Předat firmu je umění, shodují se podnikatelé | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Předat firmu je umění, shodují se podnikatelé

Petr Weikert

Jen třicet procent rodinných firem dokáže úspešně přejít do druhé generace vlastníků, třináct do druhé a jen tři procenta do třetí. Čísla jsou důležitá zejména proto, že rodinné podniky například v sousedním Německu zaměstnávají 80 procent lidí a v tuzemsku právě teď nastává doba, kdy generace otců zakladatelů prvních porevolučních firem předává své jmění potomkům.

Tématem úspešného průběhu předání rodinného podniku se zabývala konference Family Business Forum pořádaná společností Krajíček & Associates, které se účastnily špičky českého rodinného podnikání.

Že přechod firmy není jednoduchou věcí, potvrzuje Radovan Blažek z poradenské společnosti Swiss Life. „Naši klienti obvykle po předání firmy cítí úlevu, ale netrvá to dlouho. Jeden z nich mi dokonce řekl, že byl štastný jen osmačtyřicet hodin,“ popisuje. Ve světě je podle jeho zkušeností obvyklé, že první generace odchází z firmy postupně a uchovává si pozice v dozorčích radách, kde se zabývá supervizí. Jen tři procenta podnikatelů jsou podle jeho zkušeností spokojení, když firmu opustí úplně a uživají odpočinku.

Zakladatel firmy Grund Jiří Grund starší už firmu svému synovi předal a zkušenosti potvrzuje. „Po předání to pro mě bylo těžké. Každý den jsem si říkal, nechoď tam, nemluv mu do toho,“ popisuje.

Oproti tomu Pavel Bouška ze společnosti Vafo, která produkuje krmivo pro domácí mazlíčky, firmu před pár lety převzal. „Trvalo to tak tři roky. Postupně jsem se ve společnosti etabloval, až jednou přišel táta, zavezl mě k notáři, řekl, že je to celé moje, a odjel na měsíc s matkou do Karibiku,“ vzpomíná. Dnes má jeho firma miliardový obrat a možná čeká na jeho dvě malé děti, které ji jednou převezmou.

Právě na předávání firmy je podle odborníků potřeba myslet dopředu. „Je to individuální, ale určitě jde o roky. Majitelé musí zvážit řadu možností včetně toho, zda rodinnou firmu nenechají řídit externími manažery,“ říká David Krajíček ze společnosti Krajíček & Associates.

V Evropě jsou rodinné firmy páteří ekonomiky. Patří mezi ně giganty, jakými jsou třeba Bosch, BMW, rodinným byznysem je i diskont Aldi, cukrářské Ferrero, drogistický Henkel či gumárenský Continental.

Více o konferenci Family Business Forum

.

Podívejte se také na rozhovor s Davidem Krajíčkem:

Partneři konference:

Family Business ForumFamily Business ForumAutor: Family Business Forum

Rodinné firmy řeší předání druhé generaci. Povede se to jen každé třetí

Karel Havlíček: Nechte nastupující generaci, ať si občas natluče nos

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!