One Young World: Leadeři už od dětství

Kate Robinsonová, Desmond Tutu
a David Jones v čele účastníků
konference One Young World

Kate Robinsonová, Desmond Tutu a David Jones v čele účastníků konference One Young World

V roce 2010 se 800 mladých dospělých ze 114 zemí světa sešlo v Londýně s jedním cílem - změnit svět k lepšímu. Ta akce se jmenovala One Young World a byla vzorovou ukázkou toho, jak může vypadat společenská zodpovědnost komunikačních agentur v praxi.

Platformu si vymyslela a uskutečnila skupina Havas a Euro RSCG. „One Young World je komunikační platforma, kde ve spolupráci s médii umožňujeme mladým talentovaným lidem ze všech zemí světa přispět k tomu, aby mohli měnit svět k lepšímu,“ řekla Strategii nadšená autorka projektu Kate Robertsonová, ředitelka londýnské pobočky Euro RSCG. „Celé to vlastně vymyslel David Jones (globální výkonný ředitel Havas Group, pozn. autora), který řekl: My jsme lidé z kreativní branže, jak můžeme být zodpovědní? Měla jsem nápad, který ve mně pomalu klíčil, pak mě ale Hervé De Clerck z organizace AdForum, která se zabývá zodpovědnou reklamou, seznámil s Kofi Annanem - a věci dostaly úplně jiný rozměr.“ David Jones byl navíc přesvědčený o tom, že byznys a dobrá věc se nemusí nutně vylučovat. Ke vzniku OYW pak už byl jen krůček.

Je důležité dát o sobě vědět

One Young World je aktivita, která velmi citlivě vnímá jakékoli problémy, které ve světě nastávají - od globálního oteplování přes války, nedostatečnou vzdělanost až třeba po epidemii nadváhy (v tomto směru je výrazným ambasadorem projektu Jamie Olivier). Je to první mezinárodní summit mladých leaderů, který přivede na jedno místo maximálně pětadvacetileté delegáty z celého světa. Platforma chce pomocí sociální síly internetu propojit a sblížit nejlepší mladé lidi ze všech zemí světa a zajistit, že jejich zájmy, názory a možná řešení nejpalčivějších světových otázek budou slyšet a na vědomí je budou brát ti, kteří mají moc: ať už jsou to vlády, firmy, nebo jakýkoli jiný sektor.

Princip, na kterém OYW funguje, je jednoduchý. Má čtyři hlavní pilíře: za prvé delegáty, kteří jsou ve svých zemích významnými postavami. Mohou to být mladí členové různých hnutí, významní vědci, mladí finančníci… „Každý z účastníků OYW má fantastický příběh,“ říká Kate Robertsonová. „Jsou tady lidé ze Sierra Leone, z Východního Timoru, vedle sedí děti z USA - a všichni jsou přátelé. Spojuje je jedna věc: jednou budou vést své země k dobru nebo ke zlu. Svět se totiž velmi rychle mění a každá změna potřebuje vůdce. Právě tato péče o mladé vůdčí osobnosti je práce OYW - vychovávat je a naučit komunikovat.“ Druhou část tvoří firmy, partneři celého projektu. Mohou se stát „partnery“ delegátů, což je věc, za kterou někdy sklízí kritiku: jak je možné bojovat proti nešvarům v tomto světě a zároveň se nechat financovat těmi, kteří na tom mají podíl?

Populární kuchař Jamie Olivier si podává ruku s Davidem
Jonesem – stále v pohybu, což je nejlepší způsob boje
proti obezitě. Její celosvětová pandemie byla také
tématem jeho projevu k delegátům One Young WorldPopulární kuchař Jamie Olivier si podává ruku s Davidem Jonesem – stále v pohybu, což je nejlepší způsob boje proti obezitě. Její celosvětová pandemie byla také tématem jeho projevu k delegátům One Young World

Podle Kate Robertsonové je ale důležité, aby spolu komunikovaly všechny zúčastněné strany - bez nich to nepůjde. Navíc partneři nemají vliv na skladbu účastníků ani na probíraná témata - dobrovolně se toho vzdávají. Pak může dojít k situaci, kdy naopak budou muset před účastníky konference své názory obhajovat. „Anthony Jenkins z Barclays byl skvělý, stejně jako jeden z viceprezidentů Shellu,“ říká Kate Robertsonová. „Sice si myslím, že na ně mladí nebyli dost tvrdí, ale není na mě, abych je soudila.“ Další důležitou skupinou jsou samozřejmě kreativní a komunikační agentury, které to všechno vymyslely a pomohly uskutečnit. A spolu s nimi i my, novináři - náš úkol je přinést informace, ale také říct mladým lidem: Pokud chcete být vyslyšeni, musíte umět mluvit hodně nahlas. Ale také naslouchat.

Jména přitahují zájem

Ještě se musíme zmínit o čtvrté skupině - ambasadoři. Jejich výčet je úctyhodný. Jmenujme třeba již zmiňovaného Kofiho Annana, bývalého generálního tajemníka OSN, Boba Geldofa, hudebníka a aktivistu, nebo Jamieho Oliviera. A to není všechno, platformu podporují i tak rozdílní lidé, jako je třeba fotbalista Clarence Seedorf, zpěvačka Joss Stoneová, londýnský starosta Boris Johnson, bývalý prezident Bill Clinton, tenista Robert Federer nebo zpěvák Wyclef Jean. „Když za nás mluví známé tváře, média to bude zajímat,“ dodává Kate Robertsonová. A umění komunikace je tím, čím se platforma OYW odlišuje od ostatních zodpovědných aktivit, o kterých není tolik slyšet. Lidem, kteří na OYW pracují, se ovšem nedá upřít jedna věc: jsou extrémně zapálení pro to, aby jejich práce pomáhala dobrým věcem, nejen byznysu. Kate vypráví o tom, jak měli na olympiádě v Aténách největší potlesk týmy Afghánistánu a Iráku. Jako by tehdy chtěli ostatní říct: Je nám líto, že máte problémy. „Kdyby se ty pocity daly opakovat, kdyby vešly do obecného povědomí, mladí lidé by vážně měli lepší budoucnost. Tu nejlepší. A já věřím tomu, že práce, kterou dělám, v oboru který miluji, může proměnit jejich sny a úsilí v realitu.“

„Veškerý pokrok mají na svědomí
nerozumní lidé, kteří přizpůsobují
svět své vlastní představě. Chci
vás požádat, abyste byli absolutně
nerozumní.“ – Bob Geldof„Veškerý pokrok mají na svědomí nerozumní lidé, kteří přizpůsobují svět své vlastní představě. Chci vás požádat, abyste byli absolutně nerozumní.“ – Bob Geldof

Tik Tak Kodaň

Kampaň One Young World mohla vzniknout už dříve, když se ale Kate a David seznámili s Kofi Annanem, nejdříve si u nich objednal kampaň TckTckTck, která měla upozornit celý svět na nebezpečí hrozící kvůli globálnímu oteplování a přitáhnout pozornost ke konferenci v Kodani, kde problémy životního prostředí řešily špičky států. Kampaň bohužel přišla v nejnevhodnější dobu - ve stejné době padla banka Lehman Brothers a komunikační dopad kampaně i samotné konference tím byl značně ovlivněný. Navíc došlo těsně před kodaňskou konferencí ke zveřejnění mailů, které celé klimatické hnutí značně poškozovaly -a celá akce skončila fiaskem. „Kodaň nedosáhla vůbec ničeho,“ říká Kate Robertsonová. „Zodpovědní lidé nebyli ochotni nic poslouchat, ani sami sebe navzájem. Ty struktury tam sloužily pouze samy sobě - v byznysu by s tímhle přístupem nemohly nikdy obstát. Hnutí One Young World je podle mě možným řešením: když se mladí lidé naučí už teď spolu mluvit, nemuselo by k takovým krachům vůbec docházet. Mladí lidé mají potenciál to napravit.“