Reklamní vozidla mají nové možnosti ve využití technologií

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: archiv ridingboard.cz a Jiri Cerny

Úspěšný event „v ulicích“ mohou firmy kreativně uspořádat za pomoci kvalitní zvukové techniky, LED osvětlení, GPS monitoringu, ale i nových interaktivních médií jako jsou projekční fólie, 2D hostesky i zapojení doprovodných vozítek Segway.

Kulturní programy, koncerty, eventy, otevírání nového podniku či pobočky, uvedení výstavy. K tomu všemu mohou účinně i atraktivně posloužit mobilní reklamní vozidla, která cíleně brázdí ulice měst i vesnic. Ta dnes v sobě snoubí hned několik druhů nových technologií, které přispívají k větší interaktivě a samotné efektivitě propagace. Dalšími účely jejich využití je podpora prodeje, pořádání výprodejů, plošné snížení cen nebo masivní slevy. Dobře poslouží i k prezentaci nového zboží, při příležitosti rozšiřování sortimentu i avizování novinek. V základu se pronájem vozítek všeobecně pohybuje od 7 do 11 tisíc podle typu vozidla a jeho vybavení, doby zapůjčení i doprovodných služeb, které často představují náklady na benzín, polepy, zapůjčení řidiče, potřebný servis i najmutí hostesek. Pak se většinou cena odvíjí podle individuálních požadavků pronajímatelů.

Čtěte také: Jak se vytváří produkt v cestovním ruchu


Klasika neuškodí, ale občas má „mouchy“

Pro pořadatele kampaně, ale i zprostředkovatele, se vyplatí u mobilních reklamních vozů využít GPS monitoringu, který poskytne kontrolu i nepřetržité zaznamenávání v reálném čase, například ve formě fotografií s časovým opakováním nebo kontinuálních videobloků. Zjistí kdy a kudy vůz projížděl, umožňuje prohlížení a zaznamenávání reakcí lidí. A také se pak snadněji řeší reklamace. Avšak pro současnou mobilní reklamu je GPS již samozřejmostí, ale ne zbytečností! Efektivně jej lze využít v rámci interaktivních kampaní se zapojením jiných moderních typů technologií. O takovém postupu se zmínil Bertrand Gaveau, který se svou společností Euromobile uspořádal v roce 2011 zajímavou kampaň pro klienta Accor Services se zapojením vozů 3D Podium Euromobile. Konala se formou soutěže v rádiu i reklamní akce po celé České i Slovenské republice, do které se zapojovali náhodní lidé. „Lidé, kteří viděli projíždějící vozidlo, volali do rádia a nahlásili přesné místo a nápis, soutěžilo se o dárkové poukázky v hodnotě 10 000 Kč. Ke kontrole správného místa posloužil právě GPS cracking,“ doplňuje.

In ano, Out potřebuje další vývoj

Pro reklamní aktivity se běžně využívají LCD obrazovky, známá je především jejich indoor verze, i LED obrazovky, které bodují se svým kvalitnějším podsvícením. Nicméně se odborníci v rámci mobilní reklamních vozů a využití těchto displejů shodují, že jejich technologie zatím nedosahuje potřebné či očekávané kvality pro outdoor reklamu. To však nejsou jediné zádrhele. „Přemýšlel jsem nad přestavbou našich vozů na LED obrazovky. Myslím si, že tato technologie má budoucnost, ale i svůj čas. Zatím mne odrazuje vysoká pořizovací cena, tím pádem i relativně vysoká cena pronájmu vozu,“ dokládá Martin Šedivý ze společnosti Ridingboard. Dalším aspektem je, že k LED obrazovkám je potřebný elektrický generátor a také přiměřený prostor na technické zázemí, které zabere hodně místa.

„Jsem zastáncem, že samotná reklama a s tím i reklamní médium musí být příjemné pro oči. Mám představu o tenkém LED panelu, jen musím počkat, než pokročí technologie,“ upřesňuje Šedivý. Jeho výpověď zčásti doplňuje i Barbora Černá, jednatelka jihlavské společnosti Speedmedia: „V konotaci vývoje technologií mě napadá – ševče, drž se svého kopyta. Pojízdná reklama už jezdí, tak se nemusí sama již příliš hýbat, naopak televize stojí nebo visí, tak ať je její obsah klidně pořádně dynamický.“ Ta také prozradila, že firma Speedmedia se snaží využívat právě indoorových televizí jako součásti jejich reklamních služeb, které podle ní dosahují výborných výsledků v propagaci. Novinky pro mobilní reklamu lze tedy najít spíše v oblasti sound-systémů nebo osvětlení, kdy na trh nepřetržitě proudí řada nových zařízení. Avšak jejich volba záleží na potřebách klienta, pronajímatele i vozech, kterými disponují.

2D a 3D – přitahuje i překvapuje

V zahraničí jsou v rámci mobilní reklamy zapojeny pokrokové druhy technologií, jako jsou interaktivní výlohy, samoobslužné kiosky, herní konzole a další. Strhnou divákovu pozornost a slouží také k edukaci. Možná by stálo za to popřemýšlet, v čem by se ještě mobilní reklama na vozidlech v českých poměrech mohla nechat inspirovat zahraničními eventy či jinak obohatit pro tuzemské poskytovatele i klienty. S možnostmi nemusí být nutně tolik pozadu. Dnes je možné si k této propagaci přiobjednat i doprovodný servis. Zdařilým i poměrně novým a interaktivním sign marketingovým nástrojem se může stát například 2D hosteska. Dokáže pohotově reagovat na lidský pohyb, dokonce na konkrétní gesto. Zpracování a výřez figuríny ze speciální fólie se pohybuje okolo 80 tisíc, v případě zájmu o doplňkové služby, jako je třeba nahrání obsahu a podobně, je cena závislá na dohodě. Hosteska funguje na bázi promítání z projektoru na fólii Vikuiti, na pohyb pak reaguje za pomoci snímání webové kamery, fotobuňky i dalších možných zařízení.

Na firmy později připadá rozhodnutí, zda je dokážou v rámci kampaně zařadit a mají i potřebné zázemí. Tato technologie nabídne více předností než výše zmíněný klasický LCD displej, například jasný obraz i na ostrém denním slunci, možnost volby tvaru, snadnou instalaci i odstranění. Podobně se dají na vozech použít i interaktivní projekční fólie konkrétních tvarů a velikostí, které se přilepí na povrch vozu (resp. jeho prosklené části), a promítání může začít. „Nedávno si u nás jedna společnost objednala projekční fólii na motorové vozidlo pro sportovní akci,“ uvedl Lukáš Trnka z pražské reklamní společnosti UGO! Ten zároveň dodává, že lidé jsou již na klasický pravoúhlý formát reklamy imunní, proto v otázce efektivnosti propagace razí jedno heslo – inovativnost. „První setkání s interaktivními projekčními fóliemi většinou provází moment překvapení. Kolemjdoucí se zastaví, pozorují, o co se jedná, ale pak si tento formát docela rychle osvojí. Ovládání je intuitivní, lidé si na něj zvyknou a přijmou ho za své. Avšak samotné projekční fólie nestačí, důležitý je i jejich obsah,“ dodává.

Načasování a trasy jako klíčové parametry

O dodání propagačních materiálů a příslušenství si objednatelé rozhodují sami. Buď si je zajistí „na vlastní triko“, anebo spojí síly s vybranou agenturou, která vozy nebo spřízněné služby poskytuje a nechají ji, aby na všem odborně zapracovala, případně konkrétní společnosti ušila propagaci na míru. Když je vše potřebné zajištěno, nastává plánování časového harmonogramu a vytyčených tras mobilních vozů. Svědomitě! Závisí totiž na cílové skupině s přihlédnutím k povaze produktu. „Například kampaně hobby marketů je nezbytné realizovat o víkendu a na venkově, když je cílová skupina na zahrádce, případně v odpoledních hodinách v rezidenčních čtvrtích ve městech. Naopak když je komunikátem třeba kulturní akce v daném městě, je efektivnější realizovat ji v rozmezí konvenční pracovní doby, tedy v hodinách, kdy jsou lidé v práci, v kancelářích a obchodech v centru,“ povyprávěla Černá. Uspořádat kulturní a společenské akce pro dospělé v těchto časech je vhodné i proto, že se v místech vyskytují i sekundární cílové skupiny, které mnohdy představují studenti a školáci, maminky s dětmi, nakonec i senioři. Ti také dokážou šikovně šířit pomocí Word of Mouth. Avšak zásadní při využití mobilních reklamních vozidel je dobrý odhad cílové skupiny a logické myšlení.

Tematika modeluje míry kampaně

Jisté zastoupení v pořádání kampaní za použití mobilních reklamních vozů mají například lokální firemní řetězce či obchodní domy zaměřené na prodej elektroniky. Z pohledu propagace ve středně velkém městě a z pohledu kalkulace se vyplatí rozložit takovou kampaň zhruba do čtyř dnů v celém týdnu. „Vhodné je ji rozvrhnout do dvou hodin trvání v centru v dopoledních hodinách, hodinu a půl v odpoledních a hodinu v podvečer v okrajových částech. Opomenout by se neměly ani víkendové dny na venkově v trvání devíti hodin. Nákladově to pro zákazníka není tolik náročné, ale z hlediska penetrace veřejného prostoru je to velmi efektivní a zároveň na hranici snesitelnosti,“ potvrzuje Černá. Co se týče speciálně pořádání koncertů a podobně laděných eventů, tak mobilní reklamní vozidla představují velmi efektivní nástroj, jak dostat produkt k lidem. „Mobilní reklama se hodí také všude tam, kde nejsou jiná média. Auta jdou nasadit na kampaň ze dne na den, možnosti jsou téměř neomezené. Jde také o fantazii klienta. Možné jsou i různé nástavby jako pódium místo reklamní plochy a mnoho dalšího,“ doplňuje Šedivý. Vozy skutečně dokážou vyvolat masivní propagaci a vyprovokovat šeptandu na místě.

Efektivnost vs. přesycení – funguje přímá úměra i zásah

Rozhodujícím faktorem je i velikost lokality. Zapojení většího počtu mobilních reklamních vozidel se vyplatí spíše ve větších městech, jako je Praha či Brno. V takových případech jsou optimální dva až tři vozy, v menších městech by mělo postačit jedno vozidlo. Důležitá je i přímá úměra mezi počtem obyvatel a počtem hodin kampaně denně. Jednodenní akce se vyplatí použít v případě doprovodu jiného eventu, pro větší zásah je třeba propagaci rozplánovat do více dnů. Skutečnost, že se vyplatí i využití jiných motorových vozidel v rámci mobilní reklamy, potvrzuje opět Martin Šedivý, který se svou společností tyto možnosti nabízí: „Segwaye lze využít jako doplněk k vozům. Budí velkou pozornost. Je rozdíl mezi tím, když promotér stojí na místě a snaží se oslovit kolemjdoucí a mezi tím, když stojí na Segwayi a aktivně navazuje kontakt. Může tak cíleněji navazovat kontakty, šířit informace, dát leták a podobně.“ Podobnou doplňkovou službu využila i již zmíněná společnost Euromobile, která se rozhodla zapojit euro scootery. „Realizovali jsme kampaň T-Mobilu pro všechny letní festivaly, které se konaly během toho léta po celé České republice. Pro podporu jsme využili Euroskútry s hosteskami,“ navazuje Gaveau.

Nejčastěji užívané typy vozidel pro propagaciNejčastěji užívané typy vozidel pro propagaci | Strategie