Rychlíkem Košičan do ředitelny Publicisu

"Nejsem typ, který by chtěl jen něco udržovat v chodu," říká Tomáš Varga.

"Nejsem typ, který by chtěl jen něco udržovat v chodu," říká Tomáš Varga. Zdroj: Repro Strategie

Po více než 20 letech má reklamní kolos Publicis nového šéfa. Martina Štěpánka střídá Tomáš Varga, Slovák, který v Praze udělal díru do světa. Nejvíce asi do toho digitálního.

Tomáš Varga na počátku nového tisíciletí vyrazil z rodných Košic do Prahy, aby v ní studoval Vysokou školu ekonomickou. Jen těžko by si tehdy představoval, že zde bude jednou řídit české zastoupení jedné z největších světových reklamních sítí, jakým je Publicis. Skupina je u nás známá především díky agenturám Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, Zenith, Optimedia či Starcom nebo MediaVest. Globálně pak patří vedle sítí WPP, Interpublic a Omnicom do velké čtyřky.

K marketingu navedli Vargu taková známá jména z branže jako otcové domácí porevoluční reklamy Jiří Mikeš či Josef Havelka. Právě oni byli jedněmi z těch, kdo od 90. let udávali trend komunikačního byznysu a současně přednášeli na vysoké škole studentům. Varga kromě studia získával i první pracovní zkušenosti.

„Když je někomu 25, je jako houba. Nasává z okolí všechny zajímavé podněty. Zajímavá byla i zkušenost z práce v diplomatickém hotelu, kde jsem si v devatenácti prošel obchodní angličtinu, ale také jsem se učil, jak jednat s byznysmeny a manažery,“ říká Varga.

Tomáš Varga prošel prvními pracovními zkušenostmi už během studiíTomáš Varga prošel prvními pracovními zkušenostmi už během studií|Repro Strategie

Na vysoké škole si cíleně vybíral předměty, jež souvisely s jeho marketingovou praxí. Ať již v Microsoftu, kde se mimo jiné podílel na roadshow pro Windows XP, tak později ve společnosti Libora Malého LMC.

V LMC, která je známá díky svým portálům Jobs.cz a Prace.cz, poprvé vyzkoušel, jak efektivně naplánovat komunikační kampaň. „Produkťákům se do toho moc nechtělo. Tak jsem se to pustil já a ono se to líbilo. Byl to zásadní start mé kariéry a výsledkem bylo, že jsem vedl celý marketingový tým, který se ve firmě podařilo postupně vybudovat. Jak firma rostla – z dvacítky se počet zaměstnanců rozrostl až na 200 –, já rostl s ní,“ ohlíží se zpět.

LMC byl Varga věrný sedm let. Pak se stěhoval na Barrandov, kde televize Nova pod vedením Petra Dvořáka rozjížděla nové televizní stanice jako například MTV. „Lákalo mne jednak jméno Petra Dvořáka a i to, že Nova představuje silnou značku,“ vypočítává Varga důvody, proč měnil prostředí a nastoupil na pozici senior brand manažera. Získal tak další zkušenosti z řízení celého marketingového procesu – od vymezení základních cílů kampaně přes kreativní stránku až po samotnou realizaci komunikace.

To vše se mu hodilo později, když přišel do firmy, kde jsou vedle sebe soustředěni jak kreativci, tak mediální stratégové, plánovači a realizátoři komunikace. V onom roce 2008, kdy působil na Nově, se ale naplno projevily důsledky světové hospodářské krize, což ovlivnilo domácí mediální scénu. Některé plány a strategie, které se předtím rodily, zůstaly u ledu, což se dotklo i Vargovy televizní kariéry.

Po odchodu z Novy dostal několik nabídek, ale kývl na tu, která pro něho současně znamenala velké riziko. Mediální agentura ZenithOptimedia patřila sice z celosvětového pohledu k premiantům, v domácím prostředí se jí však příliš nedařilo a držela se na chvostu žebříčku těch nejlepších. Proto také měnila vedení. Do agentury přišel Petr Majerik, který předtím vedl mediálky Carat a Media Strategy. Důvěru dostal rovněž Varga a začal vést digitální oddělení agentury. Internet byl už v té době neodmyslitelnou součástí kampaní a své místo na slunci si úspěšně klestily sociální sítě.

„Nejsem typ, který by chtěl jen něco udržovat v chodu, aby vše dobře fungovalo. Založením jsem vizionář, kterému jde o dlouhodobější pohled na činnost firmy,“ zdůrazňuje. Začal proto pracovat na zkvalitňování týmu, který se může opřít o silná a přesvědčivá data. Nezanedbatelnou pozornost věnoval contentu, který si v rámci celé skupiny vybudoval silné postavení a v dalším rozvoji digitálních aktivit agentury sehrál významnou úlohu.

Publicis Group tak u nás nebyl pověstný jen díky svým reklamním agenturám. Skupina se dělila na Lion Communications, kterou vedl její zakladatel Martin Štěpánek, a část VivaKi, kam patří jak mediálka Starcom MediaVest Group, tak právě ZenithOptimedia.

Od každého něco

Sázka na co nejprofesionálnější přístup a důslednost se Vargovi vyplatila. Dva roky po nástupu se jeho odpovědnost rozrostla a on nastartoval další agenturu – sesterskou Performics. Jeho úkolem bylo vybudovat a řídit domácí tým, jenž se zabývá především byznysem v oblasti reklamy ve vyhledávačích a výkonnostního marketingu v displejové reklamě, na sociálních sítích, v mobilních telefonech a tabletech.

"Mojí rolí je naše týmy vzájemně propojovat, aby tak došlo ke sladění jejich práce," prohlašuje Tomáš Varga."Mojí rolí je naše týmy vzájemně propojovat, aby tak došlo ke sladění jejich práce," prohlašuje Tomáš Varga.|Repro Strategie

Výzva to byla veliká, protože Performics, původně založený v Chicagu, je celosvětově největší výkonnostní agenturou. Vedle mediálního nákupu byla ZenithOptimedia úspěšná i v této oblasti.

„Jsme menší trh, než představují USA nebo některé velké trhy v Evropské unii. Řada strategických partnerů nám tu chybí,“ hodnotí naši pozici Varga střízlivě. Přesto už v současnosti nezajišťuje česká pobočka Performicsu své služby pouze pro domácí, ale i vybrané zahraniční trhy. K hlavním klientům patří firmy z oblasti finančního sektoru, FMCG a moderních technologií.

Šéfem celé ZenithOptimedia se Varga stal před dvěma roky, když ve funkci vystřídal Tomáše Lauka, který se přesunul do ruské pobočky agentury. Ještě více se pak soustředil na výhody, jež může pobočka síťové agentury klientům nabídnout.

 

„Velkou přidanou hodnotou je naše transparentnost, kdy má klient prostřednictvím řady kontrolních mechanismů jistotu, že investuje správně. To některým lokálním agenturám, a to jak offlinovým, tak především těm digitálním chybí. Záběr mediálních agentur je nyní větší, než byl před několika lety. Nejsme pouzí zprostředkovatelé nákupu mediálního prostoru, protože se více podílíme na výzkumu, přípravě strategií, práci s daty i obsahu,“ tvrdí.

Akviziční chutě

Podíl celkových příjmů skupiny ZenithOptimedia z digitálu se za vedení Vargy postupně navýšil a v současné době reprezentuje více než polovinu. Letos na začátku roku prošel Publicis Worldwide velkou restrukturalizací, a proto bylo pouze otázkou času, kdy nastane větší třesk také v rámci českého zastoupení. Martin Štěpánek, který tvrdil, že digitál je spíše pro mladší, postupně svoje podíly ve skupině odprodával. V červenci prodal poslední část a rozhodl se ze skupiny odejít.

Na jaře došlo také ze strany centrály skupiny k auditu, jehož cílem bylo zjistit, jak si domácí pobočka povede v dalším období. Výsledkem rozhovorů s manažery, kteří vedou jednotlivé agentury sdružené pod hlavičkou Publicis One, bylo rozhodnutí, že Štěpánka ve funkci generálního ředitele nahradí právě Varga. Ten si před změnou pozice vybral ještě kratší dovolenou a od srpna usedl na pomyslnou ředitelskou židli. Štěpánek bude nadále jeho poradním hlasem.

„Rozhodně nemám ambici mluvit například kreativnímu řediteli Saatchi & Saatchi do toho, jak mají vypadat spoty pro T-Mobile. Mojí rolí je spíše naše týmy vzájemně propojovat, aby tak došlo ke sladění jejich práce. Zůstaneme fullservisovou agenturou, pouze se budeme snažit o to, abychom naši strukturu zjednodušili a využili vzájemné synergie, kterou můžeme klientům nabídnout,“ nastiňuje novopečený šéf budoucí tvář českého Publicis One.

Po více než 20 letech střídá Martina Štěpánka na postu šéfa reklamního kolosu Publicis Tomáš VargaPo více než 20 letech střídá Martina Štěpánka na postu šéfa reklamního kolosu Publicis Tomáš Varga|Repro Strategie

Varga se nebrání ani akvizicím. „Počítám jednak s tím, že budeme přirozeně růst, současně s tím máme ale v plánu nákup některých dalších firem, které máme vytipované,“ prozrazuje.

I když má od léta Varga ještě více práce, než tomu bylo předtím, počítá dál s tím, že v holešovické kanceláři nebude trávit veškerý svůj denní čas. Když hovoří o budoucnosti Publicis One a do řeči se mu stále podsouvají i některá ta slovenská slovíčka, nezapomíná dodat, že stále má – stejně jako za studentských let – rád elektronickou hudbu. Nadšeně pak hovoří o svých pravidelných únorových výjezdech do zahraničí. Ať už do jihoamerické Patagonie nebo do některé z asijských zemí.

„Miluji adrenalin. Nedovedu si představit, že bych ležel čtrnáct dní na pláži. Adventures zájezdy mě nabíjejí. Naposledy mě nadchl nápad kamaráda podívat se do Jihoafrické republiky na podmořské sledování bílých žraloků.“ Vargovi se u toho radostně zablýskne v očích a nejednoho napadne, že Publicis One má před sebou ještě pořádnou jízdu.