Reklamní předměty jsou víc než jen zboží

Obecně jsou výrobní provozy v Číně velmi flexibilní, jak dokazuje nová továrna na deštníky. Kapacitu je možné operativně změnit podle objemu zakázek.

Obecně jsou výrobní provozy v Číně velmi flexibilní, jak dokazuje nová továrna na deštníky. Kapacitu je možné operativně změnit podle objemu zakázek.

Ke zmínkám rok dva starého data, že krize je ve svém finále, se dnes už nikdo nehlásí. Ekonomické a politické změny pokračují a profilují také trh reklamních a dárkových předmětů i jeho aktéry, dodavatele nevyjímaje.

Uspět v oboru 3D reklamy, v němž existuje silná konkurence, je velmi dynamický a často se v něm mění trendy, nebylo snadné ani v ekonomicky příznivějších časech. Někteří dodavatelé, kteří pod vlivem krize neprovedli zefektivnění vnitřního systému svého fungování nebo se příliš spoléhali na loajalitu hlavních zákazníků, trh už opustili. I zvyšující se požadavky klientů a vyšší pracnost s menšími zakázkami může dodavatele oslabit, jiného ovšem posílit. Podle čínského horoskopu je v nynějším roce Draka navíc čas tvůrčího rizika a nic by nemělo být nemožné. Zní to sice hezky, ale…

Stále jiná Čína…

…ale jen kdyby některé změny neprobíhaly tak rychle. Například ceny lodní nákladní dopravy z Číny do Evropy v období od února do května vylétly doslova dračím stylem na čtyřnásobek! Na vině je vedle zvyšujících se cen pohonných hmot významně nižší objem přepravy zboží do krizí „zmítané“ Evropy a tím i nutné náklady na údržbu nevyužívaných lodí. Stejně tak se v kalkulacích cen odráží disproporce vzájemného obchodu, kdy se lodě do Číny vracejí s prázdnými kontejnery. To vše je nutno zaplatit. A protože v čínských terminálech se na ekonomické vytížení lodí musí čekat, odběratelé by měli být připravení i na delší dodací lhůty.
Zatímco před krizí si svět užíval nízkých cen tamních produktů, nyní se už několik let smiřuje s jejich nezadržitelným růstem. Spolu s vyššími náklady na dopravu na tom mají podíl rostoucí ceny surovin, nové bezpečnostní či ekologické předpisy a dražší pozemky, stejně jako změny v pracovním právu ve prospěch zaměstnanců a růst mezd. Ty se za posledních deset let zvyšují každoročně až o pětinu. Představa, že se velká část výroby přesune do okolních zemí, se nenaplnila. V Číně jsou vybudované dodavatelské řetězce s rychlou zastupitelností jejich prvků, stále kvalitnější dopravní síť a logistika, a též zde najdeme velmi motivované, kvalifikované a spolehlivé pracovní síly, od dělníků až po špičkové manažery.

Český kotel pod tlakem

Pomalu přestaňme vnímat Čínu jako výrobní velmoc s levnými zdroji (a tedy levnými produkty), tím spíše, že na pořadu dnů jsou v této zemi investice do vývoje technologií a know-how.
Pochopitelným přáním zákazníků u nás i v čase ekonomických změn je alespoň udržení cen reklamních předmětů, ovšem se stále vyšším marketingovým efektem. Dále pokračuje trend snižování poptávaného množství reklamních předmětů v rámci jedné zakázky a tlak na dodací lhůty. Na dodavatele jsou zároveň kladeny požadavky vysoké individualizace produktů, ať již jde o tiskové aplikace nebo výrobu na míru.
Situace je tedy diplomaticky řečeno velmi napínavá a sladit obě „stupnice tlaku“ (ceny a termíny ve výrobě i dopravě versus zákaznická očekávání) není jednoduché. Ne každá agentura, na kterou se odběratel obrátí, je tyto disproporce schopná eliminovat. Jakýkoli mezičlánek bývá téměř vždy faktorem, který ceny i dodací termíny spíše komplikuje. Někdy se stává, že agentura nabízí svému klientovi řešení, které je sice efektní, ale z hlediska rozpočtu nebo termínů nereálné. Mnoho investovaného času na straně klienta, agentury, dovozce i výrobce bývá promarněno a realizace promoce se přitom nezadržitelně blíží. Přesto můžeme nabídnout řešení, jak přemíru proměnných snížit.

Dodavatel agenturou

Rok Draka velí mimo jiné podniknout kroky k odlišení se od ostatních. Firma, která se nechala tlakem na ceny degradovat k pouhému nákupu a prodeji zboží, se nejspíš odliší svojí stagnací či dokonce zánikem. Profesionální dodavatel nesmí být jen obchodní společností, ale i agenturou. Její přidaná hodnota tedy nespočívá jen ve spolehlivém zajištění zboží včas a v dané kvalitě, ale v kreativitě řešení a podílu na plánování marketingových záměrů klienta, jejichž součástí je dodávka reklamních předmětů.
Dodavatel tak do značné míry působí jako BTL agentura, která eliminuje dosavadní komplikované procesy. Jako jedna z firem s dostatečným technickým a personálním zázemím dospěla naše společnost k vytvoření interní agentury k zajištění BTL aktivit. Below the line tedy nově řešíme prostřednictvím iMi Line. Správnost tohoto kroku potvrdily i pozitivní reakce klientů. Složitý a mnohdy nefunkční řetězec vedoucí od klienta přes komunikační agenturu k dodavateli 3DR a zpátky je z hlediska úspor času, financí a pracnosti výhodněji řešen přímým napojením klienta na tuto interní agenturu. Ta se specializuje především na spotřebitelské soutěže a věrnostní programy.

Autor je generálním ředitelem společnosti iMi Partner.