Scanner: Naschvály ve jménu marketingu

V Rusku frčí vlastenecká móda

V Rusku frčí vlastenecká móda Zdroj: archiv

Nikdo ničemu nerozumí. Telefony nefungují, jak bychom si přáli, jídlo nechutná, jak bychom si představovali, hudba nezní tak, jak ji máme rádi. Marketéři ale tohle vše považují za přednosti.

Davajtě, molodci!

„Sankce? Dovolte, aby se můj Iskander zasmál,“ stojí na pěkném fialovém tričku ze stoprocentní bavlny. (Kdo zapomněl, nechť ví, že Iskander je ruská raketa.) Vítejte na moskevské Tverské ulici. Tamní burzu s tričky provozuje populární módní návrhářka Anastasia Zadorina – a není sama, kdo na ruské vlastenecké vlně vydělává. „Pravidelně sledujeme, jak si vedou produkty, které se odkazují na ,ruskost‘, ale až do loňska to pro ně žádná velká výhoda nebyla,“ vysvětlil šéf brandingové agentury Depot WPF Alexej Andrejev ekonomickému deníku Kommersant. Ukrajinská krize a rostoucí mezinárodní izolace to změnily.

„Každý třetí klient dnes chce zdůraznit svoji příslušnost k Rusku,“ řekl mluvčí marketingové agentury PR2B Nikolaj Itarov americkému deníku The Washington Post. Pokud však chcete na ruské vlastenecké vlně vydělat, musíte si pospíšit, varuje nezávislý manažerský konzultant Sergej Mitrofanov. „Zaregistrovali jsme ochotu spotřebitelů zohlednit vlastenectví při rozhodování o koupi, ale podobná vzepětí mívají přechodný charakter,“ dodal pro list Moscow Times.

Bordel jménem Grammy

Cosi, co si říká Kanye West, vtrhlo v půli února na pódium, kde si popové hvězdičky rozdělovaly ceny Grammy. Když zpěvák Beck dostal cenu za nejlepší album, předstíralo to, že si chce od Becka vzít mikrofon, ale na poslední chvíli ucuklo. Později to vysvětlilo, že tak konalo na protest proti tomu, že Beck nevěnoval svoji cenu zpěvačce Knowlesové (kterou West považuje za lepší než Becka). Pořadatelé Westa nenechali zatknout, a Beck dokonce řekl, že „je to génius“. Recenzenti sborem napsali, že to byl nejlepší moment z celého večera. Asi měli pravdu: oproti loňsku zaznamenal galavečer propad sledovanosti o 11 procent.

Velevzácný Vodnář s Ubuntu

Novým hitem trhu s mobilními telefony má být cosi jménem Aquarius E4.5 Ubuntu Edition. Stát má zhruba 170 eur, tedy 4750 korun, což je v daném kontextu spíš málo než hodně, ale má i jiné přednosti. Zaprvé, bude stejně otravný jako ostatní podobné přístroje – bude nabízet kejkle, z nichž osmdesát procent nikdy nevyužijete. Kromě toho se bude ovládat jinak než všechny ostatní telefony a každý uživatel takovou nevypočitatelnost rád uvítá.

Nejlepší na něm je, že nebude k dostání. První stovky přístrojů se dostanou ke kupcům jen po troškách, když výrobce, španělská firma Canonical, na Twitteru ohlásí časově omezený „flash sale“. To Scanneru připomíná poučku ze Saturnina: nejlepší marketingový trhák je ostravský arcibiskup, protože ten neexistuje vůbec.

Čínské peklo

Kdo je v reklamě někdo, musí se věnovat Číně. Apple natočil spot, v němž chválí staré dobré časy (jež v zemi panovaly před příchodem Applu, patrně). Naopak fastfoodový řetězec KFC sestrojil sadu figurek, jež zpodobňují členy korejsko-čínské chlapecké kvazihudební skupiny Exo. Když si koupíte jejich porci strouhanky předstírající, že uvnitř je kuřecí maso, dostanete figurku s kódem. Ten vám po oskenování umožní přístup na internetovou stránku nabízející fotomontáž vaší fotografie s originálem figurky z Exo.

Snídaně u KentuckyhoSnídaně u Kentuckyho | archivK hranolkům z Kentucky zapějí asijští chlapci

Scanner proto agituje: Všichni kupujte v KFC, aby tato firma nepotřebovala nic podobného zavádět i v Česku a aby naše domácnosti nebyly plné (kromě parodií na smažené kuře) i fotografií našich dcer s Chinaski a Krajčem. A pak přijde čas na Apple a jeho staré zlaté časy.

Mobilní riziko

Americké vydavatele nejvíce děsí příliš rychlý růst mobilní reklamy. Firma ComScore spočítala, že Američané loni věnovali 60 procent času stráveného v digitálním světě právě mobilním zařízením, jenže tržby z mobilní reklamy představují jen deset procent celkových reklamních příjmů. A to ještě většina z těchto peněz – 59 procent – jde Facebooku. Mezi deseti firmami s nejvyššími tržbami z mobilní reklamy není ani jedna mediální společnost – všechno jsou to technologické „platformy“. I říká si Scanner, že možná už přišel ten čas vzít do ruky knížku, láhev whisky, roztáhnout si na podlaze deku a pustit plyn.

Daniel DeylDaniel Deyl | Repro StrategieDaniel Deyl