Pitevna Evy Basl: Jak GE Money Bank vyvenčila kočku

Kočka z GE Money Bank

Kočka z GE Money Bank Zdroj: Repro Strategie

Nesnáším kočky a mám to těžké – žiju totiž ve světě, který je jim bezmezně oddán. A tak využívám příležitost zhodnotit kočičí koncept GE Money Bank okem nezaujatého cynika.

Všimli jste si, že denně se na průměrného uživatele sociálních sítí valí tsunami kočičích memů a videí roztomiloučkých koťáteček a i ta nejtlustší a nejošklivější kočka dostane víc lajků než instagramy z Havaje? Ne nadarmo se praví, že Facebook je něco jako starý Egypt – lidé píšou po zdech a uctívají kočky.

Ani mimo ty internety už ale není bezpečno. Vysvětlete mi třeba, co je cool na návštěvách kaváren, kde vám armáda chlupatých tvorů pelichá do espressa? Korunu všemu nedávno nasadila kamarádka, která na mne po třech dvojkách vína upřela skelný pohled a nepřítomným hlasem pravila, že by si přála kočičku. Bohužel ne na balerínách Charlotte Olympia, ale opravdovou (nikoliv od Mattela, ale z jakéhosi pochybného útulku). White girl problems? Nemyslím!

Z výše řečeného je naprosto jasné, že planetu a přilehlé galaxie definitivně ovládla kočičí lobby a nic už nebude jako dřív.

Český Garfield?

Když GE rozjela svou úvěrovou kampaň s hláškujícím kocourem, znamenalo to sázku na jistotu. I když jak se to vezme. Že poučka „Když nevíš, co s tím, vraž tam roztomilé zvířátko!“ platila naposledy v devadesátých letech, ukázkově demonstruje například kampaň České spořitelny. Létající králík je jedno obrovské WTF, které spíš než potřebu půjčit si u této instituce peníze evokuje nepovedený trip a celkově vyvolává víc otázek než ukrajinská krize. Pro reklamu na bonbony je to fajn, ale v kampani finanční instituce trochu problém.

Kreativci z agentury Labstore šli na věc sofistikovaněji. Model kocour a jeho pán se úspěšně provařil všemi vrstvami popkultury a objektivně není důvod, proč by koncept křížící legendárního Garfielda s relativně moderní Grumpy Cat nemohl fungovat také v reklamě. Zasazením do běžných životních situací navíc celek nabývá na uvěřitelnosti a sdělení je jasné a nekomplikované: Díky našim výhodným úvěrům ušetříte a ještě vám zůstane prostor na zábavu.

Kocour se podíval také do kuchyně

Snaha přenést situační humor z garfieldích stripů a internetových memů do formátu televizních spotů tak potenciálně naráží pouze na limity klienta, jímž je seriózní bankovní dům, takže kocourův humor je na rozdíl od svých nekorektních inspirátorů za všech okolností nekonfliktní a milý. Proto se stává, že ve spotech absentuje ucelenější příběh nebo vypointovanější akce s nápaditějšími gagy. To částečně kompenzuje povedený vizuál, jemuž dominují precizní polodetaily s kočkou.

Logické prskání

Vážnější důsledek takto nekonfliktního přístupu je, že kampaň se příliš nevyvíjí a i po roce tak sledujeme de facto to samé. Celek pak působí mírně unyle, jako by kocourovi docházel dech. Dobře to ilustruje poslední kampaňová komunikace, která se snaží být vtipná i sofistikovaná zároveň. Proč si kocour stěžuje na novou kuchyň – není to pro něj naopak zvýšení komfortu? V porovnání se spotem na horách, který dával perfektní smysl tím, že kočku vytrhával z přirozeného prostředí a její prskání tak bylo logické, je výsledek poněkud matoucí.

Rozumím, že tvůrci byli vázáni svojí výchozí pozicí, v jejímž rámci lepšího výsledku možná ani dosáhnout nešlo. A i když nejde přímo o inovaci, GE Money Bank stávající klienty nepohorší a pár nových jistě zaujme. Kočičí kampaň je tak příspěvek k budování přátelské a nekonfliktní image, což jistě není málo. Otázkou přesto zůstává, co by se stalo, kdyby autoři přece jen trochu přitvrdili a výsledek by tak byl ještě o jeden siamský chlup lepší!

Eva BaslEva Basl | Repro StrategieEva Basl