Notebook: Holé zadky, smrduté tvarůžky a děsivá Winona

Zmrzlina může dostat také tvarůžkovou příchuť

Zmrzlina může dostat také tvarůžkovou příchuť Zdroj: archiv

Holé zadky v reklamě prostě pozornost přitahují vždy, to je stará známá pravda. Sází na to i olympijská kampaň Agrofertu.

Reklamní spoty v téhle mírně kontroverzní kampani (jejímiž autory jsou studenti marketingu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně) vrhají do rozbouřeného kotle olympijského stadionu atlety bez šatů, aby vzápětí přišly s ujištěním, že Agrofert jako nový partner Českého olympijského týmu naše sportovce s holým zadkem nenechá.

Dlužno přiznat, že kampaň je genderově vyvážená, protože nabízí zadek oštěpařky i oštěpaře. A má bezpochyby i potenciál pro kýžené virální šíření, protože nijak zvlášť kreativní atak pozornosti pomocí nahých hýždí nakonec přece jen vyrovná jemně vtipná pointa. Málokdo si ovšem pokládá důležitou otázku po smyslu sloganu. Opravdu někdo používá slovní spojení nechat či nenechat někoho s holým zadkem?

Smrduté, ale naše

Tradiční tvarůžky prý už dnes nezapáchají. Pro optimisty je to důkaz správného vývoje a pro škarohlídy další argument pro přesvědčení, že svět míří do horoucích pekel. Pokud však dáváte téhle české delikatese stále šanci, můžete ochutnat tvarůžkovou zmrzlinu. Kde jinde než v Lošticích, kde se proslavené tvarůžky tradičně vyrábějí.

Tamní gastropodnikatelé jsou si síly téhle jedinečné značky dobře vědomi. Doslova se tak předhánějí ve snaze pojmout úpravu tvarůžků jakkoli nezvykle a kreativně a nabídnout je „tvarůžkovým“ turistům. Tvarůžková zmrzlina z tamní kavárny U lišky Bystroušky je toho nejčerstvějším důkazem – ačkoli mluvit v souvislosti s tvarůžky o čerstvosti…

V každém případě je prý kombinace sladké zmrzliny s lehce pikantní typickou vůní a příchutí velmi žádaná. Možnosti tvarůžků jsou velké, a kdo nevěří, může v tamní cukrárně ochutnat třeba i kremrole s tvarůžkovým krémem. Rozhodně jde o inspirativní zúročování potenciálu tohoto nenápadného rodinného stříbra české gastronomie a jen těžko se hledá srovnatelný příklad.

Starý kocour zůstává

Dobrou zprávou pro příznivce sympaticky nerudného kocoura z kampaní GE Money Bank je, že chlupatý glosátor zůstává i součástí propagace nové značky Moneta Money Bank. V nové kampani (jež zůstává dílem agentury Labstore a v režii Daniela Růžičky) mu ovšem zdatně sekunduje Jiří Bartoška. Nabízí se tedy vtipkování o dvojici starých kocourů, ale protože neznáme věk skutečného kocoura, odpustíme si ho. Majitel suverénně nejcharismatičtějšího hlasu mezi českými herci bude pro skeptického kocouřího povaleče silnou konkurencí.

Neměli bychom ovšem zapomínat ani na křečka. Jeho vyšetření ve fiktivní veterinární ordinaci, kde Bartoška ztvárňuje postavu veterináře, sice přináší překvapivou pointu, ale i tak to má křeček tváří v tvář dvěma zmíněným hvězdám pekelně těžké.

Sázka na nostalgii

I v Česku dostupná streamovací služba Netflix přišla v červenci s majstrštykem, který se trefil do poněkud překvapivé poptávky po retrovlně a zároveň dost možná nastolil nový trend. Seriál Stranger Things má na internetové filmové databázi IMDB úctyhodný rating 9,1 z 10 a na ČSFD dosahuje hodnocení 92 procent.

Proč se o tom zmiňovat? Jde o propracovaný mix reminiscencí na to nejlepší z „osmdesátek“ a možnost prožití několik hodin nostalgických orgií pro všechny, kteří vyrostli na Dračím doupěti, Poltergeistech, hororech Stephena Kinga či na Spielbergových filmech a milovali Winonu Ryderovou v Beetlejuice. A k tomu skvělý soundtrack, v němž nechybí New Order, Joy Division, Peter Gabriel či spousta hutné syntezátorové muziky.

Tvůrci používají osvědčený kingovský kontrast čistých dětských srdcí nekompromisně vržených doprostřed nejhlubšího děsu. Nenajdete tu jediný počítač, mobil ani tablet, jen ostré bílé reflektory dětských kol, které nám Steven Spielberg doslova vpálil do mozků v E.T. – Mimozemšťanovi. Zákusek z nostalgického těsta uhněteného rukou mistrů z patrně nejprogresivnější televize současnosti chutná skvěle. Jen do té bláznivé Winony se ani při nejlepší vůli znovu nezamilujete. Člověk ovšem nemůže mít všechno.

Cristina Muntean pózuje pro StrategiiCristina Muntean pózuje pro Strategii | Repro Strategie (Michael Tomes)

Čtěte v nové Strategii
Článek vychází v srpnovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst rozhovor s někdejší reportérkou Czech Business Weekly a dnes uznávanou koučkou komunikace Cristinou Muntean, analýzu toho, jak bude vypadat reklama v roce 2017, proč svět módy potřebuje celebrity, příběh zmrtvýchvstání značky Volvo v čínské režii, o významu fenoménu běhání pro značky či digitální cestu Daniela Grunta, ředitele pro nová média a online na Primě.
Strategie vychází 19. 8. 2016.