Nová média: Kanál nepromarněné příležitosti

Ipad verze webu Recepty.cz

Ipad verze webu Recepty.cz Zdroj: recepty.cz

Česká média čas pro spuštění aplikací pro mobilní zařízení rozhodně nezaspala a ani o uživatele nouzi nemají. Na příjmy je ale podle nich ještě brzy. Provozovatelé výdělečných aplikací naproti tomu poukazují na nutnost kombinovat různé možnosti a propojovat více aplikací.

Jakkoli úspěch tabletů a „chytrých“ telefonů rozšiřuje agendu českých médií takřka samospádem, spouštění mediálních aplikací má racionální základ. Rostoucí skupina jejich uživatelů vděčně stahuje každou užitečnou aplikaci, která je zároveň ideálním nosičem inzerce. Firmy o ni jeví zájem, i když inzeráty nadále utvářejí postaru.

Výkonnější než web

I když inzerenti jsou i na Západě ve vymýšlení nových věcí zdrženliví, vtipné možnosti těmto hi-tech hračkám nelze upřít. Dotykové obrazovky dovolují efekt „rubber“. Na větších trzích si tak klienti sem tam objednají dotěrný inzerát, který nechá celou stránku zezelenat a uživatele z bezradnosti vytrhne až lakonickou výzvou typu „Chceš vidět, co je pod tím? Tak si to vygumuj!“ Podobně tvůrci reklam občas využívají i gyroskopu a akcelerometru. V tabletech díky těmto polohovým a pohybovým čidlům interaktivně šplouchají flakonky s parfémem.

Čtěte také: Operátoři tratí miliardy: sociální aplikace vytlačují SMS


Další možnost jednomu tvůrci reklamy blýskla s chystaným příjezdem cirkusu, o němž pak na obrazovce informoval klaun z rozhoupané hrazdy nakloněného tabletu. Cílovou skupinu přitom nezpřesňují jen údaje z GSM o poloze uživatelů, ale také informace o jejich přístrojích. „Vyvinete aplikaci pro smartphone a prostřednictvím reklamního systému zacílíte jen na uživatele luxusních produktů typu iPhone4,“ nastiňuje pohled zadavatelů inzerce David Beška, bývalý šéf online sekce ve vydavatelství Sanoma Media. Ale zpátky do přítomnosti. Jisté je, že míra proklikovosti v aplikacích bývá už dnes větší než ta na internetu. Beška v této souvislosti zmiňuje jednu z kampaní, u níž zaznamenal na telefonech čtyřikrát vyšší „click to rate“ než u internetové verze téhož inzerátu. Navrch v daném případě měly bannery zobrazované u aplikace k bezplatnému stažení.

Českou mediální branži vyhlídky spjaté s těmito možnostmi podle všeho oslovují – převaha větších vydavatelů a provozovatelů stanic už aplikaci svému publiku nabízí. Nova tak činí s aplikací pro tn.cz od října 2011 pro platformy iPad/iPhone, přičemž letos přidala i platformu Android. U diváků má úspěch – stáhlo si ji na 30 tisíc uživatelů. Oproti webu jsou tyto aplikace uzpůsobené menším dotykovým obrazovkám. Aplikace také umožňuje odeslat video, fotografii nebo textový příspěvek redakci zpravodajství, která ho případně zařadí do vysílání, ať už v online, nebo TV. Placené položky bude nabízet nová aplikace Voyo, kterou TN připravuje. „Starší mobilní aplikaci pro Voyo jsme stáhli, protože chceme nabízet konzistentní přístup takříkajíc s velkým Voyem, tj. jedno předplatné na všechen obsah,“ plánuje Pavel Krbec, ředitel sekce internetu a dalších interaktivních služeb.

Vlastní aplikace navzdory už existujícím nezávislým aplikacím s databází streamů spouštějí i rozhlasové stanice. Poslechové aplikace přitom řeší situaci s mobilními telefony, jejichž uživatelé nejsou vždy v dosahu pozemního signálu, ať už proto, že mu ujeli do zahraničí, anebo jen sedí v domě, přes jehož železobetonovou konstrukci se k nim nedostane. Výhodou přehrávání rádia přes mobilní aplikace je i fakt, že aplikace sama vyhodnocuje rychlost připojení a optimalizuje bitrate streamu tak, aby byl poslech plynulý a v co nejlepší kvalitě.

Zájem napříč médii

Mobilní aplikace Rádia Impuls a RockZone nabízí kromě online poslechu rádia i regionální (a v případě RockZone 105,9 hudební) zpravodajství, video nebo audio archiv pořadů, hitparádu a například i možnost přihlásit se do populární hry. U Rádia RockZone, které vysílá pouze na pražské frekvenci, je nicméně hlavním cílem dostat vysílání i k mimopražským posluchačům. Aplikaci pro Impuls si stáhlo více než 7000 a RockZone bezmála 2000 uživatelů.

Zájem o aplikace se týká i deníků a časopisů – přístup k archivu výtisků či noviny chvíli po půlnoci nejsou k zahození. Rozdíl je v marketingu. Deník Dnes spustil svou aplikaci na podzim loňského roku, přičemž nabídky k bezplatnému stažení na zkoušku využilo bezmála 20 tisíc uživatelů iPadů. Dva týdny od chvíle, kdy bezplatný režim začal dobíhat, tento deník evidoval řádově stovky platících uživatelů. Ti si deník předplácejí buď v obvyklých lhůtách, anebo na jediný den (0,79 eur). „K předplatnému nedáváme žádné tablety ani smartphony, a ani se k tomu nechystáme,“ vylučuje jeden ze způsobů, jak povzbudit zájem čtenářů o nové médium šéfredaktor Robert Čásenský, jehož list upřednostnil rozjezd s podporou sponzora.

Ve snaze vytěžit potenciál mobilních médií není těžké šlápnout vedle už při prvních krocích. Zajímavou grafiku i obsah novin snadno zatratí aplikace s nepříhodným ovládáním. „Vývojář aplikace by měl znát standardy. Lidé jsou například zvyklí listovat tahem prstu a je chyba nutit je klikat na růžek,“ vysvětluje Beška. Velkým deníkům tato pravidla zjevně neušla, další vývoj ale bude třeba konzultovat s uživateli. „Necháme-li stranou náklady, nabízejí se pohyblivé obrázky, které se budou zvětšovat, točit či různě vyjíždět, je ale otázka, zda o to uživatelé stojí,“ velí k opatrnosti šéfredaktor Mladé fronty Dnes Robert Čásenský.

Jde tu o náročnost na objem dat a z ní vyplývající rychlost stahování. Přeci jen existují jak slabá připojení tak i méně výkonné přístroje (velký rozdíl je například mezi iPady 1 a 2). „I když oproti takovému New Yorkeru s 200 MB nepředstavuje desetinový datový objem MFD žádný větší problém, zřejmě ještě aplikaci Mafra uzpůsobíme nástroji „kiosek“ (Newstand),“ nastiňuje pravděpodobnou úpravu Čásenský. Mafra by se v součinnosti s newstandem stahovala na pozadí a uživatelé by tak nemuseli čekat.

Vaříme s iPadem

Při pohledu na skvělé služby uživatelům na jedné straně a marketingový potenciál tabletů a spol. na straně druhé se vnucuje otázka, kdy se všechen ten vložený důvtip a energie začnou vyplácet. A v tomto ohledu se česká mediální scéna shoduje na skromném až netečném přístupu, který za všechny shrnuje ředitel Impulsu Jiří Hrabák konstatováním, že je to hudba budoucnosti. Co když ale není?

Vydavatelství Mladá fronta vytvořilo již devět aplikací pro iPad, jež celkem využívá 100 tisíc uživatelů. Časopis ForMen získal 15 tisíc a časopis Computer 13 tisíc uživatelů. Zpravodajská aplikace E15, která využívá obsahu webu a formátuje jej pro prostředí iPadu, dosahuje také již 13 tisíc uživatelů. Nejvíc ovšem bodují Recepty s více než 20 tisíci uživateli. „iPad využívá celá domácnost a oproti notebooku je flexibilnější,“ vysvětluje jeho oblibu v kuchyni Petr Bednář, ředitel divize Online Mladé fronty. iPad, který lze narozdíl od notebooku snadno otřít, zobrazuje recept rozfázovaný po úkonech, přičemž nabízí funkci minutky integrovanou rovnou do informace o časovém intervalu. Aplikace pro iPhone zase nabízí shopping list automaticky odvozený od ingrediencí zvolených receptů, které si uživatel naplánuje do kalendáře.

Jak už vyplývá z počtu uživatelů, většina aplikací není zpoplatněná. Přesto ale posledně zmiňovanému vydavatelskému domu jen za loňský rok vynesly několik milionů korun a zisk roste. Jak to? „Záměrně jsme spustili aplikace na různé způsoby – někde prodáváme inzerci, jinde zase obsah a s deseti položkami lze říci, že to děláme ve velkém. S jedinou aplikací bychom tak úspěšní nebyli,“ vysvětluje si dobrý výsledek Petr Bednář, jehož společnost v některých případech ušetřila tím, že na stejném základě vystavěla více produktů. Provoz vícero aplikací je ovšem výhodný i v ohledu self-promotion, kdy uživatelé propagují aplikace mezi sebou navzájem.

Obdobně postupovalo i vydavatelství Mafra, které rovněž uspořilo náklady, když vývoj aplikace pro deník Dnes svěřilo stejné firmě, která už předtím vyvinula aplikaci pro Lidové noviny. Vydavatelé a provozovatelé stanic většinou vytušili, že účastí na novém médiu jedině získají. Žádná z aplikací paralelních ke stávajícímu obsahu nepředstavuje ani práci ani náklady navíc. Všechny totiž používají už existující zdroje, jenom jim udělují příhodnější podobu. Trh poroste pozvolna a nefunkční aplikace udržovaná jen kvůli image k němu dveře neotevře.