměrně dominantní, dnes plní spíš funkci decentního doplnění dalších prvků interiéru.

Tvrdíte, že spolupracujete s architekty. Jak moc jsou v dnešní době architekti pro koncept obchodu a jeho vizuální komunikaci důležití? A jsou dostatečně edukovaní?

Kvalitní architekt nebo designér je pro celkový koncept velmi důležitý. Je nutné, aby komunikace mezi zadavatelem a výrobcem začala co nejdříve, nejlépe když je projekt ještě na papíře. Dají se tím zajistit potřebné prostředky do celkového rozpočtu a správným řešením například podkladů pro budoucí instalaci lze nezanedbatelné prostředky ušetřit.

Některé obchodní domy už jako formu komunikace pro své klienty přišly třeba i s podlahovou reklamou. Je to jeden z těch méně tradičních nosičů. Ale využití může mít mnohem širší, třeba i jako navigace v klubech apod.

Podlahová grafika se vyznačuje vysoce odolným povrchem a její využití je dnes mnohem širší, než účel, ke kterému byla původně určena. Osvědčila se jako nosič reklamy nebo grafiky na povrchově namáhaných površích jako jsou například stolky ve veřejných prostorách, pokladny v obchodních řetězcích a určitě vámi zmíněné podlahové navigační systémy.