Slovo do pranice: Tenká hranice mezi dárkem a úplatkem

Úplateček? Ne, prostě hrnek.

Úplateček? Ne, prostě hrnek. Zdroj: Repro Strategie

Firemní a propagační dárkové předměty již neodmyslitelně patří mezi základní brandovaný materiál každé společnosti. Jak ale rozpoznat, zda se jedná o reklamní předmět, anebo o nelegální nástroj k podpoře dané společnosti?

Brandované tužky, propisky či bloky jsou klasickým vybavením českých společností, a pokud takový propagační předmět dostanete, pravděpodobně vás ani ve snu nenapadne, že byste se měli cítit dárci jakkoliv zavázáni. Kde je ale hranice? Dle zákona o daních si může společnost odečíst ze základu daně z příjmu dárek do 500 korun.

Nedávno jsem absolvoval schůzku s potenciálním klientem. Jako pozornost a také na ukázku jsem s sebou vzal drobný dárek obrandovaný naší značkou. Při předání dárku jsem byl s omluvou odmítnut s tím, že mi druhá strana nechce být nijak zavázána, a tudíž nemůže dárek přijmout. Nutno podotknout, že produkt, který jsem chtěl věnovat, měl hodnotu ani ne stokoruny. Od té doby jsem se s něčím podobným setkal ještě několikrát.

Dárky budují vztah

Dárek se dle občanského zákoníku, ze kterého musíme vycházet, definuje jako bezplatné přenechání daru či přislíbení bezplatného přenechání daru dárce obdarovanému. Co může být darem? Obecně to mohou být i finanční prostředky či know-how, to se ale na reklamní trh nevztahuje. Věci, které firma předkládá jako své reklamní produkty, mají být obrandované firemní značkou a primárně jsou určeny k prezentaci společnosti či podnikatele. Také dárky jsou reklamními nástroji a dle zákona je můžeme zařadit mezi tzv. osobní dárky. Naopak úplatek je dárkem, který dárce obdarovanému předává za účelem získání prospěchu, ať už pro sebe, nebo pro třetí osobu, na který by bez poskytnutého dárku neměl nárok.

Bylo by také dobré zopakovat, co jsou firemní a reklamní předměty a k čemu vlastně slouží. Nejčastěji jsou dárky využívány k získávání nových zákazníků, podpoře současného obchodu či loajality klientů, velmi důležité je i budování obchodního jména a značky společnosti. Některé firmy, které dbají hlavně na servis poskytovaných služeb, se zaměřují na osobní vztahy se zákazníky a s tím i související oslavy různých výročí či jiných příležitostí pro nejvěrnější klienty. A tím se dostáváme k druhé otázce: Kdy darovat reklamní předmět?

Hrnek ano, peníze ne

Reklamní i propagační předměty mohou mít takřka neomezené využití. Různé svátky, výroční oslavy, tiskové konference či jen schůzky, to vše jsou příležitosti, které je škoda k obdarování klienta nevyužít. Při těchto příležitostech se nemusíte obávat, že by vás někdo podezíral z úplatkářství. Alespoň nikdo soudný. Neexistuje žádná hranice ceny reklamního dárku ani není žádné pravidlo, které by říkalo, že hrnek ještě dát můžete, ale luxusní sadu na kávu už nikoli. Držme se tedy toho, že pokud jde o brandovaný reklamní předmět, a ne o brandovanou obálku s penězi či poukazem na exotickou dovolenou, jedná se pouze o pozornost pro obdarovaného, nikoliv o pokus o úplatek.

Jan Rychtařík, majitel dárkové agentury Originální.czJan Rychtařík, majitel dárkové agentury Originální.cz | Repro Strategie