Svatomartinské položilo beaujolais na lopatky

80 procent zákazníků hypermarketů Globus dává přednost Svatomartinskému vínu před beaujolais.

80 procent zákazníků hypermarketů Globus dává přednost Svatomartinskému vínu před beaujolais. Zdroj: Repro Strategie

Magické datum, magická hodina. 11. 11. v 11:11 se po celé zemi slavnostně otevře a do prodeje pustí Svatomartinské víno, které si totálně podrobuje Čechy. Dravá značka je příkladem dokonalého marketingu.

Svatomartinské víno je tak trochu ukázkou toho, že David opravdu může zvítězit nad Goliášem. Tradice svatomartinských vín sahá daleko do historie, k jejímu obnovení ale došlo jen o dekádu zpátky. Vinaři nepopírají, že se krom dávného českého obyčeje výrazně inspirovali především francouzským beaujolais. „Určitá inspirace tam nepochybně byla, ale oslavy prvního vína ročníku mají svou více či méně živou a populární tradici ve všech vinařských zemích včetně České republiky,“ řekl Strategii Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který značku Svatomartinské víno spravuje.

Kavárenští povaleči si jistě vybaví z devadesátých let všemožné etikety a poutáky v restauracích či obchodech, že Beaujolais nouveau est arrivée, tedy Nové beaujolais je tu, vždy třetí čtvrtek v listopadu. Stačilo pár let a francouzského giganta drtí český Martin. „Hledali jsme produkt a vazbu na něj ryze naši, tuzemskou. A to Svatomartinské s jeho historií a tradicí určitě má,“ vysvětlil Machovec. A když se k našemu vínu připojila ještě věhlasná svatomartinská husa, bylo vyhráno.

Sklenička a husa

Podle Machovce předstihlo Svatomartinské v Česku v počtu prodaných láhví beaujolais již v roce 2006, tedy v druhém roce po převzetí známky Vinařským fondem. „Nejenže Svatomartinské získalo takovou popularitu, navíc s jeho uvedením na trh došlo i k renesanci svatomartinských slavností, hodů a posvícení po celé naší republice. Každoročně přibývá míst, kde lidé společně s vinaři oslavují nová svatomartinská vína,“ doplnil.

Letos podle předběžných informací poputuje na trh přibližně 2,5 milionu láhví, což je opět o něco víc oproti minulým letům. Každoročně se o známku Svatomartinské uchází zhruba 130 vinařů a vinařských společností.

Porážku beaujolais připouštějí i obchodníci či majitelé restaurací, kteří se tak trochu na vlně marketingového úspěchu vína a celé tradice vezou. „Právě díky popularitě svatomartinských vín bylo beaujolais upozaděno, jeho prodej rok od roku klesá. Naši zákazníci pořizují přibližně z 80 procent víno svatomartinské a pouze asi 20 procent dává přednost beaujolais,“ řekla Strategii Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace supermarketů Globus. Ten kromě prodeje vína připravuje letos pro zákazníky i vinné semináře a ochutnávky.

Letos poputuje k zákazníkům 2,5 milionu láhví svatomartinského vína.Letos poputuje k zákazníkům 2,5 milionu láhví svatomartinského vína. | Repro StrategieLetos poputuje k zákazníkům 2,5 milonu láhví Svatomartinského.

Propojení vína s kuchyní se chopila také společnost Lidl. „Již několik let nabízíme podzimní tematickou nabídku spojenou se svatomartinskými hody. Patří sem bezesporu víno Svatomartinské, které má u zákazníků velký ohlas, nebo čerstvá chlazená husa. Kromě toho nabídneme našim zákazníkům recepty na svatomartinské menu od našich šéfkuchařů z projektu Kuchyně Lidlu Romana Pauluse a Marcela Ihnačáka a recept na dezert připojí cukrářka Markéta Krajčovičová,“ prozradila novinky tisková mluvčí Lidlu Jitka Vrbová.

Výrazný podíl na úspěchu Svatomartinského má i jeho příznivá cena. Ta je sice některým, zejména těm menším vinařům trnem v oku, přesto právě ona láká. Svatomartinské víno je cenově dostupnější než francouzské beaujolais, jehož cena navíc za poslední tři roky podle obchodníků mírně vzrostla.

Znovuzrozená tradice

Na svatomartinské tradici staví i řada restaurací a hotelů. V hluché podzimní sezoně je to něco, na co lze přilákat hosty a zákazníky. A kromě vína se sází již takřka bezvýhradně i na husu. Kde ta se vůbec vzala? Podle pověsti se prý Martin zdráhal přijmout biskupský úřad, a proto se schoval do hejna hus. Ty ho však svým kejháním prozradily, a tak musel poctu přijmout. Husy pak byly potrestány tím, že slouží vždy na svátek sv. Martina jako tradiční pokrm.

„Svatomartinské menu je již několik let součástí našeho kalendáře akcí, kam vybíráme jen ty nejúspěšnější stálice. Svatomartinské hodování vnímáme jako možnost, jak pozvat naše hosty na něco zajímavého a dát jim příležitost opět navštívit náš zámek. Každý rok připravuje šéfkuchař Honza Štěrba speciální menu a jeho součástí je vždy svatomartinské,“ prozradila Strategii PR manažerka Chateau Mcely Eva Plchová.

Také ona potvrdila, že české mladé víno zcela vytlačilo svého francouzského staršího bratrance. „Beaujolais u nás nikdy neslavilo úspěchy. Z toho důvodu jsme ho před několika lety vyřadili z kalendáře akcí, Svatomartinské jednoznačně vítězí. Asi je to dáno i tím, že se snažíme hledat zejména české tradice, které hosté milují.“

Každoročně se o známku Svatomartinské uchází zhruba 130 vinařů a vinařských společností.Každoročně se o známku Svatomartinské uchází zhruba 130 vinařů a vinařských společností. | Repro StrategieKaždoročně se o známku Svatomartinské uchází zhruba 130 vinařů a vinařských společností.

V podobném tónu hovoří i majitel pražské restaurace Kastrol Pierre Meme. „Řekl bych, že je to velmi dobrý marketingový tah moravských vinařů,“ podotkl na adresu Svatomartinského. „Ve svatomartinském týdnu lidé chtějí ochutnat husu, stejné je to i s vínem. Lze říct, že všeobecně je návštěvnost větší, ačkoli nikde nic neinzerujeme,“ říká a dodává, že jeho podnik francouzské beaujolais vůbec nenabízí.

Dravý marketing

Kdo vlastně stojí za tolik opěvovaným úspěchem svatomartinských vín? S nápadem oživit tradice přišel již počátkem devadesátých let valtický vinař Jiří Kopeček, který si zaregistroval známku Svatomartinské. Ve spolupráci s uznávaným odborníkem na vinařství profesorem Vilémem Krausem nastavili první pravidla a navázali na historii svatomartinských vín. Tehdy bylo veškeré Svatomartinské připravováno pouze z odrůdy Modrý Portugal. Využití této známky nabízel Kopeček za určitý licenční poplatek vinařům. Kvůli poplatku se však povědomí o značce příliš nešířilo.

V roce 2005 pak Vinařský fond známku Svatomartinské odkoupil a ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Národní vinařské centrum a Svazem vinařů umožnil na základě bezplatné licenční smlouvy používat známku všem vinařům, kteří o to projevili zájem a zavázali se dodržet stanovené podmínky. Nad vším pak bdí odborná komise.

Vzniklo nové logo v podobě Martina na koni a po konzultaci s vinaři byly stanoveny odrůdy, z nichž bude možné svatomartinská vína vyrábět.

A pak už nic nestálo v cestě dravému marketingu, o který se stará právě Vinařský fond. „Samozřejmě, že při této práci využíváme služeb komunikační agentury – již dlouhodobě s námi na tomto projektu spolupracuje agentura Comtech, která vzešla z výběrového řízení. Každoročně je projekt na podporu svatomartinských vín předmětem jednání a schvalování Rady Vinařského fondu,“ vysvětlil šéf fondu.

K propagaci využívá Vinařský fond všechny druhy komunikace, tedy printovou reklamu, outdoor, rozhlas, online, propagaci v místech prodeje, PR, webové stránky i sociální sítě, kde má Svatomartinské vlastní stránky. „Historicky jsme využili i televizní sponzoring,“ doplnil Machovec. Letos se máme podle něj na co těšit – vývoj počasí i letošní sklizně dávají naději na vynikající svatomartinská vína.