Paragrafy v praxi: Nezahrávejte si s (olympijským) ohněm

Olympijské hry nedají spát nejednomu kreativci.

Olympijské hry nedají spát nejednomu kreativci. Zdroj: archiv

V hektickém reklamním průmyslu zítra znamená již včera. Srpnové olympijské hry nedají spát nejednomu kreativci a je nejvyšší čas připomenout si, jak lze či nelze olympiádu v reklamě užívat.

Jste-li oficiálním partnerem Českého či Mezinárodního olympijského výboru, máte své možnosti dané smlouvou a dál už nemusíte číst. Pokud ale partnerem nejste, vstupujete při jakékoli evokaci olympiády na velmi tenký právní led.

Zvláštní zákon o ochraně olympijských symbolů zakazuje jakékoli jejich užití pro „obchodní, reklamní nebo jiné obdobné účely“ bez písemného zmocnění a souhlasu Českého olympijského výboru. Olympijským symbolem chráněným podle zákona nejsou jen olympijské kruhy, ale také vlajka, heslo, oheň (?), pochodeň (?), hymna, emblémy a samotné výrazy olympijský a olympiáda (!). Stejně chráněné jsou i emblém a vlajka Českého olympijského výboru

Na hokejiádu zapomeňte

Pokud tedy uvedený souhlas nemáte, nezbývá než se vyhnout výše uvedeným prvkům. Jenže třeba rozdíl mezi takovým ohněm olympijským a ohněm obyčejným těžko vysvětlíte. Pravidla nejsou ustálená, a tak v minulosti bohužel padla soudní rozhodnutí, ve kterých byl například „zapálený svazek hokejových holí“ považován za olympijský symbol stejně jako pouhý pojem „hokejiáda“.

V jiném soudním sporu byl žalován prodejce elektroniky, který v době olympiády inzeroval v reklamě pět televizí – tři v horním řádku a dvě v dolním řádku – s tím, že napodobuje olympijské kruhy. Na druhé straně nedávný rozsudek německého soudu posvětil inzerci obchodníků s obratem „olympijské ceny“.

Výše uvedená omezení neznamenají, že by nebylo možné v reklamě zmínit jiné prvky, například sport jako takový či disciplíny. Míče, běžecké dráhy, stadiony, fanoušci a jiné obecné sportovní prvky mohou v reklamě zůstat i v době olympiády, aniž by je jakýkoli zákon zakazoval. Je ale vhodné vyhnout se slovům „Rio 2016“ a „Road to Rio“, která jsou ochrannými známkami.

Olympijský oheňOlympijský oheň|archiv

Zákaz pro sportovce

Český olympijský výbor deklaruje, že „olympijské hnutí musí potírat zejména ambush marketing, který je definován jako aktivita komerčních subjektů, které se pokoušejí přimknout k olympijským hrám a využít jejich významu pro svůj vlastní prospěch, kterého by jinak nedosáhly, aniž by se podílely na financování olympijského hnutí a sportovního prostředí“. Zde je ale namístě bránit právo reklamy v rozumné míře mluvit se svými adresáty o tomtéž, o čem běžně mluví i tito adresáti.

Nutné je dodat, že sportovci účastnící se olympiády nesmějí účinkovat v žádné reklamě, a to v době od tzv. nominačního pléna do skončení her. Nejde zde o regulaci právní, ale spíše jakési osobní podmínky účasti na hrách, nicméně pro sportovce účinkující v reklamě jde o podmínku jistě zcela zásadní. Pro olympijské hry v Riu je lhůta, kdy zákaz platí, údajně stanovena na 27. červenec až 24. srpen 2016.

Závěrem je dobré zmínit, že v případě porušení práv k olympijským symbolům se Český olympijský výbor může domáhat u soudu zákazu a náhrady škody, která byla způsobena neoprávněným užitím olympijských symbolů – nejedná se tedy o pokutu, ale o soukromoprávní spor vedený před soudem.