Popron: Z vrcholu na dno a zase zpátky

Petru Schierovi se podařilo vybudovat legendární impérium, které dokázalo odolávat několika klíčovým proměnám trhu. Donekonečna to ale nejde.

Petru Schierovi se podařilo vybudovat legendární impérium, které dokázalo odolávat několika klíčovým proměnám trhu. Donekonečna to ale nejde. Zdroj: Repro Strategie (Anna Vackova)

Pokles prodejů hudebních a filmových nosičů způsobený nástupem hudby v digitální formě a internetu obecně se podepsal na tržbách nejen samotných muzikantů a vydavatelů, ale i na ně navázaných firem. Tuzemská ikona Popron ale znovu ožívá.

Hned dvě z největších tuzemských distribučních a zásilkových firem změny na trhu neustály a zkrachovaly. První byla před šesti lety společnost s více než dvousetmilionovými tržbami Davay, která doplatila na téměř výhradní spolupráci s obchodním řetězcem Tesco. Od předloňského podzimu je pak v konkurzu i část kdysi velkého impéria Petera Schiera zastřešeného značkou Popron, firma Popron Média.

Potíže ale zasáhly i známé a nadnárodní značky – vždyť z Česka se na počátku desetiletí stáhli i tradiční a velcí hráči Neckermann či Quelle, které dopadlo ještě hůře, neboť mateřská německá firma i přes dlouholetou tradici před sedmi lety zkrachovala.

Emigrantské začátky

Kolem byznysu spojeného s hudbou se Peter Schier motal téměř od počátku své emigrace v Německu, kam se se ženou a synem uchýlil v roce 1979. Další tři roky mimo jiné pracoval jako prodejce v obchodě s hudbou a i na základě toho v roce 1982 založil svou první firmu. Jmenovala se LRS Schallplatten, a jak název napovídá, zabývala se exportem hudebních nosičů, tehdy zejména dlouhohrajících vinylových desek a kazet.

Po sametové revoluci se s rodinou vrátil do Československa a hned v roce 1990 založil společnost Popron. Nové možnosti a hlad po zahraničních a dříve téměř nedostupných deskách se ukázal na dlouhou dobu správným motorem pro jeho byznys.

„Před dvaceti lety to šlo jaksi samospádem, člověk jen musel stát ve správný čas na správném místě. Kupříkladu když jsem v Československu začal v roce 1990 vydávat hudbu, tak to zainvestovali zahraniční partneři. Licence jsme hradili zpětně, takže jediná věc, za kterou jsme platili, byla výroba. Vyrobit jednu desku stálo tehdy 14 korun, prodávala se za 190 korun,“ vzpomínal Schier před čtyřmi lety v rozhovoru pro deník E15 na začátky podnikání v tehdejším Československu.

Cesta na vrchol

Do roku 2000 se součástí skupiny Popron stalo hudební vydavatelství, distribuční společnost či síť prodejen. V roce 1999 se Schier pustil do zásilkové služby provozované Popron Média. Tři roky poté přebral konkurenční firmu Svět hudby a videa tehdejšího Bontonu. V roce 2008 se pak rozhodl vybudovat e-shop Popron.cz. Důvodem byl první výrazný pokles prodejů fyzických nosičů ve prospěch digitální distribuce hudby spojené mimo jiné s jejím nelegálním sdílením a stahováním.

Tržby z prodeje hudby v ČRTržby z prodeje hudby v ČR | Repro Strategie

V roce 2012 pak začal budovat multikanálový způsob prodeje zahrnující nejen e-shop a zásilkovou službu, ale i kamenné obchody a komunikaci se zákazníkem přes mobilní telefony.

Od nové strategie si Schier mnohé sliboval. Zásilkové služby se do té doby živily zejména tvorbou katalogů, které v obrovských nákladech rozesílaly klientům. Pamětníci si vzpomenou, že to nebyly dnešní katalogy letákového typu, ale u největších obchodů objemné knihy až o tisíci stranách.

„Zákazníci si je prohlédli a provedli objednávku. Měli přitom miniaturní nároky. Byli spokojení, i když zboží přišlo až za tři týdny. Tak to fungovalo mnoho desítek let,“ popsal fungování firmy Popron Média Schier. Internet tohle vše změnil. Vzniklo množství e-shopů, které nastavily úplně nová pravidla, a zákazník najednou chtěl, aby zboží dostal co nejdříve. „Multichannel je vlastně shrnutím všeho, co na zákazníka působí. Je to spojení e-shopu, tištěného katalogu, prodejny a mobilního telefonu,“ podotkl tehdy Schier. A do nového způsobu prodeje firma investovala zhruba 40 až 50 milionů korun.

Ani to ovšem nestačilo a nad Popron Média se začaly stahovat mraky. Ještě v roce 2008 dosáhly tržby firmy 490 milionů a čistý zisk činil osm milionů korun. Společně s přechodem na digitální prodej hudby se však začal projevovat i vliv ekonomické krize, kvůli níž se řada lidí rozhodla šetřit.

Ke dnu

Po úspěšných letech 2002 až 2008 tak nastal obrat. Firma se snažila na situaci na trhu zareagovat, posílila internetový obchod a od roku 2011 začala budovat síť výdejních míst včetně více než tří stovek trafik, do nichž se dostala ve spolupráci s distributorem tisku Mediaprint & Kapa. Hudba se dokonce na tržbách podílela pouhými deseti až patnácti procenty. Stálý propad tržeb se ale nezastavil a od roku 2010 se ztráta každoročně prohlubovala.

Aleš Brichta, jedna z posledních hvězd stáje Popron Music, se v poslední době zhlédl v populistické showAleš Brichta, jedna z posledních hvězd stáje Popron Music, se v poslední době zhlédl v populistické show | Repro StrategieAleš Brichta, jedna z posledních hvězd stáje Popron Music, se v poslední době zhlédl v populistické show

Situace se zhoršila na podzim roku 2013. Prodeje v říjnu klesly meziročně o padesát procent, což velmi negativně ovlivnilo i další dění v listopadu a prosinci. Tržby ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013 byly o 51 milionů korun nižší než v roce 2012. V květnu následujícího roku proto Schier požádal o zahájení insolvenčního řízení, o pět měsíců později poslal soud firmu do konkurzu, protože sama investora nenašla.

Na poslední chvíli

Do insolvenčního řízení se přihlásilo téměř 220 věřitelů s pohledávkami v celkové výši 166 milionů korun. K větším patřily společnosti R media ze skupiny Economia s částkou 31,5 milionu, Bontonfilm s 11,6 milionu, společnost AQS nárokující si částku 4,3 milionu či Supraphon žádající 2,6 milionu.

Podnik se podařilo prodat až na druhý pokus. Za milion korun – třetinu toho, co insolvenční správce v první dražbě požadoval – se novým majitelem majetku firmy včetně internetového obchodu Popron.cz stala společnost Bohemia Factory Tomáše Brabce. Kromě domény a ochranných známek tím nový majitel získal i zásadní databázi se 760 tisíci kontakty na klienty, byť těch aktivních bylo jen třicet tisíc.

Prodej přišel na poslední chvíli. Firma po prohlášení konkurzu fungovala ve velmi omezené podobě a propustila většinu zaměstnanců, tedy přes tři desítky.

„Po neúspěchu prvního výběrového řízení byl závod dlužníka připravován k ukončení provozu, a to zejména výpovědí provozních a pracovních smluv,“ uvedl loni v červnu Vojtěch Trávníček, zástupce insolvenčního správce, společnosti Indra-Šebesta. Nyní má ale nový majitel se svou doménou Popron.cz velké plány.

Co zůstává u Schierů
Původní mateřská akciová společnost Popron poskytující servisní a podpůrné služby ostatním firmám holdingu byla před třemi lety přejmenována na Tyrion, ale v srpnu 2014 rovněž na vlastní návrh skončila v konkurzu. Více než deseti věřitelům dlužila podle svých údajů přes 25 milionů korun.
Popron holding společně s firmou Fermata v roce 2011 založily distribuční společnost PF Distribution, která měla na starost servis pro Universal Music či Supraphon, ale i ta skončila loni v konkurzu a v likvidaci.
Z impéria tak funguje softwarová firma Popron Systems a vydavatelství Popron Music, jehož podíl na trhu činil předloni podle IFPI zhruba dvě a půl procenta. K hlavním tvářím vydavatelství patří rocker a nyní velký bojovník proti imigraci a islámu Aleš Brichta, první dáma české country Věra Martinová, Jakub Smolík, Janek Ledecký či František Nedvěd. Firma Petera Schiera se významně zaměřuje i na audioknihy a je také vydavatelským partnerem muzikálových divadel Broadway a Hybernia.