Průměrný Čech nakupuje ve třech prodejnách potravin, tvrdí studie Incoma

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: e15

Průměrný český nakupující má dnes v pohodlném dosahu osm širokosortimentních prodejen potravin. Pravidelně ale nakupuje pouze ve třech – zbývajících pět prodejen tedy zůstává na okraji jeho zájmu. Vysoké procento zákazníků dokonce část prodejen zcela odmítá navštěvovat, takže jejich obchodní potenciál zůstává nevyužitý, jak vyplynulo ze studie Incoma Shopping Triggers.

Procento lidí, kteří nějakou prodejnu „odmítají“ se liší řetězec od řetězce. Téměř u všech významných řetězců odmítá navštěvovat prodejnu víc než 20 % jejich potenciálních zákazníků, tj. lidí, kteří mají prodejnu dostupnou a nakupovat by v ní mohli. U některých řetězců to je dokonce kolem 50 % - prodejnu odmítá navštěvovat každý druhý, kdo ji má poblíž.

K důvodům, které zákazníky odradí od dalších návštěv, patří podle studie především vzdálenost – některé prodejny jsou dál než jiné. Na druhém místě mezi bariérami je vysoká cena – u některých řetězců je však přitom tato bariéra až na nepodstatném sedmém či osmém místě. Třetí příčinou je výběr zboží. Společně s kvalitou zboží se jedná o nejdůležitější prvek, kterým se od sebe řetězce mohou odlišit a získat víc zákazníků. Překvapivě silné je ale také nákupní prostředí, atmosféra prodejny, a proto je hned na čtvrtém místě mezi bariérami nákupu.

Naopak faktory, na které se často snášejí výtky zákazníků, jako dlouhé fronty, chování personálu či otvírací doba se nevyskytují mezi nejsilnějšími bariérami. Jsou sice prodejny, které jsou odmítány právě z těchto důvodů, ale na trhu jako celku nepřevažují, tvrdí studie.