Paragrafy v praxi: Nezahrávejte si s (olympijským) ohněm

V hektickém reklamním průmyslu zítra znamená již včera. Srpnové olympijské hry nedají spát nejednomu kreativci a je nejvyšší čas připomenout si, jak lze či nelze olympiádu v reklamě užívat.
Jste-li oficiálním partnerem Českého či Mezinárodního olympijského výboru, máte své možnosti dané smlouvou a dál už nemusíte číst. Pokud ale partnerem nejste, vstupujete při jakékoli evokaci olympiády na velmi tenký právní led.
Zvláštní zákon o ochraně olympijských symbolů zakazuje jakékoli jejich užití pro „obchodní, reklamní nebo jiné obdobné účely“ bez písemného zmocnění a souhlasu Českého olympijského výboru. Olympijským symbolem chráněným podle zákona nejsou jen olympijské kruhy, ale také vlajka, heslo, oheň (?), pochodeň (?), hymna, emblémy a samotné výrazy olympijský a olympiáda (!). Stejně chráněné jsou i emblém a vlajka Českého olympijského výboru
Na hokejiádu zapomeňte
Pokud tedy uvedený souhlas nemáte, nezbývá než se vyhnout výše uvedeným prvkům. Jenže třeba rozdíl mezi takovým ohněm olympijským a ohněm obyčejným těžko vysvětlíte. Pravidla nejsou ustálená, a tak v minulosti bohužel padla soudní rozhodnutí, ve kterých byl například „zapálený svazek hokejových holí“ považován za olympijský symbol stejně jako pouhý pojem „hokejiáda“.
V jiném soudním sporu byl žalován prodejce elektroniky, který v době olympiády inzeroval v reklamě pět televizí – tři v horním řádku a dvě v dolním řádku – s tím, že napodobuje olympijské kruhy. Na druhé straně nedávný rozsudek německého soudu posvětil inzerci obchodníků s obratem „olympijské ceny“.
Výše uvedená omezení neznamenají, že by nebylo možné v reklamě zmínit jiné prvky, například sport jako takový či disciplíny. Míče, běžecké dráhy, stadiony, fanoušci a jiné obecné sportovní prvky mohou v reklamě zůstat i v době olympiády, aniž by je jakýkoli zákon zakazoval. Je ale vhodné vyhnout se slovům „Rio 2016“ a „Road to Rio“, která jsou ochrannými známkami.
Zákaz pro sportovce
Český olympijský výbor deklaruje, že „olympijské hnutí musí potírat zejména ambush marketing, který je definován jako aktivita komerčních subjektů, které se pokoušejí přimknout k olympijským hrám a využít jejich významu pro svůj vlastní prospěch, kterého by jinak nedosáhly, aniž by se podílely na financování olympijského hnutí a sportovního prostředí“. Zde je ale namístě bránit právo reklamy v rozumné míře mluvit se svými adresáty o tomtéž, o čem běžně mluví i tito adresáti.
Nutné je dodat, že sportovci účastnící se olympiády nesmějí účinkovat v žádné reklamě, a to v době od tzv. nominačního pléna do skončení her. Nejde zde o regulaci právní, ale spíše jakési osobní podmínky účasti na hrách, nicméně pro sportovce účinkující v reklamě jde o podmínku jistě zcela zásadní. Pro olympijské hry v Riu je lhůta, kdy zákaz platí, údajně stanovena na 27. červenec až 24. srpen 2016.
Závěrem je dobré zmínit, že v případě porušení práv k olympijským symbolům se Český olympijský výbor může domáhat u soudu zákazu a náhrady škody, která byla způsobena neoprávněným užitím olympijských symbolů – nejedná se tedy o pokutu, ale o soukromoprávní spor vedený před soudem.