Nick Denton, kapitální pokrytec

Blog Daniela Deyla

Blog Daniela Deyla Zdroj: Strategie

Spojení britského a amerického vkusu stran psaní má sklon přinášet světu dobré věci. Vezměte si Edgara Allana Poea, Raymonda Chandlera, P. J. O'Rourkea... Paráda. A pak se občas něco nepovede. Takový Nick Denton, třeba.

Tenhle devětačtyřicetiletý Angličan se proslavil tím, že se přestěhoval do New Yorku, aby tam vybudoval oplzlou, ničemnou drbárnu jménem Gawker.com. Tak činí od roku 2003; za celou tu dobu z Gawkeru nevylezlo nic zajímavého, pokud Vašeho bloggera neklame paměť. Během té doby Denton neustále tvrdil, že jeho uslintaná drbárna je na internetové žurnalistice to nejlepší, protože jakýmsi metafyzicky neprohlédnutelným způsobem drží u huby ty idioty (Dentonův výraz) z klasických médií.

Teď najednou, po dvanácti letech, přichází týž Denton s tím, že jeho Gawker se na bulvár vykašle a bude dělat politiku, „protože letos bude prezidentská kampaň, a ta je pro každého autora skvělá“. Takže Gawker se odteď „bude věnovat politickému zpravodajství, komentářům a satiře“.

Řeklo by se, že je to trošku náhlé obrácení, ale budiž. Třeba Denton s blížícím se pátým křížkem na krku dospěl; nebo nějak jiným způsobem nahlédl, že to, co dělal dosud, je krapet pitomost.

Ale kdež. Pan Denton stáhl ocas mezi nohy poté, co Gawker v létě napsal jakousi nehoráznost o jakémsi byznysmenovi, že se dožadoval homosexuálního románku s kýmsi (typická gawkeřina). Protože to bylo opravdu hodně, začali Dentonovi hrozit inzerenti, že své peníze budou utrácet jinde, pokud článek nestáhne. Denton tak učinil a prohlásil, že napříště bude Gawker „milejší“ a „méně bulvární“.

Když minulý týden pan Denton oznamoval změnu kursu, řekl, že je to „výraz pochopení, že kvalita čtenářstva je důležitější než jeho kvantita“. „V dnešním přecpaném a matoucím mediálním světě je důležité soustředit se na své silné stránky a mít pro čtenáře jasné sdělení.“ Jasné sdělení, chápu. To nemluví idiot z klasických médií, nýbrž revolucionář a hlídací pes demokracie pan Denton, aby bylo sdělení jasné.

A teď si to poslechněte: „První blogy byly reakcí na pompéznost a idiocii masových médií. Dnes jsou sociální média plná příběhů, které by se dříve objevovaly v masových médiích. Máme masová sociální média. Myslím, že chytřejší čtenáři si hledají útočiště v různých subkulturách.“

Takhle to tedy je. Jediná otázka, kterou zbývá zodpovědět, je ta, jestli těmi chytřejšími čtenáři jsou ti, kteří četli Gawker doteď (a je jich požehnaně – na 50 milionů měsíčně), nebo ti, kteří budou odteď číst Gawker nový, milejší a méně bulvární. Váš blogger nepochybuje, že Nick Denton to nějakým jasným sdělením osvětlí, až se mu to někdy bude hodit do krámu.

Daniel Deyl pracoval na začátku 90. let v jedné reklamní a jedné PR agentuře. Od roku 1994 působí jako pisálek v řadě médií. Se Strategií spolupracuje od roku 2010. Ve vydavatelství Mladá fronta dlouho působil jako editor časopisu Právo & Byznys, nyní je součástí týmu týdeníku Euro. Jeho názory na společenské uspořádání, zejména pak na reklamu, marketing a média, jsou obvykle považované za přinejlepším předpotopní.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.