Nejdražší kampaň chystá ČSSD

Nevinné civilní obyvatelstvo se opět může těšit na záplavu outdoorových úsměvů i bigboardových kýblů špíny

Nevinné civilní obyvatelstvo se opět může těšit na záplavu outdoorových úsměvů i bigboardových kýblů špíny Zdroj: Repro Strategie

Podzimní volby předznamenalo rozhodnutí senátu, které smetlo ze stolu návrh zákazu billboardů pro politickou propagaci. Strany a hnutí si oddychly. Do svého marketingu chtějí v tomto roce investovat desítky milionů korun.

V letošních volbách do senátu a zastupitelstev hodlá asi nejvíce utratit sociální demokracie, která je současně zatížena více než 300milionovým dluhem, jenž pochází ještě z doby, kdy stranu vedl Miloš Zeman. Socialisté byli také první, kdo letos kampaň zahájil. Od března se v outdooru, tisku a na internetu začali prezentovat komunikací „2 roky ve vládě“, v níž se také celkem nepokrytě naváželi do svého koaličního partnera, Babišova hnutí ANO. Sloganem celé komunikace je „Stát není firma. Je to společenství lidí“.

Tento marketingový projekt vyšel straně dokonale. Evropský úřad proti podvodům ve stejné době spustil oficiální vyšetřování dnes již dostatečně známé kauzy 50milionové dotace na výstavbu benešovské luxusní farmy Čapí hnízdo, kvůli níž čelí Babišova firma podezření, že získala peníze neoprávněně.

Podle předběžných odhadů chce ČSSD dohromady utratit okolo 100 milionů. Tato suma však není pravděpodobně zcela přesná. „Celková vynaložená částka se bude odvíjet i od toho, kolik bude na podzimní kampaň věnováno peněz z krajů. Všechny výdaje budou na třinácti transparentních účtech, které budou z Lidového domu pro kraje zřízeny,“ řekla Strategii Eva Gregorová z tiskového oddělení strany.

Žádná Amerika

Zhruba polovinu sumy, se kterou do boje vyrazí ČSSD, hodlá podle mluvčí Lucie Kubovičové na kampaň vynaložit hnutí ANO. Předvolební komunikaci babišovci „vykopnou“ na své ideové konferenci, která by měla být 7. května. Horká fáze kampaně pak bude vidět od srpna. Obdobnou částku by mohla do svého marketingu investovat rovněž ODS. Ostatní strany pak počítají s nižšími výdaji. V případě TOP 09 by mohlo jít o pětadvacet, u komunistů o dvacet, u KDU-ČSL a hnutí Starostové a nezávislí o patnáct a v případě Úsvitu o deset milionů korun.

Ilustrační fotoIlustrační foto | Michael Tomes, E15

Menší strany, které se nemohou opřít o silnější finanční zázemí, se spoléhají na dobrovolníky. „Vklad Strany zelených pro jednotlivé krajské kampaně se bude pohybovat kolem 500 tisíc korun s tím, že obdobné budou i vklady našich koaličních partnerů. Pro zelené je také klíčové získávání finančních příspěvků od drobných dárců během kampaně,“ uvedl například mluvčí Strany zelených Jenda Žáček.

Většina stran chce veřejnost oslovit prostřednictvím venkovní reklamy, onlinu, sociálních sítí a kontaktních kampaní. „Plánujeme výraznou modernizaci některých nástrojů – chystáme například nové webové stránky,“ pochlubil se Jakub Hnát z tiskového oddělení TOP 09. V omezenější podobě se počítá rovněž s tiskovou inzercí.

S kampaněmi, jaké jsou běžné třeba v Americe, se u nás ale asi ještě dlouho nesetkáme. Detailnější práce s databázemi voličů a tím i pravděpodobnost adresnějšího oslovení zatím nikoho moc netrápí. Totéž platí pro možnost nasadit do kampaně tzv. trackery, tedy odborníky, kteří sledují protikandidáty, jejichž slabé stránky lze následně využít ve prospěch klienta. Volební týmy budou proto také po organizační stránce spoléhat především na vlastní lidi.

Externisty využijí zpravidla jen větší partaje, nejčastěji pak samozřejmě pro kreativu. TOP 09 si již také měla pro tuto činnost vybrat agenturu AdHackers, která patří bývalému manažerovi OMD Janu Řehákovi. Hnutí ANO bude opět pomáhat Petr Topinka a další členové týmu, kteří se osvědčili již v minulosti. Komunikaci sociálních demokratů zase podpoří angažmá Petra Chvojky, donedávna ještě mluvčího Energetického regulačního úřadu.

Ústřední regiony

Přestože se letos jedná o krajské a senátní volby, budou si strany řídit a koordinovat kampaně vesměs z ústředí. Na jednotlivých regionech bude především samotná exekutiva a vyzdvižení místních témat, která zde občany zajímají. „Regiony jsou pro KDU-ČSL velmi důležité. Jsme nejsilnější ,regionální strana‘, měřeno počtem zastupitelů, a každý region má pochopitelně svá témata,“ vysvětluje mluvčí lidovců Petra Hrušová.

Předvolební kampaň KDÚ-ČSLPředvolební kampaň KDÚ-ČSL | E15 Anna VackovaPřed podzimními volbami na nás opět zaútočí billboardy politických stran.

„Kampaň je řízena centrálně především z hlediska jejího celkového zaměření, tedy vybírání hlavních témat a podpory regionálních kampaní. Ústřední volební tým bude na kampaň dohlížet a bude řídit centrální části. Kraje a jednotliví senátoři budou mít vlastní kampaně, kde by měli respektovat celkový design a hlavní hesla,“ doplňuje za sociální demokraty Gregorová.

Zbyněk Stanjura z ODS upozorňuje, že si nechají zpracovat k jednotlivým tématům externí analýzy, aby svoji komunikaci náladám veřejnosti částečně podřídili. Připomíná přitom, že podobně se chová každá moderní politická strana. V zavedenějších kolejích bude vesměs také obsah komunikace. „ČSSD vládla krajům osm let, to znamená, že nebude navrhovat žádná revoluční řešení a nějaké překvapivé taháky,“ vystihuje konzervativní přístup Gregorová.

Hnutí ANO chce ústy své mluvčí Kubovičové komunikovat pozitivní témata, a to zejména ve Středočeském, Severomoravském a Jihomoravském kraji. Babišova formace je přesvědčena, že má v těchto regionech silné kandidáty, díky nimž se zde intenzivnější kampaň vyplatí. Vybočovat z uvedeného schématu může TOP 09. Podle Jakuba Hnáta se bude strana snažit občany přesvědčit i prostřednictvím některých zahraničněpolitických témat.

Příště opatrněji

Do budoucnosti se může podoba kampaní změnit. Už loni došlo k rozhodnutí zavést pro ně finanční strop ve výši 90 milionů. S tím souvisí rovněž povinné zřízení transparentních volebních účtů a podřízení dohledu nad hospodařením stran nezávislému úřadu. Za porušení pravidel by mohla taková instituce ukládat pokuty až do půl milionu korun. Straničtí pokladníci mohou být zatím ale klidní. Změna pravidel má platit až od příštího roku a na letošní krajské a senátní volby se nevztahuje.

Jak upozorňuje Stanjura, oficiální zahajování kampaní je stejně jen tak trochu divadlo. „Přestože celá řada stran tvrdí, že kampaně teprve připravují, ve skutečnosti už předvolební boj v různých podobách dávno probíhá,“ přiznává.