Muž, který vytvořil image Beatles

Styl nejslavnější fotky Deža Hoffmana kopíroval později kdekdo. Včetně samotných Beatles.

Styl nejslavnější fotky Deža Hoffmana kopíroval později kdekdo. Včetně samotných Beatles. Zdroj: Repro Strategie

Slovenský fotograf Dežo Hoffman prakticky upadl v zapomnění, přitom právě on stál za vizuální identitou nejslavnější kapely všech dob. Jeho život a dílo brzy připomene dokumentární film.

Deža Hoffmana, slovenského Žida z Banské Štiavnice, od mládí přitahoval svět filmu. V roce 1932 dostal možnost asistovat kameramanovi Oto Hellerovi při barrandovském natáčení přelomového filmu Extáze. Podle některých svědectví se tehdy velmi důvěrně seznámil s hvězdou filmu Hedy Kieslerovou (později Lamarrovou), která ho poté patrně doporučila do Paříže, kde pracoval pro 20th Century Fox.

Z dekadence třicátých let procitl až v Etiopii, kde natáčel vpád Mussoliniho, spolu s fotografem Robertem Capou a spisovatelem Ernestem Hemingwayem rovněž dokumentoval protifašistický odboj ve španělské válce. Druhou světovou válku strávil v letecké jednotce československé armády v Anglii. Usadil se tu a v Leicesteru otevřel po válce nahrávací studio a fotoateliér.

V roce 1949 už v Londýně v klubu Cassanova fotil největší hollywoodské hvězdy: Marilyn Monroe, Franka Sinatru, Charlie Chaplina, Marlona Branda či Sophii Lorenovou.

Dežo Hoffman měl zkušenosti s focením také Marilyn Monroe, Franka Sinatry, Sophie Lorenové a dalších.Dežo Hoffman měl zkušenosti s focením také Marilyn Monroe, Franka Sinatry, Sophie Lorenové a dalších.|archiv

Španělská válka z něj vytvořila reportážního fotografa a Dežo se stal odpůrcem stylizované ateliérové fotografie. Reportážním způsobem začal fotit i začínající beatové hvězdy šedesátých let. V redakci týdeníku Record Mirror, pro který pracoval od roku 1955, objevil dopis od fanynky neznámé liverpoolské skupiny, která prosila, aby o jejích miláčcích vyšel článek. I když editora zprvu „garážová“ skupina nezajímala, nakonec souhlasil, aby se Dežo vypravil na jednodenní služebku do Liverpoolu.

Vyskočit z klišé

S Beatles si padli do oka a Hoffmanův pobyt se protáhl na několik dní, během kterých kapelu vyfotil tak, jak do té doby hudební skupinu žádný fotograf nenafotil – v pohybu. Jeho snímky poté doprovázely kampaň k jejich prvním singlům. Beatles v černých oblecích, všichni ve vzduchu ve výskoku. Každý v jiné pozici i výšce. Jasně rozpoznatelná, vybočující, originální vizuální identita nové skupiny, jejímž autorem byl Dežo Hoffman.

„Dežo nám řekl: Prostě skákejte a běhejte. Tak jsme skákali a běhali…,“ vzpomínal na tohle focení po letech Paul McCartney. Jeho vzpomínka ovšem není přesná – Hoffman Broukům důsledně vysvětlil, jak má každý vyskočit, aby měl každý jinou pozici, a hlavně aby si rukama nezakrývali tváře.

Slavná skákací fotka se objevila na singlu Twist And Shout a její aranžmá využil i režisér filmu Perný den Richard Lester s kameramanem Gilbertem Taylorem, kteří nechali Beatles skákat v oblecích na zahradě hudebního studia během přestávky v nahrávání.

Z Beatles se hned po vydání prvního singlu Love Me Do stal fenomén a z Hoffmana jejich dvorní fotograf. Našel v nich ty správné hvězdy, které odmítají manýry. Na jeho fotkách vypadali bezprostředně a spontánně. Stali se z nich přátelé a členové kapely ho brali jako svého otce (jim bylo mezi 19 a 22 lety, jemu padesát).

„Mysleli jsme si, že Dežo je nejlepším fotografem na světě,“ řekl o něm McCartney. V prvních letech kariéry nastartované po odchodu Beatles z Liverpoolu nafotil Hoffman více fotografií Beatles než jakýkoliv jiný fotograf. Byl u nahrávání jejich prvního alba ve studiu EMI na Abbey Road s Georgem Martinem, nechyběl na jejich prvních rozhlasových a televizních natáčeních, zaznamenal všechny významné události jejich oslnivé kariéry.

Na zádech

Slovenský teoretik fotografie Marián Pauer ve své knize o Hoffmanovi píše, že slavné hvězdy demaskoval, aniž je znevažoval, na svých fotkách je zbavoval póz a falešnosti a dokázal v nich najít upřímné emoce, a tedy normálního člověka. Díky popularitě Beatles posunuly jeho snímky fotografii od předválečné stylizované salonní k moderní zachycující přirozenost.

Dežo Hoffman dokázal ve hvězdách rocku a popu najít upřímné emoce.Dežo Hoffman dokázal ve hvězdách rocku a popu najít upřímné emoce.|Repro Strategie

Při fotografování se uměl vždy velmi rychle zorientovat v jakékoliv situaci. Vždy byl v centru děje, ale nikdy se jím nedal úplně pohltit, zachovával si určitý odstup, vždy byl nad věcí. Cítil přímo instinktivně, kdy je účinnější podhled a kdy nadhled. Když byl přesvědčený, že to tak bude optimální, bez rozpaků si lehl na ulici na záda a cvakal ostošest. Když použil blesk, věděl, jak ho nainstalovat, aby nepůsobil rušivě. A byl také mistrem ve využívání různých objektivů.

Svým způsobem způsobil v showbyznysu revoluci. Všechny rock’n’rollové hvězdy chtěly, aby je fotil právě on, a tak pracoval s Rolling Stones, Animals, Shadows nebo Tremeloes. Beatles fotografoval během jejich prvního pařížského koncertu v hotelu George V (reportéra Paris Match musel k rozhovoru s kapelou s velkou námahou přemluvit právě on) i prvního amerického turné.

Spolucestující jejich tehdejší cesty přes oceán vzpomínají, jak při ní dva cestovní manažeři podepisovali všechny čtyři Beatles na tisícovku fotografií, které jim Hoffman neúnavně podával.

Fotograf za oponou

Hoffman viděl, jak moc dovedli Beatles díky obrovské popularitě ovlivňovat své fanoušky a zbavovat svět falešných póz. Po třech plodných letech se s nimi ale po konfliktu s Johnem Lennonem při natáčení filmu Perný den rozešel.

Jednoho dne pak uslyšel na ulici italského San Rema během popového festivalu slovenštinu, a tak narazil na ředitele Bratislavské lyry Jána Siváčka, se kterým se dohodl na agentážní spolupráci při získávání angloamerických beatových skupina na bratislavský hudební festival. Díky Hoffmanovým kontaktům se v Československu postupně objevili Marmalade, Tremeloes, Cliff Richard, Sandie Shawová, a hlavně Beach Boys.

Brzy ale zjistil, že ho komunistický režim využíval či přímo zneužíval. Takový ale podle pamětníků byl – všemu až bezelstně otevřený. Na ceně Eurovize tak fotil třeba Karla Gotta reprezentujícího tenkrát německou televizi s písní Udo Jürgense.

Dokument doby

I když už Hoffman s Beatles nepracoval a snímky skupiny se ve druhé polovině šedesátých let proslavili jiní fotografové, zůstával s kapelou ve styku, a Johna Lennona dokonce fotografoval jen týden před jeho tragickou smrtí. Paul McCartney platil v závěru Hoffmanova života jeho léčení a v roce 1986, kdy Hoffman zemřel, uhradil i jeho pohřeb.

Deža Horrmana Beatles zprvu bezvýhradně přijali.Deža Horrmana Beatles zprvu bezvýhradně přijali.|Repro Strategie

Podle mnohých ovlivnil Dežo Hoffman jak Johna, tak Paula svým životním postojem založeným na odmítání války a na přání, aby se lidé k sobě chovali slušně, a hodnotami, jež mu formovala zkušenost s nacistickou propagandou, jež rovněž zneužívala umělce. Právě tohle by se mělo stát jedním z hlavních motivů chystaného celovečerního dokumentu Fotograf Beatles, který o Hoffmanovi připravují slovenská Trigon Production a česká Synergia Film.

O projekt, který producenti nabídli na největším festivalu dokumentárních filmů IDFA v Amsterdamu, projevili zájem v BBC a dalších evropských televizních stanicích v čele s Arte, na filmovém trhu ve francouzské La Rochelle zaujal film i americkou veřejnoprávní televizi PBS. Film by měl jít do světových kin a posléze i televize v roce 2019.