Volvo: Zmrtvýchvstání v čínské režii

Volvo vyhlásilo, že v roce 2020 v jeho vozech nikdo nezemře ani se vážně nezraní.

Volvo vyhlásilo, že v roce 2020 v jeho vozech nikdo nezemře ani se vážně nezraní. Zdroj: Repro Strategie

Ještě nedávno to vypadalo na nekrolog. Dnes se o švédské automobilce Volvo píše jako o skandinávské hvězdě.

Volvo tři roky za sebou překonalo rekordní prodeje a s provozní marží za první čtvrtletí letošního roku se dostalo na úroveň BMW, Audi a Mercedes-Benz. Má se tedy německý triumvirát začít bát? Zatím ne, ale je zřejmé, že v blízké budoucnosti už klidné spaní mít nebude.

Jedenáct miliard, které čínský miliardář Li Šufua, majitel čínské automobilky Geely, před šesti lety za „neviditelnou“ švédskou značku zaplatil, se mu vrací. Čínské peníze Volvo rozhýbaly a zapomenuto je rozpačité období, kdy patřilo Fordu.

„Jsem velmi optimistický, co se týká budoucnosti této značky,“ řekl Ian Fletcher, analytik IHS Automotive. „Jejich znovuzrození nekončí, pořád mají co nabídnout.“

Proti skeptikům

Za prvních šest měsíců letošního roku prodalo Volvo ve světě čtvrt milionu vozů, což představuje meziročně 10,5procentní nárůst. V Evropě, kde jsou pro automobilku klíčové trhy ve Švédsku, Německu, Velké Británii a ve Francii, vzrostl odbyt značky o 10,3 procenta na takřka 140 tisíc vozů. Nejžádanější byl model XC60. Provozní marže za první čtvrtletí činila 7,5 procenta (loni touto dobou byla nulová). Volvo tak v tomto ohledu letos předstihlo Mercedes-Benz.

První vůz zrozený „po éře Fordu“, model XC90 (II), navíc posbíral po celém světě dosud více než sto ocenění včetně ceny 2016 North American Truck of the Year. Obdržel i cenu Brand Design Language Awards 2016, když předstihl vozy Mercedes-Benz, Jaguar, Kia a Renault. V klání o evropské auto roku skončil druhý, za vítězným Opelem Astra zaostal jen o 18 bodů. Takové umístění v této prestižní soutěži dosud nezískalo žádné SUV.

Model XC90 je nejprodávanějším vozem značky Volvo v USA.Model XC90 je nejprodávanějším vozem značky Volvo v USA. | archiv Model XC90 je nejprodávanějším vozem značky Volvo v USA.

Ofenziva Volva zaskočila i dosud skeptické analytiky. Ti už uznávají, že cíle prodávat ročně 800 tisíc aut by opravdu mohlo dosáhnout. Vždyť loni si našlo 503 tisíc nových zákazníků a rok předtím 466 tisíc. V roce 2020 by si Volvo chtělo také podle svých plánů ukousnout z evropského trhu dvouprocentní podíl – a to by byl dvojnásobek oproti loňskému roku. Zvláštní přitom je, že představitelé Volva nepřicházejí s žádnými bombastickými prohlášeními na rozdíl od vedoucích manažerů jiných automobilek. Jako kdyby se pořád nepovažovali za členy elitní skupiny.

„Volvo se jednou stane skutečným globálním hráčem ve světě prémiových aut,“ řekl v lednu Hakan Samuelsson, který automobilku vede od roku 2012. Nyní spoléhá hlavně na novou kompaktní modulární architekturu (CMA). „Takovou platformu jsme potřebovali. Umožní nám nabízet volva bez kompromisů,“ řekl Samuelsson při květnovém debutu CMA ve švédském Göteborgu.

Na západ i východ

Volvo se chce prosadit hlavně ve Spojených státech. Loni tam prodalo 70 tisíc aut (v roce 2010 to bylo zhruba 54 tisíc vozů), pokořit chce hranici 100 tisíc vozů. Podobně chce zabodovat i na dalším obrovském trhu, v miliardové Číně. Tam letos od ledna do června prodalo 40 688 vozů, tedy o 6,3 procenta více než za stejné období loňského roku.

Samuelsson horuje za kompaktní vozy se znaky sedanu. „Jsem přesvědčený, že auta vypadající jako sedan mohou být prodejně velmi zajímavá. Vidíme jejich rostoucí potenciál v USA i v Asii,“ řekl. Právě v Číně roste zájem o zde vyráběný sedan Volvo S60L. Švédy přitom inspiroval úspěch sedanu Audi A3. Ten debutoval v USA v dubnu 2014 a do Číny se dostal o pět měsíců později.

Koncept nového vozu VolvoKoncept nového vozu Volvo | archiv Koncept nového vozu Volvo

Šéf designu Volva Thomas Ingenlath řekl, že A3 ukázalo silný potenciál sedanů v segmentu kompaktních vozů, a pokud do něj Volvo vstoupí, jeho vůz bude odlišný od modelu A3, který překvapivě považoval za „příliš retro“. „Myslím, že můžeme nabídnout mnohem modernější interpretaci toho, jak by měl sedan vypadat,“ řekl Ingenlath.

Horké zboží

Současné plány Volva jsou opravdu neuvěřitelné ve srovnání s lety minulými. Ještě nedávno značka skomírala, sama téměř nic nevyvíjela a vycházela z technologií Fordu, svého amerického majitele.

„Když jste součástí velkého výrobce, tak musíte povětšinou vycházet z nastavení skupiny. A to může vést i k některým restrikcím,“ popsal situaci Volva Fletcher z IHS.

Když značku koupil majitel čínské automobilky Geely, málokdo věřil, že dojde k proměně. Ovšem úspěch modelu XC90 a představení nových S90 a V90 umocnily sebedůvěru švédských inženýrů a designérů.

Před pěti lety se šéfem výzkumu a vývoje stal Peter Mertens. Podle svých slov dostal frustrovaný inženýrský tým, který nebyl schopen reagovat na konkurenci, neměl k tomu prostředky a trpěl nedostatkem nezávislosti. Prvním testem pro Mertensův tým v „nové éře“ bylo to, co nazýval „kompletním převlečením“ modelu XC60. Od chvíle, kdy došlo k jeho faceliftu, se model stal nejprodávanějším prémiovým středně velkým SUV, i před takovými vozy jako Audi Q5 a BMW X3. „Prodáváme XC60 jako horké zboží,“ řekl Mertens a dodal, že úspěch vdechl jeho týmu ohromnou sebedůvěru.

Milníky
1927
Společnost Volvo Personvagnar byla založena 14. dubna ve švédském Göteborgu jako divize firmy SKF zabývající se výrobou ložisek. V tomto roce byl vyroben první vůz – Volvo ÖV4.
1935
Volvo AB bylo představeno na švédské burze, SKF prodal většinu akcií.
1999
Ford koupil Volvo Car za 6,45 miliardy dolarů.
2010
Volvo zakoupila čínská automobilka Geely za 1,8 miliardy dolarů.
2016
Automobilka zaměstnává 29 tisíc lidí. Hlavní závody jsou ve Švédsku (Göteborg), Belgii (Gent) a v Číně (Čengdu a Daqing), motory se vyrábějí ve švédském Skövde a čínském Zhangjiakou, součásti karoserií v Olofströmu. V roce 2018 bude otevřen závod v USA.

Bez volantu

Volvo se vždy pyšnilo tím, že patří k nejbezpečnějším. Jeho vozy jsou doslova přeplněny všemi možnými bezpečnostními asistenty. Nyní zašlo ještě dále, když vyhlásilo, že v roce 2020 v nich při haváriích nejenže nikdo nezemře, ale ani se vážně nezraní.

Sází také na elektromobilitu, počítá s tím, že ve stejném roce budou elektromobily a plug-in hybridy tvořit deset procent jeho produkce. O pět let později by jich mělo být na světě jeden milion se značkou Volvo. Každý nový model by měl mít i dvě hybridní verze.

„Jsme přesvědčeni, že se trh otevírá elektromobilitě. Ceny baterií klesají, jejich výdrž stoupá a roste infrastruktura dobíjecích stanic. Je jisté, že se nemůžeme vracet k benzinovým motorům. Omezení CO2 budou významně stoupat,“ řekl šéf Volva Hakan Samuelsson.

Automobilka se navíc zařadila mezi účastníky velkého závodu globálních výrobců, kteří chtějí nabízet autonomní auta mezi prvními. Technologii, která umožní jezdit s vozem „bez volantu“, bude již brzy montovat do svých osobních vozů. Klíčový test se odehraje příští rok ve švédském Göteborgu, kdy jí bude vybavena flotila sta vozů XC90, které se budou prohánět po veřejných silnicích.

Zlatan Ibrahimovič, ikona švédské kopané, ukončil po patnácti letech svoji reprezentační kariéru. Učinil tak stylově. V novém filmu automobilky Volvo objel v nové limuzíně V90 všechna místa, která byla pro jeho kariéru nejdůležitější.Zlatan Ibrahimovič, ikona švédské kopané, ukončil po patnácti letech svoji reprezentační kariéru. Učinil tak stylově. V novém filmu automobilky Volvo objel v nové limuzíně V90 všechna místa, která byla pro jeho kariéru nejdůležitější. | Repro Strategie Zlatan Ibrahimovič, ikona švédské kopané, ukončil po patnácti letech svoji reprezentační kariéru. Učinil tak stylově. V novém filmu automobilky Volvo objel v nové limuzíně V90 všechna místa, která byla pro jeho kariéru nejdůležitější.

Vsadil vše a vyhrál vše
U zrodu švédské automobilové značky stáli švédský průmyslník Assar Gabrielsson a jeho starý přítel Gustaf Larson, kteří se jen tak mezi řečí dohodli, že spolu vyrobí automobil. Tuto dohodu stvrdili podáním ruky v srpnu 1924 ve světoznámém stockholmském restaurantu Sturehof.
Písemnou verzi smlouvy vyhotovili až 16. prosince následujícího roku. Stálo v ní, že Larson bude odpovědný za technické řešení nového vozu a nového závodu. Za svoji práci však bude odměněn pouze tehdy, když bude projekt úspěšný – pokud bude vyrobeno alespoň sto vozů. Vše financoval Gabrielsson.
Celý projekt byl vysoce riskantní, na úsvitu automobilismu, bez jakýchkoli záruk. Hrozilo, že Gabrielsson přijde o všechny svoje peníze, které získal jako výkonný ředitel pobočky společnosti SKF v Paříži v letech 1921–22. To Larson na tom byl o něco lépe – kdyby projekt neuspěl, nedostal by nic. Přitom ale pořád ještě pracoval v AB Galco.
„Ke vzniku Volva nevedla jen touha po dobrodružství. Všechno podstatné k založení ziskové automobilky už tehdy existovalo: Švédsko bylo průmyslově rozvinutou zemí, výrobní náklady byly nízké, švédská ocel měla vynikající pověst a byla tu poptávka po odolných vozech postavených pro švédské silnice, které byly plné děr,“ vzpomínal Gabrielsson v roce 1956.
V počátcích zamýšlel celý projekt propojit se svým tehdejším zaměstnavatelem, výrobcem ložisek SKF. Argumentoval, že společnost by získala oproti svým soupeřům konkurenční výhodu: vyvíjela by nová ložiska pro automobily, zvýšila by jejich prodej, a hlavně by to mělo významný vliv na celý švédský průmysl. Vedení SKF ale na tento plán neslyšelo, a on se tak pustil do zhotovení deseti předsériových vozů sám. Doufal, že když je vyrobí, přesvědčí nakonec pro projekt i SKF.
První vůz se tedy rodil doslova „na koleně“. Design modelu ÖV4 vznikl v jednom z pokojů v soukromém apartmánu Gustafa Larsona v Rådmansgatanu 59. Dodnes je toto místo připomínáno jako první designérský ateliér automobilky.
Na zrodu vozu se něj podíleli i další inženýři, mezi nimi Jan G. Smith, který se zrovna vrátil z Ameriky se spoustou zkušeností, a Henry Westerberg. Všechny faktury týkající se projektu byly tehdy zasílány na soukromou göteborgskou adresu podnikatele. A někdy se ani nevypisovaly, stačilo říci, že za vše osobně „ručí“ Assar Gabrielsson.
První prototyp byl dokončen v červnu 1926. Rozradostnění přátelé Assar a Gustav do něho usedli sami. Odjeli s ním po hrbolatých cestách představit vůz a také investiční plán vedení společnosti SKF v Göteborgu. A uspěli. Už 10. srpna správní rada SKF ve švédském Hoforsu rozhodla, že k automobilovému projektu využije dceřinou společnost Volvo AB. Assar Gabrielsson se stal prvním výkonným ředitelem nové automobilky a tuto funkci zastával až do roku 1956. Potom ještě šest let působil jako předseda správní rady.