Roman Čermák: Amatérští cyklisté jsou bonitní cílovkou

Roman Čermák

Roman Čermák Zdroj: Jiri Cerny

Když srovnáme náklady na pořízení kola a další výbavy s jinými sporty, zjistíme, že cyklisté jsou ochotni do koníčku investovat desítky tisíc korun. A to už firmy zajímá, říká jednatel společnosti ČS MTB Team Roman Čermák, pořadatel seriálu závodů horských kol Kolo pro život.

V čem spatřujete takovou oblibu seriálu Kolo pro život?

Především máme co do činění s neuvěřitelnou oblibou horského kola v České republice. V posledních letech se u nás každoročně prodá 400 až 500 tisíc kol. Milujeme své koníčky a neváháme do nich investovat víc, než je v západní Evropě běžné. Dalším důvodem jsou přírodní podmínky. Terény zde nejsou nijak extrémně náročné. Ježdění na kole je ideální relaxace a cyklistika u nás je podle průzkumů nejrozšířenějším sportem. A závody? Když pravidelně jezdíte, máte hezké kolo, perfektní výbavu, zatoužíte čas od času změřit si síly nejen sám se sebou, ale i s kamarády a soupeři. Lidé chtějí zážitky a my je nabízíme.

Čtěte také: Čtyři šablony pro sportovní sponzory


Můžete přiblížit, kdo jsou účastníci vašich závodů, o jakou cílovou skupinu vlastně jde?

Jsou to aktivní lidé. Když srovnáme poměr lidí zainteresovaných do cyklistiky a počet aktivních provozovatelů cyklistiky s fotbalem, tak rychle zjistíme, že cyklistika se pohybuje někde úplně jinde a navíc v lepších číslech. Fotbal je sice sportem, který má mnoho fanoušků, ale kolik těchto fanoušků je aktivních v tomto sportu? A když se zamyslíme nad obchodním potenciálem a kupní silou, tak cyklistika vychází daleko lépe. Zvlášť atraktivní je skutečnost, představímeli si, jakou kupní sílu mají cyklisté, když si kupují kola, cyklistické vybavení, náhradní díly, potravinové doplňky. Typickým účastníkem našich závodů je muž ve věku 20 až 50 let, tedy v ekonomicky produktivním věku. Dramaticky roste také účast dětí a žen. Seriál Kolo pro život je volnočasovou aktivitou nejen pro aktivně založené jedince, ale jak se ukazuje, tak především pro celé rodiny.

Vašimi klienty ale nejsou jen závodníci. Jsou to také společnosti a firmy, které chtějí být zviditelněny a které si od partnerství s vámi slibují možnost oslovit zase svoje klienty. Vyplácí se jim taková spolupráce?

Financování tak rozsáhlého celoročního projektu je samozřejmě náročné. Celkový roční rozpočet přesahuje 20 milionů. Abychom mohli financovat celý seriál, musíme mít reklamní partnery a sponzory. Naším nejstarším klientem je Česká spořitelna, s níž spolupracujeme v oblasti horských kol nepřetržitě od roku 1994. To je asi také světový unikát a pro nás ta nejlepší možná reference. Postupem let se přidala pojišťovna Kooperativa, společnost Škoda Auto, značky Alpine Pro, Specialized, 3M, Birell, Nutrend a další. Jejich motivace je jasná. Sport je společný zájem téměř všech lidí, vždyť oslovuje v současnosti téměř 50 % světové populace. A cyklistika je v podmínkách České republiky na čelním místě z aktivně provozovaných sportů. To je předpoklad, jak oslovit sympatickým způsobem cílovou skupinu. Současní lidé jsou značně přesyceni klasickou reklamou. Proto je marketingovým trendem být blíže k lidem, blíže ke klientům. Projekt Kolo pro život je typickým příkladem event marketingu. Spojujeme firmy se zážitkem, který si účastník odváží po celém dni domů. Nenásilně, přirozeně a věřím i sympaticky. Česká spořitelna to v roce 1994 odhadla správně.

Jak vypadá spolupráce s vašimi partnery v praxi?

Zdaleka již nestačí pověsit podél cílové rovinky bannery nebo umístit loga na stupně vítězů. Tzv. vizibilita partnera v místě závodů je samozřejmostí. V našich podmínkách má jasná pravidla. Každý partner dostává přesně takový prostor, jaký si u nás zaplatil. Důležitá je také medializace projektu. V rámci mediálního partnerství spolupracujeme s televizí, rádiem i tištěnými a internetovými deníky. Využíváme svých vlastních komunikačních kanálů – web, mailing, vlastní časopis nebo video spoty. Nakonec je ale podstatné, jaké emoce a zážitky si každý účastník z našeho závodu odváží. Pokud jsou kladné, tak je výzkumy prokázáno, že kladně vnímá také naše reklamní partnery a jejich produkty a služby. Součástí doprovodného programu jsou proto i reklamní aktivity partnerů. A zase – nejde jen o prvoplánovou reklamu. Společně se snažíme, aby byly přínosem pro závodníky a diváky. Příkladem může být třeba Depo Kooperativy, které startujícím nabízí nejen teplé sprchy, mytí a ostrahu kol, ale také technický servis a poradenství. Česká spořitelna se zase zaměřuje na děti, pro které na závodech připravuje různé soutěže a hry. Škoda Auto prostřednictvím svých dealerů nabízí na závodech možnost vyzkoušet nejnovější modely. VIP prostor pak slouží k setkání partnerských firem se zástupci regionů, s významnými klienty. V neformální atmosféře často vznikají nové kontakty a obchodní vazby.

V médiích se už tři roky neustále skloňuje ekonomická krize. Cítíte její projevy ve vztahu k vašim sportovněmarketingovým projektům?

Naše společnost se nezabývá jen cyklistikou. Právě v období tzv. ekonomické krize jsme spustili další „pro životní“ projekty. Seriál lyžařských závodů Stopa pro život má před sebou druhý ročník a letos také startujeme jako novinku seriál závodů na inlinech pod názvem Inline pro život. Z toho je vidět, že zájem po kvalitních sportovněmarketingových akcích přetrvává. Lidé možná méně cestují, o to více hledají zajímavé alternativy pro volný čas. Z hlediska účasti zaznamenáváme od roku 2008 neustálý příliv. V průměru máme téměř 1200 závodníků na jeden závod! K tomu si připočtěte dalších 2–3 tisíce diváků. Každý závod seriálu tak představuje doslova sportovní mega akci. Problémy pociťují spíše organizátoři jednorázových akcí. Naše projekty jsou celoroční, a proto můžeme dlouhodobě oslovovat stále početnější cílovou skupinu. To je také atraktivní pro firmy, které se v důsledku ekonomické krize snaží zvyšovat efektivitu prostředků vložených do reklamy. Takže dopady krize zatím necítíme. Spíše naopak.

Co je projekt Kolo pro život

Největší seriál závodů na horských kolech přiláká každoročně na nejrůznější místa v Č eské republice tisícovky vyznavačů tohoto sportu. První závod seriálu odstartoval v roce 2000 a od té doby se celkový počet startujících více než ztrojnásobil. Obliba závodů je dána mimo jiné i tím, že se ho mohou vedle cyklistických profesionálů úplně bez obav zúčastnit třeba celé rodiny s dětmi. Trasy závodů jsou vybírány tak, aby je zvládli úplně všichni a přitom si nejen poměřili síly, ale aby si především užili zábavu a aktivně vyplnili volný čas. Staré Coubertinovo heslo „Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se“ našlo v seriálu Kolo pro život dokonalé uplatnění.

Kolo pro život v číslech

* Uskutečněno 16 závodů po celé České republice v období 30. 4. – 24. 9. 2011
* Celkový počet startujících více než 18 600
* Průměr na závod 1160 závodníků (děti, hobby a rekreační cyklisté, aktivní a profi sportovci)
* 2 zahraniční partnerské závody (Rakousko, Itálie)
* Setrvalý růst účasti na všech tratích, masivní nárůst závodníků v dětských závodech (je vnímán jako nejcennější, děti jsou budoucími startujícími v maratonech a Fitness jízdách)
* Nejsilnější a nejpočetnější skupinou zastoupenou mezi závodníky jsou muži ve věku 30–39 let, celkově tvoří muži více než 70 % startujících
* Nejsilnějším regionem Střední Čechy a Praha
* Závodů se jiným způsobem zúčastnilo dalších 40 000 účastníků (diváci, rodina, pořadatelé)
* Webové stránky navštívilo přes 300 000 unikátních návštěvníků
* Oproti roku 2010 zhruba 12% nárůst ve všech sledovaných parametrech