Televizím vládne stále Nova a platforma DVB-T

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Ačkoli zemská digitalizace přinesla i na náš televizní trh řadu novinek, dvě věci se nezměnily. Většina diváků stále spoléhá na zemský příjem a v oblasti stanic je jedničkou TV Nova. Podívejme se na to, jak jsou jednotlivé technologické platformy v našich domácnostech zastoupeny a které televizní stanice sledujeme nejvíce.

Digitalizaci pozemního vysílání máme v první fázi už zdárně za sebou a pomalu začínáme vyhlížet standard DVB-T2, se kterým by mělo přijít do terestriky mimo jiné vysílání v HD rozlišení. Příliš ale nepředbíhejme a řekněme si, co přinesl proces digitalizace, který skončil teprve před několika měsíci.

Pozitivní zprávou pro dominantního poskytovatele vysílacích služeb u nás je především fakt, že primární televizní platformou v České republice zůstalo stále zemské vysílání. Přesto, že jeho pozice byla v průběhu několika let značně oslabena, z posledního průzkumu, který v polovině června zveřejnila agentura STEM/MARK, vyplývá, že příjem DVB-T preferuje v tuto chvíli 46 procent domácností. Jde konkrétně o 22 procent těch, které spoléhají na společnou televizní anténu, 19 procent má zajištěný individuální příjem a 5 procent lidí má anténu pokojovou.

Proč je DVB-T stále dominantní platformou

Důvod, proč je o pozemní vysílání stále zájem, je jednoduchý. Digitalizace přinesla i v něm větší počet programů, než jsme byli zvyklí u analogu. Čtyři programy by už dnes pochopitelně divákům nestačily. České Radiokomunikace ke svým koncovým zákazníkům, což jsou právě běžní lidé, distribuují signál třech televizních multiplexů s programy České televize, Novy, Primy, TV Barrandov, Óčkem a nově také celoplošnou televizí Pětka, o níž ještě bude řeč.

Do hry navíc vstoupil i další operátor, kterým je společnost Digital Broadcasting. Za tou stojí v mediálních kruzích velice dobře známý podnikatel Radim Pařízek. Na chodu této sítě se donedávna určitým způsobem podílel i Vladimír Železný, který ovšem po několika měsících z projektu multiplexu 4 vycouval. Síť k divákům dopravuje programy ČT1 HD, Nova HD, Fanda a TV Pohoda. Od 1. prosince by tu měla zahájit vysílání tematická stanice Inzert TV, která vychází ze dvou let starého projektu stanice InzertMax.

Pozemně i tři desítky programů

V některých oblastech České republiky navíc fungují takzvané regionální sítě. Ty jsou zatím čtyři – v Praze, Českých Budějovicích, na Liberecku a Ostravsku. I ty mohou divákům nabídnout nové programy, i když jde většinou o méně významné hráče. V Praze se jedná například o TV Metropol. Diváci v příhraničí navíc můžou sázet ještě na pozemní signály od našich sousedů. Sečteme-li všechny programy dohromady, není vyloučeno, že v některých lokalitách je možné přijímat díky DVB-T i více než tři desítky televizí.

Na tuto skutečnost mohou sázet především diváci na Moravě, kteří mají to štěstí a nacházejí se například v blízkosti hranic – Česko-Slovensko-Polsko nebo Česko-Slovensko-Rakousko. Na pozemní vysílání sází především lidé, kteří nejsou ochotni za televizní signál platit, případně jim stačí skutečně omezená nabídka. Pay-TV v oblasti zemského vysílání prozatím nefunguje, ovšem není vyloučeno, že se ho časem dočkáme. To bude ale až s příchodem DVB-T2.

Satelit dýchá terestrice na záda

Přesto, že terestrika je stále dominantní televizní platformou v České republice, na pomyslná záda jí velice úspěšně dýchá satelit, který podle posledního průzkumu agentury STEM/MARK přijímá 33 % domácností. Za touto skutečností je především fakt, že vysílání z družice nabízí základní české a slovenské programy za minimální poplatek 29 korun měsíčně. Je-li tedy řeč o hlavních hráčích na našem trhu, jsou to služby Skylink a CS Link. I když provozovatel služeb tvrdí, že kanály od našich východních sousedů jsou dostupné pouze na tamních kartách (s výjimkou Slovenské televize), praxe je pochopitelně jiná. Celorepublikové pokrytí díky satelitu tak mají i programy jako Markíza, Doma, Dajto, JOJ a Pluska (dříve JOJ Plus). Zájemci navíc získají už za cenu 29 korun měsíčně i HD kanály ČT 1 HD, ČT 4 HD, Nova HD a Prima family HD.

Přesto, že satelitní operátoři se snaží přizpůsobovat podíly jednotlivých platforem ve svůj prospěch, nedávno vyšly najevo pravděpodobně skutečná čísla, která zveřejnila společnost Central European Media Enterprises (CME) jako mediální dům, jehož programy jsou u těchto operátorů šířeny. Ukázalo se, že Skylink a CS Link mají dohromady téměř stejně zákazníků jako Digi TV.

Share sledovanosti - podzim 2011 v kategorii 15+Share sledovanosti - podzim 2011 v kategorii 15+

Aby M77 Group, provozovatel dvou zmíněných satelitních služeb, lépe operovala s čísly, počítá si do statistik prezentovaných navenek i zákazníky se základní programovou nabídkou Digital (29 korun měsíčně). Pak může tvrdit, že jich má téměř okolo dvou milionů, sečteme-li tedy Českou republiku i Slovensko.

Pokud jde ale o klienty, kteří si objednávají některý balíček s prémiovými stanicemi, pak je jich pouze okolo dvou set tisíc. Digi TV jich vykázala v prvním pololetí letošního roku 190 tisíc. Satelitním službou s nejmenším počtem zákazníků, která své údaje zveřejnila, je freeSat by UPC Direct. Ta měla na konci stejného období 91 tisíc klientů. Virtuální operátor T-Mobile televize, který po technické stránce funguje na kapacitě Skylinku, počet svých klientů nezveřejňuje.

Kabelová televize a IPTV jsou v menšině

Podíly kabelových a IPTV operátorů jsou v České republice zanedbatelné. Podle posledního průzkumu STEM/
/MARK využívá kabelovou televizi v tuzemsku 19 % domácností, přičemž největším hráčem na našem trhu je společnost UPC Česká republika. Ke konci prvního pololetí si ji předplácelo 418 500 zákazníků. Jde pochopitelně o nabídku digitální. Stále je ještě řada klientů, kteří dávají přednost původní distribuci.

Analogovou televizi od UPC si předplácelo na konci prvního pololetí 74 700 domácností. V tomto případě je důležité zmínit fakt, že analogová kabelová televize je v praxi zdarma dostupná každému klientovi digitální kabelovky. Může ji využít například pro další televizor. Počet zákazníků z IPTV je opravdu zanedbatelný. V České republice ji využívají pouhá 2 % domácností. Nejvýznamnějším hráčem na tomto poli je společnost Telefónica Czech Republic se svou službou O2TV. Na konci prvního letošního pololetí ji využívalo 139 tisíc zákazníků.

Stálý lídr

Přestože na českém televizním trhu už je v tuto chvíli dost hráčů, kteří se uchází o přízeň diváků a tedy i co největší podíl na peoplemetrových koláčích, lídrem trhu zůstává stále Nova Group, respektive její vlajkový kanál televize Nova. Podíváme-li se na týdenní sledovanost, její podíl se pohyboval během letošního podzimu vždy nad 25 % ve skupině diváků starších 15 let.

Její sesterský kanál Nova Cinema už je na tom o poznání hůře a od září se zatím nedokázal přehoupnout přes 5% hranici. Vykazuje v podstatě podobná čísla jako TV Barrandov, která na tom byla ale v hlavní televizní sezoně o něco málo lépe. Nova Group navíc může sázet i na start svého nového kanálu Fanda, který je primárně věnovaný mužům. Do sledovanosti ale zatím příliš nepromluvil.

V době psaní tohoto textu, což byla polovina října 2012, jeho podíl dosáhl 1,03 %. Aby Nova ovšem svůj úspěch zdůraznila, přestala úplně novinářské obci sdělovat, jak je na tom právě ve skupině diváků starších 15 let. V tiskových zprávách zveřejňuje sledovanost už výhradně pro skupinu 15–54. Což pochopitelně vypadá lépe.

Share sledovanosti - podzim 2012 v kategorii 15+Share sledovanosti - podzim 2012 v kategorii 15+

Nova je pořád silný brand

Co stojí za úspěchem Novy i v době digitalizace? Je to především síla značky, ale také fakt, že v první polovině 90. let získala tato stanice síť po bývalém druhém okruhu Československé televize. Vzhledem k tomu, že nabídla pořady, které se do té doby na našich obrazovkách neobjevovaly, stala se fenoménem.

V době, kdy přišla televizní digitalizace, byla sice její pozice značně oslabena, ovšem díky stále atraktivním formátům a především nesestřelitelným Televizním novinám, zůstává i nadále lídrem, i když příchodem nových kanálů pochopitelně značně oslabeným. Dobře fungují i její stěžejní formáty jako je Ordinace v růžové zahradě 2 (sledovanost okolo 1,8 milionu diváků), Ulice a nově také Gympl s ®učením omezeným, který sice není tak úspěšný a dokážou ho porážet i konkurenční Cesty domů na Prima family, nicméně i tak vykazoval sledovanost okolo jednoho milionu diváků. Jen pro představu, týdenní sledovanost vlajkové lodě České televize, kanálu ČT 1, se pohybuje během letošního podzimu jen mezi 16 až 17 %.

Útok Primy na jedničku trhu shořel

Vedení televize Prima mělo, zdá se, před začátkem podzimní sezony až přehnané očekávání. Připomeňme několik výroků, za nimiž stojí programový ředitel skupiny Petr Vladyka. Ten například uvedl: „Asi tři týdny zpátky jsme byli před Novou, předminulý týden jsme byli o půl procenta za Novou, čili obě skupiny už jsou dnes v zásadě čistě technicky z pohledu čísel vyrovnané.“

Pravda je taková, že tento výrok padl v době prázdnin, kdy je chování diváků diametrálně odlišné například od podzimu. Vladyka je i autorem následujícího výroku směrem k seriálu Obchoďák: „Věříme, že nám pomůže natrvalo smazat rozdíl ve sledovanosti mezi námi a konkurencí.“ Praxe ale dopadla tak, že místo toho, aby Prima vysílala Obchoďák ve 20 hodin proti Gymplu na Nově, stáhla ho až na dobu po 21. hodině, kde ani zdaleka nedosahuje milionové sledovanosti. Prima se bohužel v očích veřejnosti poškodila i dalšími tahy – přesunem seriálu Základka nebo stažením talk-show Zrcadlo tvého života.

Její sesterský kanál Prima love pak ukázkově „pohřbil“ závěrečnou řadu oblíbeného zahraničního seriálu Zoufalé manželky, který nasadil nejprve po 23. hodině, a pak ho přesunul až za půlnoc. Chtělo by to zkrátka příště více promýšlet tah na branku. Osobně si myslím, že podzim na Prima family atraktivní byl, ovšem několika kroky ze strany programového oddělení došlo k jeho značnému narušení.