Průzkum: Malé firmy se stále učí používat Facebook

Facebook

Facebook Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: Marco via Flickr

České malé firmy a živnostníci často neví, které aktivity jim v on-line prostoru fungují či nefungují, protože neměří svoje výsledky nebo neví jak je měřit. Například oblíbený Facebook pak využívá zhruba 60 procent společností, nesprávně a nevhodně na něm však s potenciálními klienty komunikují, nebo je pouze zahlcují reklamou na své produkty. Vyplývá to ze závěrů průzkumu společnosti LCG mezi českými firmami, který má E15.cz exkluzivně k dispozici.

Některé firmy prý často zkouší všechny možné platformy bez ucelené strategie a míchají třeba propagaci na Facebooku či v katalogu, aniž by měly přehled o dopadech těchto kampaní. Deset procent společností dokonce do reklamy vůbec neinvestuje a vystačí si pouze s referencemi klientů. Tento přístup se týkal většinou živnostníků a drobných firem.

Více jak polovina oslovených firem například využívá Facebook: Firmy, a to hlavně prý ty menší, vstupují na Facebook pro získávání nových klientů. Tomuto trendu určitě přispívá i fakt, že založení stránky na Facebooku je zdarma. Co je obecně problém, je to, že firmy nevědí, jak na Facebooku komunikovat a jak ho efektivně využívat ve svůj prospěch.

průzkum využívání online reklamyprůzkum využívání online reklamy | LCG

Reklama na Facebooku za poslední dva roky trojnásobně podražila, upozorňuje výkonný ředitel LCG New Media Vojtěch Lambert:

Roste význam FB jakožto reklamního kanálu, nebo naopak?

Mnoho firem to bere jako možnost přivést nového zákazníka. Problém je však v tom, že kolikrát místo toho aby přinášely potencionálním zákazníkům nějaké zajímavé informace nebo ho bavily a až pak prodávaly, firmy přidávají do příspěvků pouze reklamy na svoje zboží či produkt.

Trend je samozřejmě opačný a Facebook jako takový na to reaguje snižováním organického dosahu. Z tohoto důvodu, bude Facebook do budoucna pouze placené médium (pro firemní stránky tedy bez organického dosahu). I přes tuto skutečnost jeho význam roste právě z toho důvodu, že v ČR je na Facebooku více jak 60 procent celkové internetové populace a navíc, Facebook umožňuje velice přesné a opakované cílení daného segmentu. Toto si firmy uvědomují a využívají ho pro zviditelnění se.

Jaká je přesně role FB obecně? (reklama/prodej/customer experience)?

Řekl bych, že neexistuje pouze jedna varianta. Obecně se dá říct, že zaměření obsahu se dost liší od rozměru společnosti. Například nadnárodní dopravci či mobilní operátoři využívají Facebook (a obecně sociální sítě) jako customer service platformu či skrze něj podporují značku. Tradiční prodejní taktiky pak můžeme vidět o menších firem nebo například u eshopů. Záleží vždy tedy na strategii firmy a jakou roli v ní daná platforma zajišťuje.

Bude/Může FB v budoucnosti přinášet více tržeb?

Firmám, které vědí jak se na Facebooku pohybovat, Facebook vynáší vysoké tržby už nyní. Spíše bych řekl, že se firmy musí připravit na období, kdy budou muset více investovat do reklamy na Facebooku, pokud přes něj budou chtít prodávat. Za poslední 2 roky se reklamy na Facebooku trojnásobně zdražily - je to ale samozřejmě dáno zvyšujícím se objemem obsahu a záleží také na místu cílení (v Praze budete inzerovat dráž než například v Jihlavě).

Tím, že Facebook vylepšuje možnosti cílení a opakovaného oslovení cílové skupiny, stejně tak jako že v Americe nyní testuje skvělou záležitost Geolokačního cílení nabídek, pro spoustu firem bude Facebook důležitým kanálem zdroje tržeb.

Průzkumu se zúčastnilo 350 firem z portfolia katalogu Službomat.cz. Průzkum pro společnost připravila divize LCG New Media poradenské společnosti LCG-360°Consulting, s.r.o. Průzkumem prošly především menší firmy a živnostníci.