Velký Cirkus: Mogul Babiš nezadržitelně sílí a roste

Mogul Babiš

Mogul Babiš Zdroj: Repro Strategie

Jsme svědky dost zásadní změny poměrů – na tiskovém, rádiovém, televizním a koneckonců i politickém trhu. Vstup miliardáře Andreje Babiše do politiky a médií znamená nové rozdání karet a vytváření nových pravidel hry.

Babišovy aktivity zvýšily rovněž akviziční apetýt dalších velkých hochů, kteří masová média potřebují ke krytí svých klíčových obchodních zájmů.

Sílící těžkotonážní palba deníků Agrofertu a Lidových novin na předsedu vlády Bohuslava Sobotku (ČSSD) municí jménem privatizace OKD a kauza Appian dává tušit, kdo je tu ve skutečnosti nejsilnějším hráčem s doposud nevídaně širokými možnostmi ovlivňovat byznysové záležitosti i věci veřejné. A to nechme stranou fakt, že v historii České republiky snad dosud nenastala situace, kdy by vládě byly nakloněny hned tři celostátní deníky – Právo, Lidovky a deník Dnes.

To samé v bledě modrém platí pro rádia. Únorovou akvizicí získal Babiš nejsilnější celoplošné rádio Impuls a jako návdavek lokální stanici RockZone 105,9. K tomu příděl licence od vysílací rady pro nové středočeské rádio na středních vlnách. Takovému seskupení by slušelo už jen nějaké mediazastupitelství, které hraje významnou roli na rádiovém trhu.

Libovůle

Přesně podle předpokladů se do Rady České televize (i Českého rozhlasu) dostali v první řadě kandidáti s výraznou politickou podporou v zádech. Stále platí, že ČT byla, je a bude hlavně politickou institucí. Mezi novými radními jsou i Babišovi lidé. Anebo, pokud se Babiš rozhodne a dokáže to protlačit Poslaneckou sněmovnou, stačí dvakrát za sebou neschválit výroční zprávu Rady ČT a může si navolit radu dle svého uvážení.

Sečteno a podtrženo: Andreji Babišovi se za rok podařilo získat výsadní postavení v médiích, které společně s postem ministra financí a řízením FAÚ, pozicí šéfa ANO a nejpopulárnějšího politika vytváří dost výbušný mocenský koktejl. Ostatně rozpohybování dalších miliardářských skupin při hledání možných akvizic na mediálním trhu (Ringier Axel Springer – papíroví vlastníci Daniel Křetínský a Patrik Tkáč) dává tušit, že v budoucnu nás čeká řada zajímavých situací.

Uragán se blíží

V čele televize Prima skončili v polovině března generální ředitel Martin Konrád a výkonný ředitel Pavel Kejla. Vedení FTV Prima dočasně přebral Marek Singer, který tento flek opustil na konci roku 2012. Singer bude nadále pokračovat ve funkci výkonného viceprezidenta MTG pro CEE. Těžko říci, kde pánové Kejla s Konrádem udělali chybu, faktem je, že za poslední rok televize zažila výrazný sešup čísel sledovanosti. Prima rovněž vytvořila novou pozici výrobního ředitele. Tím se stal Radko Janoušek, spolumajitel produkční firmy Core Production, která pro Primu vyrábí mimo jiné stěžejní seriál Cesty domů.

Marek SingerMarek Singer | E15 Robert ZlatohlavekMarek Singer

Být nezávislým externím producentem, tak jsem nervózní – oba akcionáři Primy mají své investice v produkčních společnostech plus klíčovou pozici pro výrobu zastává de facto konkurent. Kdo pak na trhu zbývá ze zadavatelů? Nova si výrobu zajišťuje převážně vlastními silami, tradičně velké sumy do externích produkcí vkládá Česká televize. Jenomže na Kavkách se dá brzy očekávat pořádné zemětřesení, které může současný systém vystavěný ředitelem Dvořákem pořádně rozkolísat.

Jinými slovy: pokud loňský rok byl na mediálním trhu nabitý událostmi, ty pravé uragány podle všeho přijdou letos či napřesrok.

Aleš BorovanAleš Borovan | Archiv StrategieAleš Borovan