Velký Cirkus: Dveře kinematografii dokořán

Dveře kinematografii dokořán

Dveře kinematografii dokořán Zdroj: Mlada fronta a.s.

Po rocích přepisování zákona, lobbování v parlamentu včetně zapojení vnad některých nejmenovaných hereček a závěrečné bizarní přetahované s tehdejším prezidentem Václavem Klausem se kolos dal do pohybu. Nový systém české kinematografie a podpory filmových producentů, který spustil v závěru roku 2012 přijatý zákon o audiovizi, má ambici udělat z České republiky jedno z výrobních center globálního televizního a filmového průmyslu.

Již první zahraniční kontrakty, které směřují do tuzemských ateliérů a exteriérů, dávají tušit solidní byznysový potenciál: třetí řada německo-francouzského seriálu Borgia, televizní série z produkce BBC Mušketýři, dánský seriál 1864 a z filmových projektů zejména Child 44 slavného režiséra Ridleyho Scotta (zde v roli producenta). Byť to s sebou bude přinášet nesmysly typu pražské scenerie v roli Londýna (Moskvy, Ulánbátaru, podle potřeby), konfrontace se zahraničními kolegy udrží úroveň filmových a televizních štábů a snad jednou zaseje semínka v podobě českých seriálů světové úrovně (první ochutnávkou může být Hořící keř).

Nový systém přidělování podpor, dotací pro jednotlivé projekty bezpochyby zažehne nespočet polemik. Stačí si vzít největší komerční tryskáč letošního roku, komedii Babovřesky Zdeňka Trošky, jejíž tržby ke konci března překročily hranici 76 milionů korun. Babovřesky loni dostaly z programu podpory filmového průmyslu přes pět milionů korun. Bez šance nejsou ani Babovřesky 2, které se začnou točit v květnu a které na konci března prošly takzvaným kulturním testem (nutný předpoklad pro získání filmových vratek). Splňují Babovřesky kritérium propagace a uchování evropské kultury? Ano i ne. Každopádně jsou důkazem, že i v českých podmínkách lze rozjet slušný filmový „byznys“.

Na Barrandov!

S rozjezdem kinematografického systému ožívají i barrandovské ateliéry. Nový generální ředitel Petr Tichý plánuje na barrandovském kopci postavit pořádné zázemí pro filmaře a především rozjet produkční a producentské centrum. To by jednak poskytovalo servis a jednak se poohlédlo na evropském kontinentu po vhodných koprodukcích. Kromě toho hodlá udržovat a posilovat i spolupráce s televizemi: v ateliérech Barrandov Studio točí dlouhodobě Nova, čím dál častěji HBO a nárazově Prima a Česká televize. Uvidíme, zda se vrátí i kdysi sesterská TV Barrandov.

Když už je řeč o českém HBO, Velký Cirkus stále obdivuje krásnou schizofrenii této firmy. Kolem nadmíru povedené minisérie Hořící keř se v uplynulých měsících (po právu) strhl neuvěřitelný bengál, zatímco kolem nadmíru rozsáhlé operace nizozemského vysílání z České republiky panuje až neuvěřitelné ticho. A to prosím Time Warner skrz evropské pobočky HBO nalil do akce již přes miliardu korun.

Tady je Bakalovo

Zcela bez zájmu „velkých“ sdělovacích prostředků vzniká v pražském Karlíně komplex budov, o kterém ještě hodně uslyšíme. Takzvaný Bakalův Karlín poskytne útočiště nejen vydavatelství Economia (Hospodářské noviny, Ekonom, iHNed.cz), ale i dalším mediálním a showbyznysovým firmám známého miliardáře (M Marketing, Luxury Brand Management, Original Communications atd.). HN již mají stanoven termín stěhování z Letné – 30. červen. Při pohledu na vizualizaci rozsáhlého open spaceu Velký Cirkus chápe obavy a nechuť mnohých novinářských kolegů.

Zdeněk BakalaZdeněk Bakala | 7 Petr Topic

Právnická lahůdka

Největší zábavu v rádiové branži poskytne ještě několik dlouhých měsíců bezpochyby spor Českého rozhlasu a Lagardère Active o síť BBC Radiocom (Praha). Lagardère za převod podílu zaplatí celkem 30 až 40 milionů korun, z vysílání BBC má vzniknout nové zpravodajské rádio Zet. Při pohledu na sebevědomí Michela Fleischmanna, zarputilost Petera Duhana a (snad) věcnost Rady pro rozhlasové a televizní vysílání je jasné, že věc zatím spěje k dlouhému právnímu sporu. Lagardère tvrdí, že při vysílání BBC (Zet) „může“ přebírat bloky Českého rozhlasu, zatímco ČRo je samozřejmě přesvědčen, že „musí“. RRTV zatím dává za pravdu spíše veřejnoprávnímu rozhlasu, když konstatovala porušení podmínek licence ze strany Lagardère. Vyložená právnická lahůdka.

Propadáme? Zdražíme

Nejpevnější nervy má ale bezpochyby vedení Novy. V lednu a únoru padaly CET 21 jak prodeje GRP, tak výkon programů Nova Group (skupina D15–54, celý den). Nejsilnější komerční televizi to nerozházelo a v poklidu oznámila další zvyšování některých cen reklamy na duben. Stejně tak konkurenční Prima Group, která zvýšila ceny inzerce v průměru o sedm procent (mezi mediálkami se neslo brumlání, že to má být obchodní kompenzace Primy za pád vlastní sledovanosti). Pro inzerenty vyloženě radostná situace, která čím dál více vybízí k přemýšlení nad ostatními mediatypy.

Lišácké déčko

Záhada, kam vedení České televize nakýbluje chystaný dětský kanál ČT:D (obsahující i ČT art), se poněkud projasňuje. Pátý program Kavčích hor by se měl objevit ve vznikajícím pražském multiplexu Českých Radiokomunikací plus v několika dalších krajských multiplexech. Lišácké řešení, které Petru Dvořákovi poskytne čas do nástupu MPEG-4 a rozšíření prostoru v celostátních multiplexech.