U každé kampaně vnímáme výkon a brand

Alexandra Poláková, marketingová ředitelka Allegro Group CZ

Alexandra Poláková, marketingová ředitelka Allegro Group CZ Zdroj: archiv Allegro Group

Rozhovor s marketingovou ředitelkou Allegro Group

V dubnu letošního roku se skupina Allegro Group zásadně rozrostla. Do té doby u nás provozovala aukční server Aukro.cz. Jak se skupině, která v Česku a na Slovensku provozuje 18 portálů, daří propojovat služby serverů? Ptali jsme se marketingové ředitelky Allegro Group CZ Alexandry Polákové.

V rámci holdingu prezentujete každou z osmnácti služeb zvlášť. S jakými marketingovými aktivitami jsme se mohli za ony čtyři měsíce od vaší expanze na český a slovenský trh setkat?

Už v druhém kvartále letošního roku jsme si prošli velkou ATL kampaní Aukra, s AukroCity jsme vstoupili také na pole slevových serverů, což jsme dávali vědět v médiích. A aktuálně proběhl rebranding inzertního portálu na nový brand Spěcháto.cz… Bylo toho tedy poměrně dost.

Největším projektem holdingu je každopádně stále Aukro. Server před časem avizoval, že se přiblíží víc k zákazníkům, kteří nechtějí nakupovat prostřednictvím aukcí. Daří se to?

Jednoznačně ano. Když se podíváte na homepage Aukra, můžete sami vidět výrazný posun. Právě dobíhající ATL kampaň nám přivedla spoustu uživatelů, kteří na Aukru nakoupili poprvé a chtějí nakupovat nové zboží za pevné ceny. Díky kampani se nám zvedl i počet prodejců, nabízejících toto zboží. Prodejci se nám sami aktivně ozývají a chtějí spolupracovat na dalších kampaních. Hlavně jsem ráda, že se nám daří měnit vnímání Aukra z čistě aukčního portálu na kombinaci aukcí a nového zboží od profesionálních prodejců.

A jak na tyto změny reagují naopak uživatelé, kteří jsou zvyklí nakupovat v aukcích?

Je pravda, že se z části setkáváme s negativními reakcemi. Naštěstí jich není moc a nezaznamenali jsme odliv uživatelů nebo jiný pokles. Chceme našim uživatelům dát najevo, že se aukcí nezříkáme. Pořád jsou pro nás důležité, vždyť Aukro na nich vyrostlo. Posun k B2C je ale reakce na aktuální situaci na trhu a vidíme v ní možnost dalšího růstu, proto ty změny. Věřím, že model aukcí a nakupování za pevné ceny může spokojeně a hlavně úspěšně existovat vedle sebe.

Je celá ATL kampaň, o které mluvíte, a onen posun k B2C reakcí na slevové servery? Představují pro Aukro tyto servery konkurenci?

Slevové servery Aukro nevnímá jako konkurenci. Ale v hromadném nakupování vidíme jednoznačně příležitost. I proto jsme už minulý rok spustili Úlovky.aukro, kde nabízíme produkty za akční ceny. Začátkem května jsme uvedli i vlastní slevový server AukroCity, který vstupoval do velmi konkurenčního prostředí. Je pravda, že na trhu je téměř tři sta slevových serverů, ale pokud se udělá kampaň s nápadem, tak funguje. Momentálně jsme pátí v počtu unikátních návštěvníků, a to už po dvou měsících od spuštění.

Jak vyhodnocujete kampaně obecně? Jsou pro vás kampaně snáze měřitelné, vzhledem k tomu, že jste internetová firma?

Každou kampaň máme zaměřenou na dvě části: na výkon a na brand. Výkonové kampaně řešíme především v rámci online. Měříme, co se dá! Měříme návštěvnost, počet zobrazení, konverzi, vývoj registrací, prokliky, samozřejmě samotné transakce a další proměnné. Z pohledu brand kampaní vyhodnocujeme vnímání značky a positioning.

Nedávno jste na Aukru spustili také možnost online plateb. Jaký je o ně zájem?

Platby přes PayU, které jsme zavedli teprve před několika měsíci, aktuálně nabízí 30 procent prodejců a stoupá i počet zákazníků, kteří PayU používají. Zákazníci si už uvědomují výhody těchto plateb, tedy hlavně bezpečnost a rychlost. Aukro funguje jako zprostředkovatel prodeje mezi prodejcem a nakupujícím, ale díky platbám přes PayU máme kontrolu nad finančním tokem prostředků a můžeme lépe předcházet problematickým transakcím.

Jaké zboží se dnes na Aukru vlastně prodává nejvíc? Záleží třeba i na ročním období?

Víte, nejvíce záleží na atraktivitě samotné nabídky. Nejprodávanější je vždy aktivně promované zboží v rámci co-brand spolupráce. Při výběru tohoto zboží se řídíme údaji z nezávislého srovnávače Heuréka (rovněž člen skupiny Allegro Group). Aktuálně je nejprodávanější zboží z kategorie dům a zahrada, na dračku jdou bazény a trampolíny. Jako dárek za vysvědčení se hodně kupovalo Lego, a když tak vzpomínám na další bestsellery, úspěšné byly grily, foťáky, pračky, stany a sportovní potřeby, kosmetika. Kromě tohoto klasického spotřebního zboží se např. dařilo i českému česneku, prodali jsme ho přes 620 kilo za jeden týden. V rámci aukcí jsou nejúspěšnější starožitnosti a sběratelské kousky.

AukroCity mělo mimochodem výrazný vstup na trh díky parodické kampani na konkurenční slevové servery. Jakou komunikaci využíváte momentálně, tedy necelé dva měsíce po spuštění?

Na úvodní kampaň jsme navázali soutěží Lama Deals. Jedná se o soutěž, kdy uživatelé sami vymýšlejí bláznivé nabídky, které jsou vtipné a postrádají smysl. Vrcholem komunikace pak byl VIP koncert skupiny Kryštof. Lístky na něj si uživatelé kupovali v úvodní nabídce při spuštění AukroCity. Celý koncert jsme pojali jako event a aktivně se zapojilo téměř padesát našich zaměstnanců včetně managementu. Právě náš osobní kontakt se zákazníky AukroCity skvěle zafungoval. Všichni aspoň viděli, že jsme normální lidi, kteří se umí bavit.