Daniel Grunt: Vizionář na digitální cestě

David Grunt propojuje televizní a online obsah televize Prima.

David Grunt propojuje televizní a online obsah televize Prima. Zdroj: Repro Strategie (Michael Tomes)

Daniel Grunt jako rodák z Litoměřic už několik let dojíždí za prací do Prahy. Rejstřík značek, kde působil, je úctyhodný – Centrum.cz, Nokia, Nova, Sanoma a nyní již čtvrtým rokem Prima, kde propojuje televizní a on-line obsah televize Prima.

Původně vystudovaný ekonom zemědělské univerzity se na začátku své profesní dráhy vrhl na IT. Daniel Grunt začínal jako produktový manažer ve společnosti T-Soft, která se zabývala především B2B byznysem jak v oblasti krizového řízení, tak bezpečnosti informačních systémů. „Na startu jsem o tom nevěděl vůbec nic. Dostal jsem proto řadu knížek a dalších materiálů, díky nimž jsem zjišťoval, o čem ta práce vlastně je,“ přiznává s odstupem.

Stále více jej to táhlo k oblasti marketingu a přestoupil do rozvíjejícího se portálu Centrum.cz na pozici šéfa marketingu. „Oba tehdejší majitelé, Ondřej Tomek s Oldou Bajerem, projevili v mém případě neskutečnou odvahu, když mě vzali, protože jsem s tím neměl v podstatě žádnou zkušenost,“ ohlíží se Grunt. K marketingu mu přibylo brzy také produktové řízení, vývoj, provoz IT a jednotlivé redakce. Firma se postupně rozrostla z několika málo desítek až na více než 300 zaměstnanců. Grunt se stal rovněž součástí boardu. I když byla jeho práce atraktivní, rozhodl se po čtyřech letech změnit prostředí a přestoupit do korporace. Vsadil na finskou Nokii, tehdy nejobdivovanější značku Evropy.

Infotainmentová symbióza

Nastoupil do firmy, kde bylo v rámci česko-slovenské pobočky jen okolo 25 lidí. Přesto měla značka na domácím trhu v tu dobu zhruba 60procentní podíl. Grunt dostal na starost oblast multimédií – poprvé se tak dostal do kontaktu se smartphony, které byly důkazem, že se on-line svět bude pomalu přesouvat i do našich mobilů.

„Hledali jsme nové distribuční kanály včetně obchodních řetězců,“ říká. Při zavádění kultovního telefonu N95 vymysleli na podporu jednu z prvních videoblogovacích platforem, jíž bylo Vyladeno.cz. V komunikaci využili některé známé tváře, jako byli sportovci Lukáš Pollert, Roman Šebrle nebo režisér Karel Janák. „Tyto osobnosti natáčely přes mobil některé zajímavosti ze svého života. Z tréninku, přípravy filmů a z dalších příležitostí. My jsme pak nahrávky umisťovali na web, což přitáhlo pozornost veřejnosti. Návštěvnost byla tehdy vyšší, než tomu bylo třeba v té době u Streamu,“ říká.

David Grunt působí na Primě čtvrtým rokem.David Grunt působí na Primě čtvrtým rokem. | Repro Strategie (Michael Tomes)

Nokia však posléze změnila systém rozhodování a Grunt, kterému jsou bližší projekty startupového charakteru a neustálé hledání nových cest dalšího rozvoje digitální komunikace, přešel na Novu, kam si jej přetáhl tehdejší ředitel Petr Dvořák.

Do té doby využívala televize internet především jako vlastní PR podporu a pokoušela se rozjet placenou videotéku. Grunt přesvědčil vedení, že je lepší nabídnout veřejnosti on-line v podobě videoobsahu zdarma s tím, že k tomu přibude placená inzerce. Redakčně se obsah rozdělil na oblast zábavy a na zpravodajství. Potvrdil se předpoklad, že internet zájem o televizi neohrožuje, ale že mu naopak ještě pomůže. Net jednoduše budoval loajalitu k jednotlivým televizním pořadům, které na něm byly vysílány. Viditelné to bylo například v případě sitcomu Comeback s Martinem Dejdarem a Tomášem Matonohou.

„Baví mě něco budovat s tím, že kolegy přesvědčím o nastoupené cestě. Oni sami pak posléze přicházejí i s vlastními nápady, a tak se prvotní představa dále rozvíjí. Snažím se být vizionář,“ charakterizuje svoje poslání Grunt.

Volnost a důvěra

Podobné to bylo v Sanomě, ve vydavatelském domě s dlouholetou tradicí, který měl v portfoliu týdeník Květy, Vlastu a jiné magazíny se statisícovými náklady, ale zároveň projekty, jako jsou české edice National Geographic nebo Marie Claire. „Do firmy jsem šel jednoznačně kvůli Josefu Havelkovi, který ji vedl. Znám ho od dob Centrum.cz, kdy s námi spolupracovala agentura Leo Burnett, kterou vedl,“ vysvětluje Grunt. Kromě toho, že vydavatelství přišlo s některými novými tituly, vrhlo se více do on-linu. Propojily se rovněž printové a on-line redakce, protože se ukázalo, jak moc internet potřebuje kvalitní příběhy.

„Hlásili se nám zajímaví lidé, kteří nám chtěli pomoci. Spousta věcí se začala dařit,“ říká. Záhy se však změnilo vedení Sanomy a Grunt pochopil, že jeho představa o další budoucnosti firmy se u on-linu neshoduje s tím, jaký má být další trend a uvažování majitelů nad budoucností společnosti v regionu střední Evropy.

Rejstřík značek, kde působil Daniel Grunt, je úctyhodný. Stál např. portálu Aktuálně.cz.Rejstřík značek, kde působil Daniel Grunt, je úctyhodný. Stál např. portálu Aktuálně.cz. | Repro Strategie (Michael Tomes)

Televize Prima, pro niž byl internet pouhým přívěškem ve fungování vlastního televizního vysílání, se pro Grunta stala opět možností ukázat, co v něm je. Příběh byl podobný jako předtím na Nově. On-line Primy mělo za úkol rychle vyrůst, aby jej začali brát zadavatelé reklamy vážně.

Rozdíl byl v tom, že tentokrát se stanice výrazně zaměřila v rámci on-linu na sociální média, především na Facebook. Videoobsah je ale stále to hlavní, co uživatele zajímá, a v současnosti tvoří zhruba 70 procent přijímaného digitálního obsahu Primy.

„Pro zadavatele je video nejsnáze pochopitelný formát, je ho málo a jeho cena je natolik zajímavá, aby mohla generovat dostatečný příjem,“ argumentuje důvody, proč právě video představuje hlavní zdroj zisku on-line aktivit televize. Pro každé on-line téma jsou vybíráni trochu jiní novináři. Ať už třeba pro vaření, jež je velice sledované, tak pro life style, dokumenty a všechny ostatní typy pořadů. Kvůli tomu vznikají i nová témata, která s vysíláním televize nesouvisejí. Současně s tím Grunt prosazuje zcela nové koncepty, jako je e-Sport (on-line počítačové hry typu League of Legends přenášené přes internet).

„Podobné hry sledují na internetu často i miliony lidí. Prize money u nich bývají mnohdy na úrovni profesionálních sportovců. Jedná se o novinku, která propojuje televize s internetem. Tyto typy soutěží jsme začali streamovat, díky našemu polovičnímu vlastníkovi MTG máme navíc exkluzivní přístup k největším turnajům ve světě. Nyní budeme v rámci Česka startovat vlastní Cool ligu. Vidím to jako další cestu, kudy se můžeme vydat,“ naznačuje další digitální strategii televize.

K tomu mu nahrává skutečnost, že v rozhodování má relativní volnost a důvěru od vedení. Rozvoj nových technologických řešení, kam v poslední době navíc patří i hybridní televize, je to, co Grunta na práci pro Primu pořád přitahuje, přestože je zde už čtvrtým rokem.

Daniel Grunt neustále hledá nové cesty marketingové komunikace.Daniel Grunt neustále hledá nové cesty marketingové komunikace. | Repro Strategie (Michael Tomes)

Kde končí televize

Grunt předpokládá, že televize se v budoucnu propojí s on-linem úplně. „Televize a internet se k sobě přibližují, a to z obou stran. V situaci, kdy můžete sledovat TV vysílání živě nebo ze záznamu kdekoli a na jakémkoli zařízení, je těžko hledat hranici, co je ještě TV a co on-line médium,“ myslí si čerstvý čtyřicátník.

Kdo by si před několika málo lety dovedl představit, že bude moci na internetu sledovat televizi nejen ze záznamu, ale dokonce v přímém přenosu. „Vznikají společnosti jako Netflix, které byly nejdříve internetové, aby se z nich staly televize. Lidé nechtějí příliš přemýšlet, co si vlastně pustí. Čekají, co jim nabídneme. To, co se nyní děje, je vlastně rozšiřování možností toho, co bude veřejnost konzumovat.

Rozvoj těchto služeb je nemyslitelný bez Media Clubu, který představuje obchodní zázemí Primy a je současně spojen s nabídkou konkurenční televize Barrandov. Podíl sledovanosti těchto kanálů loni poprvé historicky převýšil podíl do té doby dominantní televize Nova.

„Propojení on-linu a televizí je nejlogičtějším krokem, jaký mohl nastat. Na jedné straně se televizní obsah překlápí do digitálního, může to ale platit i naopak. Oba kanály do sebe krásně zapadají. To je svět, kam Prima směřuje. Našim zadavatelům přitom poskytujeme řešení na míru, oslovujeme totiž přesně tu cílovou skupinu, kterou oni potřebují,“ tvrdí Grunt.

Přestože Grunt už od 90. let působí v prestižních firmách, drží si od hlavního města, kde pracuje, jistý odstup. Už několik let do Prahy dojíždí ze 70 kilometrů vzdálených Litoměřic, kde také s manželkou vychovává své dvě děti. „Kvůli tomu, že mnohdy přijíždím domů z práce pozdě večer, cítím vůči nim jistý dluh. Bydlení bych ale nevyměnil. V Litoměřicích máme zázemí, jež by nám ve velkém městě chybělo,“ dodává Grunt.

Daniel Grunt (1975)
Bývalý marketingový a posléze produktový ředitel portálu Centrum.cz, odpovídal za celou strategii portálu Centrum.cz včetně budování značky, marketingové komunikace, produktového portfolia, rozvoje nových služeb a technologického rozvoje. Stál také u zrodu zpravodajského serveru Aktuálně.cz. Působil i jako multimedia business manager společnosti Nokia. Na Nově poté od roku 2008 zastával pozici ředitele sekce internetu, v obdobné pozici působil ve vydavatelství Sanoma Media. Na Primě je ředitelem pro nová média a on-line.