Vše, co jste chtěli vědět o teenagerech na síti

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Jak „žijí“ na internetu a sociálních sítích čeští puberťáci, co si myslí a jak se přitom chovají? Vztah náctiletých především ke značkám a digitálnímu světu zmapoval letošní průzkum agentury Confidence Digital.

Většina náctiletých tráví na internetu denně více než tři hodiny, čtvrtina teens chodí na internet primárně kvůli sociálním sítím. Zjišťování aktuálních informací či podkladů ke studiu je pro ně jen okrajovou online aktivitou. K tomu dospěl výzkum Confidence Digital. Téměř 90 procent dospívajících vlastní chytrý telefon (rozdíly mezi pohlavími jsou v tomto případě nepatrné). Gymnazisté v Praze si ho zjevně mohou dovolit, jinde bude číslo pravděpodobně mnohem nižší. Penetraci smartphonů mezi respondenty odpovídá i to, že 65 procent teens chodí na internet z mobilu. Internet v něm ale není samozřejmostí – postrádá ho třetina dotázaných majitelů smartphonu. Ta je pak „závislá“, jak sama přiznává, hlavně na bezplatném wi-fi. Přes notebook se připojuje 60 procent a přes tablet 20 procent náctiletých. Proto jsou na internetu i přes den, i když nejvíce času na „netu“ tráví večer a v noci (58 %).

Naši pubescenti mají e-mailovou adresu zřízenou nejčastěji přes služby Seznam.cz a Gmail.com, ostatní poskytovatelé jsou daleko za nimi. 75 procent dotázaných uvedlo, že díky Facebooku používá méně e-mail, polovina omezila i SMS.

K čemu internet využíváteK čemu internet využíváte | Repro Strategie

I mladí Češi jsou pozadu za Západem

Co se týče popularity a využívaní sociálních sítí, není překvapením, že s velkým náskokem vede Facebook – pravidelně ho používá 91 procent oslovených. Na druhém místě pak skončil Instagram. Až ve velkém závěsu jsou další služby spojené s používáním mobilních zařízení, jako je Twittter (pravidelně ho používá jen 9 %) či Foursquare (3 %). Špatně také dopadla síť Google+, tu používá jen pět procent dotázaných.

Čeští náctiletí jsou ve světě sociálních sítí mimo jiné v lehkém skluzu za svými vrstevníky ve světě – neboť nepoužívají Snapchat, Tumblr či Vine, tedy sociální média a aplikace, které „letí“ mezi americkými teenagery. Některé menší sociální sítě většina teenagerů ani nezná, například o existenci Pinterestu nevědělo 70 procent dotázaných.
Součástí výzkumu byla i problematika vnímání značek na Facebooku. Konkrétně byli studenti dotazováni, zda si vybaví nějaké značky, kterým dali Facebooku „like“. Více než polovina z nich uvedla, že v poslední době facebookové stránky nějaké značky lajkovala.

Značky: Cool, nebo nuda?Značky: Cool, nebo nuda? | Repro Strategie

Co je cool a co nuda

Respondenti měli dále hodnotit seznam značek na škále od 1 do 10, přičemž nejlepší hodnocení bylo za 10 („cool“), nejhorší za 1 („nuda“). Nejvíc cool z hodnocených značek se stala česká Kofola, v těsném závěsu je pak Coca-Cola. Na třetím místě se objevil fastfoodový řetězec McDonald’s. Značce Česká republika patří sympatické čtvrté místo. Že se na opačné straně žebříčku umístil Úřad vlády ČR, není žádné překvapení, na rozdíl od Air Bank a Zuno, které žebříček uzavírá.

Nákup v internetovém obchodě před kamenným upřednostňuje o polovinu více dospívajících mužů než žen. S nákupem přímo v prostředí Facebooku čeští teens nemají téměř žádné zkušenosti. Třetina dotázaných má ve zvyku nejprve si vyhlédnout zboží v kamenném obchodě a až pak ho koupit online. 58 procent náctiletých ve věku 13 až 19 let má založený účet v bance, více než třetina z nich je zvyklá používat internetové bankovnictví, ale pouze 10 procent dotázaných spravuje své finance pomocí aplikace v chytrém telefonu.