Scanner: Slepota a negramotnost vládnou

Jak se vylepšit pomocí přípravků Max Factor

Jak se vylepšit pomocí přípravků Max Factor Zdroj: archiv

Když potřebujete napsat článek o reklamě, na Britskou asociaci pro reklamní normy (ASA) je spolehnutí.

Minulý týden zakázala ASA reklamní video firmy Procter & Gamble na YouTube. Problém byl v tom, že řečené video (vysílané na tamním kanálu Beauty Recommended) ukazuje modelku-vloggerku, která vychvaluje jakýsi krémíček – nebo zkrátka cosi ve flakónku – jménem Max Factor. Toto video tedy firma vložila, je-li to správné odvozeno od „vlogger“, na YouTube, aniž by podle ASA bylo dostatečně zřejmé, že za ním stojí P&G.

Scanner nemá ponětí, kolik upozornění je třeba členům ASA k tomu, aby pochopili, že něco je reklama. Jisté však je, alespoň podle časopisu Marketing Week, že na adresu ASA došla jedna stížnost – slovy JEDNA – na toto téma.

Při pohledu na video se ani tomu skoro nechce věřit. Video se jmenuje Beauty Recommended od firmy Procter & Gamble. Je to tam napsáno, latinkou, v názvu videa. Pro ty, kteří na něj klikli, aniž by věděli, co činí, je to během oněch několika minut ještě asi šestsetkrát zmíněno, hlasem i písemně. Jak je možné, že člověk, který takovou komunikační nálož přehlédl, je vůbec schopen napsat jakoukoli stížnost, je záhada.

Nechápejte to zle: kdyby někdo na fleku zakázal celý P&G i s jeho flakónky, nic obzvlášť zlého by se nestalo, soudí Scanner. Ale bylo by prima, kdyby důvodem k tomu byla spíš skutečnost, že takové video nasazuje holkám do hlav ještě pitomější představy o významu flakónků a krémíčků, než jaké v těch hlavách už obvykle bývají. A kdyby k tomu nevedla servilní ochota vyhovět stížnosti jednoho negramotného, slepého a hluchého spotřebitele s přebujelým vědomím vlastní důležitosti.