Svobodné lobby nesvobodných webů

Blog Tomáše Lemešaniho

Blog Tomáše Lemešaniho Zdroj: Strategie

Svobodná média, názorová různorodost a přetlak informací. To jsou hlavní pilíře doby, ve které dnes žijeme. Člověk se informační lavině nevyhne, i když ji nevyhledává. Ještě horší je to, když se na vlně názorů pokouší surfovat bez toho, aby měl pod sebou dosti objektivní prkno.

O tom, že lze stejnou zprávu z politiky napsat dvěma naprosto protimluvnými způsoby, se v poslední době mluví docela dost. Zejména díky placené inzerci ruských úřadů a ochotné spolupráci webů jako Svobodnydenik.cz se českou společnost daří nejen polarizovat, ale i informačně totálně zmást.

To, co část občanů nazývá konspiracemi, ta druhá zas necenzurovanými informacemi. Přejezd amerického konvoje se pak vlivem pár článků klidně může z přesunu vozidel změnit ve vpád okupačních vojsk. Důvodem je zmatenost, s prominutím, zejména starší a méně vzdělané populace. Ta si ještě na informační dobu nezvykla a to, co uvidí v televizi, nebo přečte v novinách, má za dogma. Bez toho, abych náchylnost nechat se politicky a ideologicky zmanipulovat zlehčoval, je však mnohem nebezpečnější naivita té druhé části populace.

Vzdělaní lidé, mladí a kosmopolitní obyvatelé již naštěstí nevěří tvrzením, že ruské tanky s ruskými značkami pocházejí z chalup mírumilovných ukrajinských aktivistů. V tomhle jsou docela sebevědomí. Ale právě ona vlastnost z nich na konci dne může udělat „blbce“.

Trendem se totiž stává hledat po internetu odborné poradce. Servery radí, jak se najíst, jak zhubnout, jak si vybrat lékaře nebo kam jet na dovolenou. Stačí dobrá image, smyšlené reference a investice do internetových reklamních kampaní a už se světem řítí zvěst o profesionálním poradenském serveru, který má punc a zaručenou pravdu. Právě tento jev však využívají ti, vůči kterým chtěly v minulosti podobné stránky bojovat.

Zdraví od Penty

Odborné weby založené na referencích, nebo hodnocení určitých oblastí vznikly souběžně s výbuchem internetové svobody. Nespokojení lidé, kteří už nechtěli poslouchat o popularitě po léta stejných hotelových resortů, těch samých lékařských zařízení, nebo chuti týchž potravin a kvalitách téže automobilové značky, spustili servery, kde odborníci nebo uživatelé sami mohli ohodnotit kvalitu daného zboží nebo služby.

Skvělá myšlenka ovšem bez poskvrny nezůstala dlouho. Silné společnosti, zejména ty s monopolním postavením na trhu aktivitu hodnotících serverů zaznamenaly. Nechtěly, aby lidé četli pozitivní recenze na produkty jejich konkurence a nedejbože i kritiku jejich vlastních produktů.

Rozhodly se tedy do hodnocení zasáhnout. Když to nešlo právnickými hrozbami, musely si manipulativní firmy svobodu informací upravit po svém, jak jinak, penězi. Specializované weby a spotřebitelské asociace majetkově ovládly.

Nejlepším příkladem je finanční skupina Penta. Poté, co penetrovala zdravotnický a lékárenský trh, získala i nejznámější slovenský web, na kterém jsou hodnoceny služby lékařů a lékárníků Lekar.sk. Skupina se akvizicí chlubit nechtěla. Web koupila přes firmu Mediworx software solutions, která je s Pentou propojená přes dvě kyperské schránky.

Na dovču s áčkem

V Česku jsou zase oblíbená spotřebitelská motoristická sdružení zaměřená na zveřejňování internetových zpráv a statistik SOVA či Svaz dovozců automobilů. Obě pravidelně zveřejňují užitečné rady, jak nepřijít při koupi auta zkrátka nebo jak nenaletět podvodníkům. Vše by bylo v pořádku, kdyby tyto svazy nedělaly PR kampaň svým sponzorům.

Jak to poznáte? Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA), které uznává i samotný ministr průmyslu Jan Mládek, bojuje proti stáčení tachometrů. Proč však většinu stočenek objevilo u autobazarů Eso?

Sdružení dovozců automobilů je zas hodně aktivní v monitorování statistik skutečného prodeje nových automobilů. Zkušení novináři si ovšem zvykli, že jejich statistiky se v číslech celostátního prodeje automobilů liší od čísel Svazu automobilového průmyslu běžně o tisíce kusů. Značka Hyundai přitom v jejich žebříčcích zázračně přeskakuje oproti jiným statistikám i dva stupně.

Jak je to možné? Ano, někteří čtenáři to jistě slyšeli, ti zbylí si to domyslí. I když to firmy popírají, SOVA je patrně sponzorováno společností AAA Auto a Sdružení dovozců automobilů je ovlivněno automobilkou Hyundai. Nejde přitom o jediné nezávislé weby a sdružení, kterým určuje mantinely jejich nezávislosti majitel. Známé jsou také porovnávače hotelových a restauračních služeb, které vlastní samotné hotely a restaurace.

Jak to vše může uživatel poznat? Prostě nijak. Alespoň do doby, dokud to nezačnou rozeznávat i novináři, kteří statistiky lobbistických webů ochotně přebírají. Pro teď je člověk preferující trendové spotřebitelské weby odsouzen pít kafe od Meinla, jezdit autem Hyundai od Áček na dovolenou do hotelu J&T. A když tam nastydne, navštíví lékaře, jehož zaměstnavatelem je Penta. Snad dají lidé časem i na své, nejen cizí reference…

Tomáš Lemešani pracuje jako novinář od roku 2008. Věnuje se zejména byznysu, kauzám a transparentnosti. Od roku 2012 spolupracuje s Mladou frontou – s deníkem E15 a měsíčníkem Strategie. Vyzkoušel si i pozici editora E15.cz. Jako freelancer provozuje vlastní web Biztweet.eu a spolupracuje s dalšími českými a slovenskými tituly.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.