Mediální umírání

Mediální umírání

Mediální umírání

Novinářům trčí v krku knedlík - Murdoch propouští, Newsweek má svůj pozemský čas spočítaný, Twitter podlézá televizím... Ale zoufají si vůbec všichni: třeba hamburgráři, kteří si teď musí dávat majzla, aby náhodou neuráželi homosexuály.

Burger King vstává z (polo)mrtvých

Chcete být úspěšní ve fastfoodovém byznysu? Buďte víc jako McDonald‘s. Jednoduché poučení si vzali k srdci ve světovém hamburgerovém řetězci číslo tři, Burger Kingu. Po pěti letech soustavně klesajícího prodeje má BK za sebou dvě čtvrtletí růstu, přičemž v tom druhém (4,4 procenta) překonal právě McDonald’s, jedničku v oboru (3,6 procenta). Ve skutečnosti to samozřejmě znamená, že McDonald’s rostl v absolutních číslech rychleji, protože 3,6 procenta z bratru 27 miliard dolarů ročních tržeb (2010) je několikanásobně více než 4,4 procenta z dvou a půl miliard, ale co na tom. A jak že se Burger Kingu povedlo alespoň v relativních číslech velkého konkurenta předběhnout? Inu, zavedl sladké brambory, saláty a „wrapy“ - tedy to, co již McDonald’s dávno nabízí. Z téže branže: řetězec Wendy’s, jenž loni BK sebral druhou pozici na žebříčku, naopak ztrácí. Letos skokově zdražil a doufal, že lidé prostě budou platit víc. A lidé namísto toho začali kupovat levnější burgery. Někdy ten byznys nevypadá tolik složitě, napadá Scanner.

Kuře je konzervativní

Ještě jednou o fastfoodu: první srpnovou středu zaplnily restaurace amerického řetězce Chick fil-A davy podstatně mohutnější než obvykle. Důvodem byl takzvaný Den ocenění, vnitrofiremní svátek, jejž si řetězec vymyslel, když se dostal do nečekaného průšvihu. Šéf Dan Cathy totiž odpověděl kladně na otázku novinářů, jestli je pravda, že jeho firma podporuje tradiční rodinné hodnoty. Okamžitě se na něho vrhli zástupci práv homosexuálů, kteří se tím cítili dotčeni. Starostové Chicaga a Bostonu dokonce řekli, že dokud si to Cathy nerozmyslí, nedostane v jejich městech licenci. (Poznámka Scanneru: pro takové smýšlení se jim říká liberálové, chápejte.)

Twitter analpinistický

Vedení sociální sítě Twitter se omluvilo za to, že de facto svévolně zrušilo „účet“ britskému novináři Guy Adamsovi. Dopisovatel listu The Independent v Los Angeles si totiž dovolil kritizovat mocnou TV stanici NBC a zveřejnil obchodní adresu jednoho z jejích šéfů (adresu si ovšem může najít každý na webu i bez Twitteru). Twitter sám požádal (!) NBC, aby si na Adamse stěžovala. Když to stanice učinila, Twitter novinářovo konto uzavřel. Když však v NBC zjistili, oč jde, stížnost stáhli a Twitter se Adamsovi omluvil a po 24 hodinách mu zase konto zpřístupnil. Sociální média tak mají novou funkci, zjišťuje Scanner s potěšením: olizování tučného pozadí mocných televizí.

Murdoch propouští

Rupert Murdoch stárne. Osmnáct měsíců poté, co News Corp. se slávou spustila ipadový deník The Daily, oznámila firma, že propustí 50 z jeho 170 zaměstnanců. Nejtvrději zasaženy jsou komentáře, které mají přestat vycházet úplně, a sport, jenž bude silně omezen. Nečekaný tah přichází měsíc poté, co News Corp. ohlásila, že se rozdělí na dvě společnosti, zábavní (tu, která vydělává hodně) a novinovou (která jen tak tak přežívá). Skoro jako by pro Murdocha platily stejné zákony - po legislativních i tržní a snad i přírodní - jako na jiné lidi; neslýcháno, mumlá si Scanner. Na druhou stranu, kolegové novináři jistě vědí, co to znamená, když ani Murdoch nevydělává… Facebook a mobilní problém

Na první pohled dopadlo druhé čtvrtletí pro Facebook luxusně. Poté, co šla jeho cena po problematickém IPO prudce dolů, utržila firma o něco více, než kolik analytici očekávali: 1,18 namísto 1,15 miliardy dolarů. Struktura tržeb však je varující. Aktivních uživatelů sociální sítě sice přibylo, ovšem především v obtížně „monetizovatelné“ Indii a dalších asijských zemích, zatímco v USA, největším trhu FB, začal klesat. S tím firma zaregistrovala první propad ve zhlédnutí inzerátů; o dvě procenta. To zase souvisí s trendem, podle něhož američtí uživatelé internetu masově přecházejí od desktopů k mobilním zařízením - a na nich je inzerce Facebooku podstatně řidší. Jednak ze zjevných důvodů obtížnějšího fyzického umístění reklamy, jednak proto, že Mark Zuckerberg a spol. v tomto směru krapet zaspali. Cestu ven chtějí hledat ve „sponzorovaném zpravodajství“, tedy reklamě, která se bude tvářit jako zprávy. Už tedy aspoň víme, co bude dělat těch 50 lidí, které propustil Murdoch (a ty statisíce dalších, co budou následovat), obává se Scanner.

Ulička pro muže

Kdo by na stránkách Strategie čekal zmínku o Westside Market NYC, supermarketu na Manhattanu? A přece: z všímavého šéfa podniku Iana Joskowitze se stala svého druhu marketingová celebrita, když nechal ve svém obchodě zavést „uličku pro muže“. Vedle sebe se tam prodávají omáčka barbecue, kondomy, pivo, žiletky a deodoranty, whisky, chipsy - zkrátka to, co potřebuje muž. Scanner jen napadá, co na to asi řekne Liga hysterických mužů, zda totiž Joskowitz neznevažuje mužské pohlaví? Nebo že by taková liga neexistovala?

Znovu Beckham

Davida Beckhama sice trenér nevzal do olympijského mužstva, ale to neznamená, že by komerční hvězda anglického fotbalisty nějak vyhasínala. Adidas jej najal, aby v rámci jeho reklamního tažení chodil po firemních obchodech a nechal se fotit se zákazníky. Podle britských novin to mělo obrovský účinek - muži se rozplývali, ženy omdlévaly a jeden chlapec se z dojetí nad nečekanou přítomností svého idolu rozplakal. A v tom vidí Scanner možné rozluštění té záhady, proč si Beckham na olympiádě nezahraje. Trenér Stuart Pearce na něho žárlí, protože sám si jako hráč vysloužil jen přezdívku Psycho; o reklamním angažmá nemohla být řeč.

Newsweek se loučí

Barry Diller, šéf americké mediální firmy IAC/InterActiveCorp, oznámil na konci července, že týdeník Newsweek se pomalu připravuje na utlumení papírového vydání a bude vycházet pouze na internetu. Jinými slovy, Newsweek končí. Naplňují se tak obavy, které měli jeho čtenáři poté, co časopis loni od Washington Postu koupil za symbolický dolar (plus převzetí dluhů) miliardář Sidney Harman. Zanedlouho jej sloučil s internetovou publikací The Daily Beast, což už nevěstilo nic dobrého, a pak zemřel. Konec prodělečného Newsweeku na sebe nenechal čekat dlouho; Scanner se řadí k těm, jimž je to líto.

Autor je publicista a spolupracovník redakce.