STEM/MARK: Značky kvality potravin vnímáme, ale moc se nezajímáme, co je za nimi

Jak se existence označení kvality odráží do našeho nákupního rozhodování? Většina (78 procent) nějakým způsobem tyto značky při nákupu reflektuje, přičemž desetina se na takto označené potravinářské výrobky přímo soustřeďuje a preferuje je. To však ještě neznamená, že přesně víme, co která značka znamená. V této otázce se populace dělí přibližně na dvě poloviny, kde první má alespoň částečný přehled a druhá moc neví, co která značka znamená.
Přesné informace o pozadí značek kvality zná jen minimum spotřebitelů (3 procent). Jak na výběr potravin podle značek, tak na zjišťování informací o značkách kvality se častěji soustřeďují lidé nakupující každodenně, s vysokoškolským vzděláním a ve středních věkových kategoriích 30–44 let.
Přínos značek kvality pro spotřebitele je hodnocen převážně pozitivně, tři čtvrtiny respondentů si myslí, že označení kvality jsou přínosná a smysluplná. Opět to nejvíce oceňují lidé s vysokoškolským vzděláním. Příznivci tyto značky berou jako záruku kvality, která zvyšuje důvěryhodnost potravin, chválí případnou informační hodnotu (složení a původ) a poukazují na možnost rychlejší orientace při výběru potravinářských produktů. Naopak odpůrci argumentují zbytečností a nedůvěryhodností, protože značky vlastně kvalitu nezaručují. Dále poukazují na roztříštěnost a nejednotnost v označování a nejasnosti v procesu udělování značek kvality.
Výzkum byl proveden 28. 2. – 1. 3. 2015 na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 509 respondentů. Za pomoci kvótního a náhodného výběru respondentů podle pohlaví, vzdělání, věku a regionu reprezentuje výsledný soubor internetovou populaci ve věku 15–59 let. Základ: Všichni respondenti, n = 509. Zdroj: STEM/MARK, březen 2015