Miroslav Křivánek: Český realitní trh je zdrženlivý vůči novinkám

Miroslav Křivánek

Miroslav Křivánek Zdroj: Martin Kalivoda

Miroslav Křivánek studoval a dlouhodobě působil v Anglii v oblasti stavebnictví, marketingu a realit. Na začátku minulého roku představil v České republice způsob, jak obohatit realitní trh, zefektivnit služby realitních společností a zdokonalit prezentaci nemovitostí formou unikátních půdorysů. Prvotní nízký zájem tuzemských malých „realitek“ společnosti Floorplans paradoxně pomohl.

Firma se přeorientovala na realitní společnosti fungující podle pravidel vyspělých realitních trhů, kde uspěla. Zahraniční působnost Miroslavu Křivánkovi přinesla nejen bohatou zkušenost, ale i možnost, jak posunout současný realitní trh a své služby aplikovat i do jiných oblastí, jako je pasportizace majetku nebo prezentace developerských projektů.

* E15: Působil jste dlouho v zahraničí, nyní podnikáte v České republice, vidíte zde rozdílné přístupy k podnikání?

Pokud se bavíme o drobném podnikání a službách, zahraniční klienti mají větší nároky na kvalitu služeb a kompletnost informací. Jsou ale ochotni za ně platit mnohem vyšší částky, než je zvykem v České republice. Ve Velké Británii žije větší počet obyvatel, mísí se mnoho kultur a etnik. Tím je spektrum služeb mnohem širší než u nás.

Obrovskou váhu má v Británii oblast „zdraví a bezpečnosti“, společnosti více chrání své zaměstnance i klienty. Mezi firmami je velká konkurence, proto musí v zájmu úspěšnosti více dbát na kvalitu. S tím souvisí také lepší finanční ohodnocení zaměstnanců. Všeobecně u nás dlouho platilo, „co mohu, udělám si sám“, na Západě lidé běžně využívají služeb specializovaných firem.

To částečně platí dodnes, Češi neradi mění zaběhnutý systém, nejsou otevření novinkám, upřednostňují nízkou cenu před kvalitou, životností nebo dlouhodobou návratností. Co se kvality služeb u nás týká, pro obrázek se stačí podívat, jak se staví dálnice nebo jaké potraviny nám nabízejí obchodní řetězce.

* E15: Co je specifické pro anglický realitní trh a co pro ten český?

V první řadě nabídku realitních kanceláří v Anglii tvoří z většiny rodinné domy, zatímco u nás spíše byty. Pro anglický realitní trh je typický osobnější přístup, měl jsem možnost vidět více lokálních a specializovaných realitek. V oblasti, kde jsem působil, velká část realitních kanceláří prezentuje své nemovitosti standardně s profesionálním půdorysem již od počátku devadesátých let.

V České republice teprve začínáme přicházet na značné výhody, které tato služba přináší nejen realitním kancelářím, ale i jejich klientům. Již jsem zmiňoval, že klient na Západě má vyšší nároky na kvalitu a očekává od realitních společností jistý standard. Naopak český zákazník je stále podřízen nabídce a snad by ho ani nenapadlo poptávkou po lepším servisu zkoušet něco změnit. Český realitní trh je zdrženlivý vůči novinkám.

* E15: Vaše služby pomáhají k lepší orientaci zákazníka, ale také developerům a municipalitám, které potřebují zefektivnit svou inventarizaci a poskytované služby. Jak hodnotíte spolupráci těchto sektorů?

Jednoznačně pozitivně. Dnes má mnoho městských, obecních, družstevních či soukromých nemovitostí nedostačující nebo žádnou stavební výkresovou dokumentaci ilustrující původní stav budov, natož pak ten současný. Při vlastnických převodech, rekonstrukcích a opravách poté chybí potřebné informace.

Čtěte také:

Velké realitní projekty v metropoli mění majitele

Realitní trh klesá, domy a byty zlevňují

Evropský realitní trh zamrznul, možná na léta

Obrací se na nás proto i zástupci těchto institucí a společenství, kteří chtějí vnést pořádek do svého nemovitého majetku, zmapovat jeho stav, překreslit a archivovat v digitálním formátu. Developerům připravujeme grafické podklady pro prezentaci a prodej jejich projektů. V době krize chtějí snížit marketingové výdaje a my jim poskytujeme odpovídající řešení.

Miroslav Křivánek (33)

Je absolventem Leeds Metropolitan University ve Velké Británii, obor architektura a stavitelství a stavební fakulty ČVUT Praha. Dlouhodobě studoval a působil v zahraničí zejména v Anglii, odkud si přivezl inspiraci pro své české podnikání. Od roku 2007 působil ve společnosti Majing Plans (Leeds) a nyní je ve vedení společnosti Floorplans.

Autor je spolupracovníkem redakce