STEM/MARK: Reklama ovlivňuje většinu z nás

Reklama ovlivňuje většinu z nás

Reklama ovlivňuje většinu z nás Zdroj: archiv

Reklama v různých podobách je každodenní součástí našeho života. Cílem reklam je přesvědčit nás, že prezentovaný produkt je ten nejlepší a my ho musíme mít. Ale jaký vliv má reklama na naše spotřební chování? A který typ reklam na nás funguje nejlépe?

Výsledky našeho nejnovějšího výzkumu ukázaly, že pro dva z pěti respondentů je při nákupním rozhodování nejlepší reklamou osobní doporučení ostatních zákazníků. Pro oslovení potenciálních zákazníků se jako vhodné a účinné jeví také využití různých dárkových předmětů, bonusů, soutěží či například ochutnávek, přičemž na tento typ propagace slyší spíše ženská část internetové populace. Z klasických reklam se lidé nechávají nejvíce ovlivnit reklamou v televizi, případně na internetu.

Dále nás zajímalo, jaká reklama z poslední doby se respondentům líbila a kde si této reklamy všimli. Nejčastěji zaujaly reklamy na různé nápoje, na banky nebo bankovní produkty a mobilní operátory. Z konkrétních značek byly mezi nejčastěji zmiňovanými Kofola, Air Bank či Vodafone. Reklam, které je zaujaly a oni byli schopni si je vybavit, i respondenti v drtivé většině všimli v televizi.

Který způsob reklamy vás dokáže nejvíce ovlivnit v nákupním rozhodování?Který způsob reklamy vás dokáže nejvíce ovlivnit v nákupním rozhodování? | Repro Strategie

Druhým důležitým zdrojem zajímavých reklam je internet, kde si jich více všímají mladí lidé ve věku 15–29 let. Základním předpokladem úspěšné reklamy je, aby byla zábavná, vtipná, originální a pohodová. Mladí do 29 let upřednostňují rovněž dynamické a živé reklamy. Pro lidi ve věku 30–44 je pak poměrně důležité, aby na ně reklama působila důvěryhodně.
Vyložených milovníků reklam, kteří by je sledovali rádi a se zájmem, mnoho není.

Většina lidí zaujímá k reklamě spíš neutrální postoj, zhruba 20 procent respondentů uvádí, že reklamu nemají rádi a snaží se jí vyhýbat. Eliminovat vliv reklam na naše spotřební chování je v dnešní době velmi těžké, přesto se více než třetina internetové populace domnívá, že na jejich rozhodování o nákupu nemá reklama žádný vliv. Ostatní respondenti přiznávají, že občas si nějaký výrobek, který je zaujme v reklamě, koupí, případně se kloní k názoru, že jsou ovlivněni reklamou, aniž si to uvědomují.