Ring volný pro digitální tiskové technologie

Tedy nám všem dobře známé „laserovky“, byť v podobě produkčních strojů s velmi pokročilými tonery, vyspělými mechanismy pro transport papíru a vysokou kvalitou i rychlostí tisku. Situace ovšem zdaleka není tak jednoznačná, jak by se při podobně zjednodušeném pohledu mohlo zdát. Desítkami let prověřená a technicky vyladěná xerografie má na digitálním poli silnou konkurenci kam se jen podívá. A ta si dává jediný cíl - dohnat a předehnat.
Čtěte také: Tisknout podle čísel, nebo podle oka?
Historický exkurz nezabíjí
Některé z technologií si svůj podíl na trhu získávají již delší dobu, jiné jsou do značné míry stále ještě nováčky. Za ty tradičnější je určitě na místě zmínit digitalizované tiskové stroje. Po původní bezbřehé euforii a následném pročištění trhu zbyl prakticky jediný aktivní výrobce, americký Presstek (který ostatně stál u zrodu tohoto směru). Správně píšeme digitalizované místo digitální, protože jde ve skutečnosti o ofsetové tiskové stroje, které ovšem obsahují velmi kompaktní, rychlý a vysoce přesný blok pro osvit tiskové desky. Celý proces osvitu, vyvolání a založení desek, který v klasické podobě zabere pár desítek minut (i když některé kroky mohou probíhat paralelně), zvládne digitalizovaný stroj za cca 6 minut. Připočtěme perfektní kvalitu tisku termálního suchého ofsetu, a máme solidní řešení pro velmi pružný a rychlý tisk zakázek nevelkých nákladů.
Za „nováčky“ se ovšem velmi důrazně o své místo hlásí inkjetové technologie. Průmyslové inkjety jako takové nejsou sice žádnou velkou novinkou, nyní se ale inkjety hrnou do oblasti komerčního tisku ve větších formátech, a to už novinka, možná bychom mohli použít i slovo přelomová, je. Za průkopníky můžeme zřejmě bez rozpaků označit stroj Jet Press 720 společnosti Fujifilm, který byl představen ještě jako koncept na minulé Drupě. V současnosti stroj dospěl do stádia finálního produktu a začíná sbírat první instalace v Japonsku, USA a Kanadě. Nastoupený trend se přitom zásadně liší od koncepcí digitálních tiskových strojů jak je nyní známe. Jet Press 720 lze s trochou nadsázky popsat jako ofset zvenčí - inkjet uvnitř. Pracuje v rozšířeném a oblíbeném formátu B2, a využívá zejména v oblasti manipulace s papírem (nakladač, transportní válce, vykladač) technologie, známé z ofsetu. Proto nabízí i stejnou přesnost a snadné začlenění do výrobní linky. Uvnitř stroje ovšem namísto barevníků najdeme výkonné inkjetové hlavy a speciální inkousty, schopné tisknout ve vysoké kvalitě na standardně používaný papír (lesklou a matnou křídu apod.).
Drupa ukáže
A odborníky uznávaný veletrh Drupa zřejmě ukáže další následovníky této koncepce. Digitální inkjetový stroj ve formátu B2 představí i Konica Minolta, pro kterou je to vůbec první krok do světa komerčního inkjetového tisku (firemní vlajková loď, xerografická produktová řada bizhub, se samozřejmě také dočká nových strojů, v barevném i b/w tisku, to jen pro úplnost). A protože stroj vzniká v partnerství s firmou Komori, zkušeným výrobcem špičkových ofsetových strojů, lze očekávat vysoce výkonné zařízení s výbornou tiskovou kvalitou. Na rozdíl od stroje Jet Press 720 nebude zřejmě Konica Minolta ještě ve stádiu hotového produktu, a tak vše berme spíše jako poměrně jasné potvrzení trendu.
Trendu, do kterého zapadá i očekávané představení rozhodně jedné z nejzajímavějších technologií - inkoustů NanoInk od společnosti Landa.
Ano, „ten“ Benny Landa, veterán digitálního tisku, který před 25 lety vytvořil Indigo, a před 10 lety ho prodal společnosti HP. Landa je zpět, a znovu chystá revoluci v digitálním tisku. Ve své firmě Landa Labs, kterou založil po prodeji Indiga, se věnuje nanotechnologiím - a opět skončil kde jinde než u tisku. Tajemstvím NanoInku jsou pigmenty v rozměru řádově desítek nanometrů, které jsou rozptýleny ve vodní bázi. Pigmenty v extrémní míře pohlcují světlo a díky tomu umožnují tisk v nebývalé kvalitě - s vysoce ostrými tiskovými body, extrémně stejnoměrný, se širším barevným gamutem než jakýkoli jiný tiskový proces. Technologie Nanography, která inkousty NanoInk využívá, nanáší o polovinu tenčí vrstvu barvy, než ofsetový tisk, přesto jsou výtisky vysoce odolné proti abrazi či poškrábání. A aby toho nebylo málo, slibuje Nanography bezproblémový tisk na široké spektrum substrátů, od papírů přes kartony až po plastové fólie.
Víc digitalizace
Landa představí na Drupě vlastní tiskové stroje, kromě toho bylo ale nejnověji oznámeno úzké partnerství s významnými výrobci archových (zejména) ofsetových strojů, firmami Komori a Manroland. Záměrem je, velmi jednoduše řečeno, vytvořit (opět) hybrid špičkové mechaniky ofsetového stroje a moderní digitální inkjetové technologie. Tedy v základním záměru opět cosi, co vidíme u strojů Jet Press 720 i Konica Minolta, a v trochu jiné podobě u Presstek 75DI - digitální technika implantována přímo do srdce ofsetového stroje, a pokus o to, „vyzobat“ z obou technologií to, v čem jsou nejlepší. Zdá se, že právě toto by mohla být ona na první pohled nenápadná evoluce, která ve výsledku přinese více digitalizace do komerčního tisku, než všechny dřívější, hlasitě oznamované, digitální revoluce.