Velký Cirkus: Nad Karlínem zahřmělo

Noviny, ilustrační foto

Noviny, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Přestěhované vydavatelství Economia Zdeňka Bakaly začalo bojovat o přežití. V následujících měsících propustí přes 100 lidí z celkového počtu více než 600 a přehodnotí některé diskutabilní tituly.

Komu se při představě radikálních zeštíhlujících opatření (včetně výrazné přestavby managementu) protáčejí panenky, ten by si měl uvědomit, že při zachování stávajícího kurzu by Economia za rok za dva také vůbec nemusela existovat. Dílem amatérského a neschopného managementu, dílem poklesu celého trhu se v tomto vydavatelství prošustrovaly neuvěřitelné peníze. Zároveň mezi vlastníky velkých printových médií (včetně Zdeňka Bakaly) v posledním roce došlo k významné mentální změně: žádný velký deník (týdeník, magazín) to už nemá jisté, pryč je ta doba, kdy se do něj lily desítky milionů čistě z nostalgie a kvůli značce. Pokud si na sebe nedokáže vydělat, pryč s ním! Dá se očekávat, že po volbách nastane podobná očistná kúra i v Mafře Andreje Babiše.

Bude zajímavé sledovat, jak se s novou situací popasují ty skupinky českých novinářů, které stále trpí iluzí, že noviny jsou něco speciálního, že jsou mimo běžný byznys a že by jejich majitelé neměli do chodu redakcí zasahovat. Odhad: patrně největší zápolení v tomto ohledu čeká nový management Economie s týmem Respektu, který uměl před několika lety zle zavrčet na majitele toužícího po změně kurzu týdeníku.

Nova GroupNova GroupNova Group

Nova otáčí

Dost podstatné změny proběhly a probíhají na Nově a v celé CME, kterou konečně fakticky ovládl zábavní obr Time Warner (papírově drží 49,8 procenta akcií). Operace proběhla relativně nenápadně: v polovině června vypršela dohoda TW o výkonu hlasovacích práv se zakladatelem bermudské skupiny Ronaldem Lauderem, v srpnu pak z vedení firmy vytlačil Adriana Sarbua, kterého nahradili dva CEO Michael Del Nin a Christoph Mainusch. V těchto týdnech rovněž v CME a CET 21 probíhá kontrola hospodaření, kterou provádějí zahraniční pracovníci McKinsey.

Rozhodně je co kontrolovat. Být Time Warner, určitě se zajímám o to, jak vznikla konsolidovaná ztráta CET 21 za první pololetí 2013 ve výši přes miliardu korun. Hlavní viník je přitom znám: obchodní model Nova Group na letošní rok, který zvedl ceny o desítky procent a odboural obvyklé agenturní slevy. Jen za prvních šest měsíců tak z Nova Group mohlo zmizet na reklamních tržbách na 600 milionů korun. Ještě že se v průběhu léta začaly hrany mezi zadavateli a televizí obrušovat – možná i díky odchodu nejvyššího Rumuna.

Z pořadu Primy, ilustrační fotoZ pořadu Primy, ilustrační foto

Každého zajímá, jak se managementy Novy a Primy popasují s novými obchodními modely na rok 2014. První zprávy nezní pro zadavatele a mediálky úplně optimisticky: Prima počítá s nárůstem o zhruba 10 procent, Nova pak v řádu několika procent. Samozřejmě, vše pak bude záležet na konkrétních dohodách. A tady pro inzerenty trochu svítá sluníčko. Je jasné, že řídící tým CET 21 bez Adriana Sarbua se před novým faktickým majitelem bude chtít blýsknout mnohem lepšími výsledky – což po katastrofálním propadu v první polovině roku nebude tak těžké. Současně však bude muset jít cesta nového růstu na barrandovském kopci přes větší vstřícnost a kompromisy s požadavky zadavatelů. Ostatně obchodní ředitel CET 21 Jan Vlček prohlásil, že přístup Novy od ledna 2014 nebude tak „striktní“ jako na počátku letošního roku.

Aleš BorovanAleš Borovan | Archiv StrategieAleš Borovan