Scanner Daniela Deyla: Pozor, šetříme!

Felix Baumgartner

Felix Baumgartner

Daniel Deyl
Newsweek už nebaví 30milionové manko, Zuckerbergovi nedá spát miliardová a zatím promarněná příležitost, Armstrongova peněženka bude potřebovat pořádně nadopovat.

Hrobař Newsweeku: Osvobodili jsme se

Dalo se to čekat od chvíle, kdy slavný titul Newsweek (a prodělečný – loni skončil s 30 miliony dolarů v červených číslech) převzal Barry Diller, profesí filmový, televizní a online řezník. Dnes je to pravda. Dillerův nový náhončí, pardon, čerstvě jmenovaný CEO firmy Newsweek/Daily Beast (zhruba ekvivalent společné firmy Sparta Praha/Zmrzlinárny Votice), muž jménem Baba Shetty (Scanner nekecá, fakt!), pochází z marketingu; jeho prvním počinem bylo, že v půli října oznámil definitivní konec tištěné verze časopisu.

Z jeho následujícího rozhovoru s časopisem Advertising Age – ten ještě vychází – budiž s obzvláštní pozorností zmíněno několik perel. Zaprvé, Baba prohlásil, že ukončením stodvacetileté tradice se firma osvobodila. Jistěže je to pravda, tuší Scanner; nelze neustále prodělávat a zpravodajské týdeníky to holt mají těžké. Proč je ale třeba mít z toho radost, suď Bůh. Třeba je to ten americký hyperoptimismus. Scanner už vidí nové korektní hollywoodské dílo, v němž takový Tom Hanks říká „ano, umřely mi děti a žena utekla s pošťákem a shořel mi barák; vidím v tom novou příležitost a těším se na ony nevšední vzrušující nové dny“.

Člověk Shetty se taky nechal slyšet, že „kapacita newsroomu je 270 lidí včetně redakce a obchodního týmu“. (Co dělají obchoďáci v newsroomu, u všech všudy?) A na otázku, jak bude fungovat sirotek Newsweek.com, odpověděl, že bude kombinovat paywall a „free content“, a že se uvidí. Jinými slovy, ví totéž co vy a já – dohromady nic. Hlavní věc, že jsou happy, tihle pánové Baba a Barry. Poslední Newsweek vyjde na Silvestra.

PR antiguru

„Apple zničil Siri,“ řekl v říjnu spoluzakladatel řečené firmy Steve Wozniak. Když technologický otec Macintoshe viděl Siri poprvé, byl řečený software podstatně „inteligentnější“ než poté, co se jej zmocnil Apple a prohnal jej svou komercionalizační masáží. Přidejte k tomu, jak Wozniak nedávno vychválil chytrotelefon konkurenčního Microsoftu, a začnete tušit, že tenhle chlapík často říká pravdu, tedy pravý opak toho, co by mu měl velet smysl pro PR (v Applu má stále formální funkci). Steve Jobs se z toho jistě obrací v iHrobě; a z toho je zase tentokrát happy Scanner.

Aktualizace tučňákem

Larry Page a Sergey Brin si zřejmě chtějí vylepšit posudky pro soudný den (pozdě, ptáte-li se Scanneru, ale přece). Zavádějí funkci jménem Aktualizace tučňákem, či jak by se dal přeložit výraz Penguin Update. Má zařídit, že maniaci přes SEO nebudou moci jako dosud oblafnout vyhledávač výhodně umístěnými slovy bez ohledu na kvalitu obsahu. Nově bude Google sledovat především počet přístupů na zkoumané stránky odjinud než právě z vyhledávačů. Znamená to, že razantně stoupne význam „sociálně sdílených“ odkazů. Vydavatelé si mnou ruce, Scanner se ovšem obává, že se tím pádem z Googlu dozvíme už jenom to, za který zrůdně bohatý kopec testosteronu se provdá ta či ona nula s dlouhýma nohama.

Tunel na konci světla?

Trabl Facebooku s monetizací aktivit jeho sociální sítě (pro lidi: že moc neví, jak z miliardy členů vyrazit dost peněz) může mít řešení. Jak navrhuje časopis Wired, může firmám, které si na FB drží profil, naúčtovat každého fanouška. Bylo by to logické: například automobilka General Motors stáhla svých deset milionů dolarů, jež na FB ročně utrácela za reklamu. Na udržování profilu dá 30 milionů ročně, ale FB z nich nevidí ani cent. Když by každý „like“ stál GM pár dolarů, mohl by se na tom Mark Zuckerberg pěkně zahojit. (Pro přesnost, FB dosud účtuje majitelům profilů jen interakci s fanoušky prostřednictvím manipulace funkce EdgeRank.)

Pivo táhne

Nikoli protentokrát z autora těchto řádek, nýbrž Američany do barů a obchodů. Celkové tržby za pivo stouply v USA za 12 měsíců do letošního října o 1,4 procenta, zatímco rok předtím o jedno procento klesly. Dobrá zpráva natolik dojala společnost Anheuser Busch, že oznámila vývoj nové značky Budweiser Black Crown, což má být údajně šestiprocentní (tedy zhruba „třináctka a půl“) jantarově zbarvený ležák. Už jen z toho pomyšlení bolí Scanner všechno.

Felixova redbullová šipka

Skok Felixe Baumgartnera z Marsu či odkud, sponzorovaný společností Red Bull, sledovalo na YouTube najednou osm milionů lidí, což je světový rekord. Záznam akce našel během čtyř dnů padesát milionů diváků, což jej řadí na druhé místo za politickou agitku Kony 2012 (57 milionů). I ti, kteří mají více rozumu než Scanner a nesnídají denně litr Red Bullu, musejí uznat, že v téhle rakouské firmě někdo moc dobře ví, co dělá.

Armstrongův účet: 38 milionů v minusu

Aktualizace škod, jež kontu Lance Armstronga přinesla dopingová aféra: výrobce sportovního oblečení Nike; pivovary AB-InBev; výrobci velocipedů a cyklopříslušenství Trek a Giro; výrobci energetických potravin a nápojů Honey Stinger a FRS; řetězec tělocvičen 24 Hour Fitness; maloobchodní prodejce spotřební elektroniky Radioshack – ti všichni s někdejším hrdinou Tour de France rozvázali nebo neobnovili kontrakty. Celková škoda činí osmatřicet milionů dolarů. (Tiger Woods si škodolibě mne ruce, tipuje Scanner.)